A vonalra válaszul egy hurokkal kerítené körbe Dubajt az URB
A napokban újra a The LINE gigaprojekttől volt hangos a sajtó, mint kiderült számos sztárépítész vett, vagy vesz részt a projekt előkészítésében. Most az URB városfejlesztő iroda fedte fel a Dubajra vonatkozó The LOOP tervét, mely a város körül végigfutó 93 kilométeres, szabályozott klimatikájú kerékpáros autópálya.
Az Architects’ Journal munkatársai ellátogattak egy a The LINE-t bemutató kiállításra, melyből kiderült, hogy a megastruktúra tervein olyan híres építész stúdiók dolgoznak, mint a Morphosis, OMA, Peri Cobb Freed & Partners, Studio Fuksas, Tom Wiscombe Architecture, UNStudio, Coop Himmelb(l)au, HOK, Oyler Wu Collaborative és a Delugan Meissl Associated Architects.
A nagy médiavisszhangot megirigyelve, most az URB készített városléptékű terveket Dubaj számára. A tervezők stílusában igyekeztek ellentétbe állítani az új projektet a The LINE letisztult, szigorú szerkesztésével. A The LOOP amorf és organikus építészeti karaktere merőben más esztétikai referenciákból merít.
A tervezők a projekt céljaként az egészséges közlekedési mód választására való ösztönzést jelölték meg. Érvelésük szerint, a kezdeményezés illeszkedik Dubaj 20 perces város kezdeményezéséhez, amely azt reméli, hogy a városi lakosság 80%-a gyalog vagy kerékpárral jár majd munkába. A projekt jelenleg a kutatási és fejlesztési szakaszban van.
"Célunk, hogy Dubaj jövőbeli infrastruktúráját úgy alakítsuk át, hogy az több legyen, mint fenntartható közlekedési rendszer. Az ilyen infrastruktúrákra úgy gondolunk, mint az emberek számára kialakított terekre és létesítményekre, ahol különböző szabadidős és közösségi szolgáltatásokat is igénybe lehet venni. Az ilyen típusú infrastruktúráknak a fenntartható közlekedés élvezetes módját kell jelenteniük, függetlenül az időjárási viszonyoktól." - Baharash Bagherian, az URB vezérigazgatója.
A projekt célja az autófüggőség csökkentése azáltal, hogy lehetőséget kínál a gyaloglásra és a kerékpározásra, és a tervezésbe integrálja az alapvető kényelmi szolgáltatásokat. A tervezők indoklása szerint ez jelentős változást jelentene Dubaj infrastruktúrájában, amely egy gyors urbanizációs folyamat során épült autóközpontú város. A szabályozott klíma mellett a struktúra a tervek szerint több, egymással összekapcsolt tevékenységnek is otthont adhatna, mint például az élelmezésbiztonságot szolgáló vertikális farmok, parkok és rekreációs területek, különböző kényelmi szolgáltatások és vállalkozási lehetőségek.
A projektnek szintén célja, hogy a kinetikus energiát megújuló energiaforrásként hasznosítsa. Az öntözőrendszereket is újrahasznosított vízzel tervezik működtetni az erőforrások felhasználásának csökkentése érdekében.
A zöldenergiára és az egészséges életre hivatkozó két gigaprojekt környezeti hatását tekintve aligha tekinthető a városi lét fenntarthatóságát növelő megoldásoknak. Karakteres formájuknak köszönhetően, azonban új márkajelzéseivé válhatnak Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek egymással versengő politikai-gazdasági rezsimeinek.
Forrás: Architects’ Journal, ArchDaily
Szerk.: Borenich Levente