//// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS //// 20. Média Építészeti Díja //// november 8., Uránia //// JEGYVÁSÁRLÁS
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

1/12

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/12

Budapest Szíve ötletpályázat
Egyéb cikkek

Budapest Szíve ötletpályázat

2006.03.30. 14:33

Cikkinfó

Letölthető dokumentumok:

I. díjas pályamű, szerzői: Koszorú Lajos, Golda János, Mohácsi Sándor, Madzin Attila vezető tervezők

I. díjas 9. sorszámú pályamű

vezető tervezők: Koszorú Lajos, Golda János, Mohácsi Sándor, Madzin Attila
társtervezők: Ónodi András, Balogh András, Szőke Tamás, Varga Bence, Baranyai István, Tábori Attila, Kucsora Zita
szakági tervezők: Kiss Károly, Mlakár Vivien
egyéb munkatárs: Bor Ferenc, Csizmazia Géza



Részletes bírálat:

A pályázat világosan mutatja be a jelenlegi közlekedési állapotot és a főváros közlekedésfejlesztési koncepciójának releváns elemeit. A pályázó helyesen ismeri fel, hogy a Belváros közúti közlekedési terhelését a kiépülő M0 autópálya körgyűrű és a 4-es és 5-ös Metró belépése jelentősen befolyásolja. A közterületek gyalogosforgalomnak történő visszaadására, a személygépkocsik parkolóházakba, mélygarázsokba helyezésére részletes, jól kidolgozott javaslatokat ad. Helyes a következtetés, hogy a Duna-hidak elhelyezkedéséből adódóan a Belvárosból a kelet–nyugati átmenő forgalom teljes egészében nem szüntethető meg.

A rakpart gyalogosforgalomnak való visszaadása kiváló javaslat – ehhez azonban nem szükséges és nem javasolható a 2-es villamos részbeni felszín alatti vezetése.

A tágabb tervezési terület megoldásain látható a térség alapos ismerete.

A teljes tervezési területet illetően a tervpályázat azokra az elemekre helyezi a hangsúlyt, melyek változása 20 éven belül reálisan megoldható. A lehetséges további fejlesztések számára megfelelő keretet és a megvalósítást elősegítő vonzó környezetet kínál.

A meghatározó terek, gyalogosfelületek szerepe világos, humanizálásukra szép, részletgazdag javaslatokat tartalmaz, ugyanakkor súlyt fektet azok átgondolt rendszerbe foglalására is.

A kiemelt terület tekintetében a pályamű komplex szemléletű javaslatot ad. A történelmi városszerkezet kiskörúti vonalának folytonosságát zöldfelületi elemekkel hangsúlyozza, a Gödörnél és a Városház-tömb esetében is a Károly körút vonalát erősítő fasort javasol. Rendszerszerűen letisztult szerkezeti javaslat.

A Városház-tömb körút felőli építési vonalát úgy állapítja meg, hogy az a Madách tér felőli térfallal tölcsérszerű, kiszélesedő közterületet hoz létre, finoman nyitva az Erzsébet tér felé. Ez a szerkesztési elv a Városház-tömb előtti gyalogosfelület tudatos felbővítését, valamint a Deák téri templom térfal-szervező jelentőségének hangsúlyozását eredményezi.

A tömb beépítésénél alapelv a barokk szerkesztésű, hangsúlyú építészeti együttes (jelenlegi Városháza) „kisugárzása" és egy „modern, értékálló térképzés" közötti egyensúlykeresés. Hangsúlyozott eszközként a tágan értelmezett transzparenciát alkalmazza, a körút felől az átláthatóságot és a zárást egyszerre biztosítva. Tömeg­kompozíciójánál törekszik a tömb térfalainak a környezetbe illeszkedő, karakteres, határozott érzékeltetésére, ugyanakkor a Deák tér megkülönböztetett jelentőségét felismerve az épület átláthatóságát a Deák téri templom felé tudatosan fokozza.

A pályamű a térfalat alkotó épület alsó szintjeinek a közösség számára történő átadásával többszintes, tagolt, fedett fórum kialakítását javasolja, melyhez a nagyvonalú rendezvénytér nyitott városi térként kapcsolódik. A javasolt összetett térrendszer a nagyvárosi közösség sokrétű kapcsolatának funkcionális értelmezése. Nagyvonalú, ugyanakkor érzékeny, multi­funkcionális városi tér, a találkozások foglalata.

A pályamű összességében a tervpályázat kiírásában megfogalmazott kérdések túlnyomó részére átgondolt, magas színvonalú, jól felhasználható javaslatokat adott.

A pályamű összességében a pályaművek között a legjobb javaslatot adta és ezért 9,0 MFt-os I. DÍJBAN részesült.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.