Belgrád, Tudományos Ismeretterjesztési Központ - ARCVS, Belgrád
A belgrádi Tudományos Ismeretterjesztési Központ pályázatán a harmadik helyet a szerbiai ARCVS iroda munkája kapta. A Branislav Redžić vezette csapat koncepciójának alapja a zöldbe ágyazottság, a megfelelő közlekedési kapcsolatok biztosítása, az előregyártott szerkezetek alkalmazása és az energiahatékonyság fontossága volt.
Várostervezési koncepció
Elsődleges célunk a különböző tanszékeken lévő hallgatók és oktatók találkozásának, kommunikációjának biztosítása, kiegészítve a más intézményekből származókkal. Az értékes személyes kapcsolatok kialakításához különböző helyeket biztosítunk, mint például a hosszan elnyúló akadémiai előcsarnokot, vagy a tetőteraszon lévő vízmedence környezetét. Az előcsarnok ugyanakkor a szomszédos 38-as és 28-as blokk lakóinak is mindennapi találkozóhelye lehet. Ez a tér erős vonzással bír, hiszen a fő gyalogos közlekedési tengelyen helyezkedik el. A térszín alatt parkolók kialakítása is ezt erősíti, minél nagyobb területet hagyva a zöldfelületek számára.
Fő céljaink röviden: a szomszédok összegyűjtése és köztük a kapcsolatok megteremtése, a tömbökön belül és azok között egyaránt, valamint minél több zöldterület biztosítása. E célok megvalósítási módja közel áll Új-Belgrád alapvető természeti környezetéhez és a beépítési struktúrákhoz. Ebből következően három különböző karakterű sétányt alakítunk ki, a következők szerint:
- Tesla-sétány: park, a Tudományos Ismeretterjesztési Központhoz szorosan kapcsolódóan,
- Pupin-sétány: egyfajta Egyetemi Park
- Milanković-sétány: zöldterület a Művészeti Egyetem és a Matematikai Főiskola között
A Tudományos Ismeretterjesztési Központ építészeti koncepciója
Röviden összefoglalva: ez egy kitárulkozó, kifelé forduló ház! Az épület egy titkokkal és meglepetésekkel teli, spontán módon formált parkból tűnik elő. A külső megjelenésben az egyetlen hangsúly az épület hossza és magassága közötti viszonyon van – ez a méret-párbeszéd figyelemfelkeltő, különösen az autópályáról, a szélvédőn keresztül. A várostervezési koncepció határozott, autópályához illő jellege csupán egy szerencsés véletlennek tekinthető.
Funkcionális és alaprajzi elrendezés
Az épület lineáris, vonalszerű elrendezése egyszerűvé teszi a főbb, összefüggő funkciók, valamint a járulékos rendeltetésű terek kommunikációját, valamint a zöldterületekkel való nagyarányú kapcsolatukat.
Alkalmazott anyagok, szerkezetek
Elképzelésünkben az épületszerkezetek előregyártottak. A teherhordó rendszer vízszintes elemeit a födémek alkotják, a -5,00 szinten vízzáró kialakítással, a 0,00 szinten normál vasbeton lemezként. A padlóburkolatot mindkét szinten epoxigyanta bevonat képezi. A +6,00 szinten elhelyezkedő zárófödém előregyártott acélból készül, könnyűbetonnal és üvegezett mezőkkel kitöltve. A belső terekben sötét faburkolat készül. A lapostetőre napelemek kerülnek, lehetőség szerint a teljes felületre.
A teherhordó rendszer függőleges elemeit a pillérek és a falak alkotják. Az alaptestekre támaszkodó előregyártott acéloszlopok keresztmetszeti méreteit a pontos szerkezeti vizsgálat határozza meg. A homlokzati falak 3,0x5,0 m-es modulokban készülnek, bizonyos helyeken elektromos motorok mozgatják az elemeket, így biztosítva a Központ különféle funkciójának napi és időszakos használatát – ez a flexibilis kialakítás elsősorban az előcsarnokra és a tudósklub zónájára jellemző. Minden belső térelválasztó elem előregyártott és 3,0 m magas, az egyéb kiszolgáló és tárolóhelyiségek hasonlóan 3,0 m magas előregyártott doboz-szerkezetek. A két födémlemez között elhelyezkedő homlokzati transzparens mezők teljes magasságban (cca. 6,0 m) üvegezettek.
Energiahatékonyság
A ház jelentős elektromos energia-fogyasztó rendszerrel felszerelt, amelynek igényeit a tetőn elhelyezett napelemek nagyrészt kielégítik. A belső terek komfortjának biztosítását hőszivattyúk alkalmazására lehetne alapozni.
Tudományos Ismeretterjesztési Központ, Belgrád
vezető tervező: Branislav Redžić
tervezés éve: 2010
bruttó szintterület: 16324 m2
generáltervező: ARCVS
építész munkatársak: Dragan Ivanović, Zoran Milovanović, Zoran Đorović, Vesna Milojević, Boris Husanović, Marko Todorović, Predrag Stefanović
szerkezettervező: Sreto Kuzmanović
közlekedéstervező: Slaviša Milosavljević
építtető/megbízó/fejlesztő: Ministry of Science and Technological Development