24 tantermes iskola - Budaörs
Megvételben részesült pályamű vezető építész tervező: Tarnóczky Tamás Attila
35 sz. pályamű - Építészkohó Kft.
vezető építész tervező: Tarnóczky Tamás Attila
Részletes bírálat:
Telepítés
A terv az épület telepítését egy tömbben a Hársfa utca felé helyezte. A ház hangsúlyos főbejárata és fogadótere az uszodával szemközt helyezkedik el, biztosítva ezáltal a megfelelő gyalogos kapcsolatot és elegáns rávezetést. A funkcionális tagoltságot az épület térszervezésénél hangsúlyosnak tekintették, az alsó- felső tagozatosok szétválasztását jól megoldották a szintenkénti bontással (0. szint: aula, igazgatás, étterem, 1. em. alsósok, 2. em. felsősök, 3. em. szaktantermek). A terv a szabályozási tervi előírásoknak maximálisan megfelel.
Az épület nincs alápincézve, a parkolást a felszínen oldották meg (figyelembe véve az agresszív talajvíz jelenlétét és a költségtakarékossági szempontokat), a gépjárművel történő megközelítés szintén a Hársfa utcáról bonyolódik.
A telekhasználat a sport-játék-pihenés tekintetében funkcionálisan jól elkülönített. A kertépítészeti kialakítás erénye, hogy nagy egybefüggő zöldterületeket hagy a játékra és a gyepes területek akár külön az alsó- és külön a felső tagozatosok részére is működhetnek. A sportpálya, atlétikai pálya a telek déli végében a felszíni parkoló mellett kapott helyet, így a játéktértől célszerűen elkülönül.
A Hársfa utcára néző épülethomlokzat egységes, zárt és markáns térfalat képez, az új uszoda épületének méltó ellenpontozásaként.
Építészet
A Hársfa utcával párhuzamos elrendezésű háromhajós iskola racionálisan egy tömbbe telepíti az iskolai funkciót, valamint a tornatermi funkciót. Az iskola oktatási része igen zárt, szigorú belső világgal tervezett, középső zsibongó zónára szervezett tantermekkel. Az összekötő tér biztosítja a függőleges közlekedés sávját, valamint a légtér összenyitásokkal annak egységét. Ezt a szigorú zsibongó rendszert az alsó- és felsőtagozatos tantermi szinteken egy-egy fedett-nyitott játszóudvarral jól oldja fel. A harmadik emeleti szinten kialakított bevilágító magastető a közlekedő-zsibongó homlokzati zártsága mellett biztosítja e szint, valamint a többi szint másodlagos megvilágítását.
A bejárati szint aula kialakítása három részre bontja a funkcionális elrendezést, egy részt a konyha+ étkezés, más részt a tornatermi blokk és öltöző csoportja, valamint az igazgatás helyiségcsoportjaira. A tornatermi öltözők közvetlen aula terébe nyitása nem célszerű. Az aula-előcsarnok összenyitása közvetlen kertkapcsolattal emelné annak térépítészeti előnyeit. Az oktatási egységek elhelyezése racionális, de a tantermek mélysége miatt megvilágításuk nem megfelelő. A tornaterem belmagassága az építészeti tömeg alakítás érdekében túlzott.
Homlokzati megjelenítése, anyag használata az épület iskola funkcióját jól tükrözi.
A külső sportpálya és a hozzáépített lelátó-rézsű jól elválasztja a terepszinten elhelyezett gépkocsi parkolót. A telek fenn maradó részén kialakított funkciók csak a közös használatot biztosítják.
Oktatási-nevelési szakmai kritériumok
A magtár alakzat iskolának újszerű, szokatlan de nem zavaró.
A földszinten az étkező, tornaterem és az igazgatási egységek foglalnak helyet. Funkcióit tekintve ésszerű, de a megvalósulásához pici közlekedők elhelyezését szükségesnek látom. Az oktatási helységek az első emeleten kezdődnek. Az aula hosszúkás alakú, innen nyílnak a tantermek. Az aula légtere magas, galériás kialakítással a felső szintekről belátható. Érdekes megoldás a nyitott fedett játszóudvar első emeleti elhelyezése, bár balesetveszélyes is lehet. Jó megoldás, hogy szintenként különül el az alsó/felső tagozat. Az adott oktatási szinthez helyesen egy-egy tanári csatlakozik. A harmadik emeleten kerültek elhelyezésre a szaktantermek.
Az osztott tornaterem nem rendelkezik különálló bejárattal, így egymáson kell keresztülhaladva elérni a másik oldalt.