"Cracow Goes Modern" - Wyspiański 2000, Krakkó
Projektvezető: Krzysztof Ingarden Társtervező építészek: Jacek Ewý, Wojciech Paprowicz
Lazításképpen felejtkezzünk meg saját kulturális fővárosunk körüli bonyodalmakról, vessük szemünket Európa egykori kulturális központjára (2000 különleges évében kilenc város viselhette a Kulturális Főváros címet Európában - a szerk.). A 750 éves Krakkó öreg utcáin sétálva belénk hasít az irigykedő gondolat: itt még mindig történik valami.
Ami európai szemmel talán gyakori, de saját bűvkörünkből kiindulva valami izgalom valóban történt mostanában a Plac Wszystkich Swietychen, azaz a Mindenszentek terén. Hogy mi vette rá a konzervatív városvezetést a mondernizálás irányába, nem tudni, de egy bizonyos: a Bunkier Sztuki művészeti galériája után megépült a második modernkori épület a belváros szívében: a "Wyspiański 2000".
A projekt támogatója az Oscar-díjas lengyel filmgyáros, Andrzej Wajda (filmjéért a Katyn mészárlásról érdemes lesz a mozikba szaladni) a megbízást egy krakkói építészre, Krzysztof Ingardenre bízta, aki a 2005-ös Japán Expo sikeres lengyel pavilonjának szülője. Wajda egyébként sok helyi beruházás mecénása volt, köztük az 1994-ben kreált hullámzó tömegű japán kulturális központ (Manggha) a Visztula partján. Tervezője, Arata Isozaki neve manapság is felmerült a legutóbbi Krakkói Kongresszusi központ első díjas pályázata során (Ingarden & Ewy irodájával együtt). Igen tehát, itt a mai napig is történik valami.
Visszatérve a belvárosba, Ingarden meglehetősen kihívó feladatot kapott: veszejtően szűk, frekventált helyen – a nagy piactér és a királyi palota közötti királyi útvonal felében –, középkori pincerendszerekkel elegánsan aláaknázott, tenyérnyi építési telket, melybe egy egyedi elemet kellett adoptálnia. Ezen elem pedig a zaklatott életű géniusz, Stanislaw Wyspianski (1869-1907) festett üvegeinek zseniális triója. Művét eredetileg a Wawel székesegyházába készítette száz évvel ezelőtt, de a helyi klérus túl modernnek és dramatikusnak titulálta. A műtárgyat kihantolták, és feltámasztották, így jutott el építészünk tervezőasztalára, egy világi építészeti környezetbe.
Két funkció ötvözése az épület – éppúgy információs pavilon, mint a festett üvegek méltó kiállítási tere –, melyen térszövetek követelményrendszereit továbbgondolva hamar ellentmondásba kerülhet az első skicceit egymás után gyűrögető építészember. A festett üvegek élménye egy zárt, sötét szakrális helyiség emlékképét idézi, míg a turisztikai szolgáltatás az önmagába csalogató, nyitottság transzparenciáját erőszakolja minduntalan. Az ellentmondó elvárások egy mobil főhomlokzatot eredményeztek, mely egyben transzparens és zárt. A nyugodtság a tumultussal, a sötétség a világossággal: ezek a karakterek viaskodnak egymással, és a konfliktust az építész békítő tollával oldani látszik, legalábbis olyannyira, hogy a látogató ebből mit sem érez. A bevilágítás enyhítésére szolgáló vertikális, egyedileg elforgatható téglaelőtétek néhol felfedik a belső tereket. Ez az elgondolás metaforája kíván lenni a szomszédos – Ferences és Domonkos rendi – téglatemplomoknak.
A trapéz alakú téglákat egyedileg fejlesztette ki a helyi ipar, egy Alsó-Sziléziai téglagyár. A pavilon modern multimédiás egységei 2 millió Zlotyiba (150 millió forint) kerültek. Amikor a terv realizálódott 2005-ben, a Kulturális minisztérium 3 millió zlotyit adományozott, a többit a város állta, a végösszeg 10,6 millióra rúgott (760 millió forint). Haszoncsalogató ingatlan-beruházásnak nem mondható, de mindenképpen egy előre megfontolt merénylet ez a felvilágosult gondolkodású várostól. Egy méltó információs egység egy méltó város méltó helyén.
Varga Ákos (szöveg + fotó)
szemle: Cracow Life, Ingarden & Ewy
alaprajzok és látványtervek: www.ingarden-ewy.com.pl
"Wyspiański 2000"
megbízó: Urzd Miasta Krakowa
projektvezető: Krzysztof Ingarden
társtervező építészek: Jacek Ewý, Wojciech Paprowicz
együttműködő építészek: Bogdan Blady, Jacek Dubiel, Grzegorz Miąsko, Piotr Hojda, Krzysztof Stępniak
Társmérnökök: Bartosz Haduch , Sebastian Machaj, Krzysztof Stepniak, Jakub Wagner
szerkezet: Jan Grabacki & Partners, Poland
berendezés: Equipment engineer (M&E): ARUP Poland
alapterület: 620 m2
tervezés: 1998–2001
kivitelezés: 2006–2007