Díszletek és kibélelt terek – az Origo Filmstúdió belsőépítészetéről
Az Origo Filmstúdió központi épületének tereit a rendeltetéshez illő friss, kortárs belsőépítészeti világ jellemzi, amely sok helyen a díszletszerűség érzetét kelti. A belső világ ifj. Benczúr László és Weichinger Miklós elképzelései szerint alakult ki, míg a ház építész tervezője Benczúr László volt.
2010 nyarán adták át Rákospalotán Európa legnagyobb filmgyárát. Hangárak és raktárépületek mellett helyezkedik el a központi épület, amelyben a vezetőség irodái, a legkorszerűbb technikával felszerelt utómunka stúdiók, két nagy vetítőterem, a központi recepció, egy kávézó és egy 200 fős étterem található. Az együttes funkciójából adódóan csak a központi épület igényelt korszerű belsőépítészeti kialakítást.
Az Origo Filmstúdió esetében - mivel filmes szakmáról van szó - nem lehet az építészethez szervesen kapcsolódó belsőépítészetről beszélnünk. A belső világ helyenként szándékoltan díszletszerű, mint például a központi recepció előtétfala a padlószőnyeg betétekkel. Az étterem körökből szerkesztett álmennyezete az eredeti tervek szerint különálló, lebegő korongokból állt volna össze. Ehhez kapcsolódik a kávézó hófehér, szalagszerű pultja, amely helyenként markáns ívvel irányt vált és álmennyezeti térelemmé változik. Ez a térplasztikát idéző formálási mód köszön vissza a management recepciójának kialakításánál és az utómunka stúdiók kávézójánál is.
Az épületen végigfutó ipari betonpadló hűvös - kopogós hangulatát a kávézó területén a vese alakú - a recepciónál is alkalmazott - padlószőnyeg-felület besüllyesztése oldja. Az utómunka helyiségek és a vetítők esetében az akusztikai elvárások teljesítése volt a legfőbb tervezési szempont. A két nagy vetítőben az egyhangú, monokróm hatást a különböző akusztikai elemeket egymástól elválasztó, vörös falburkolati sáv oldja. Az utómunka helyiségekben a külvilágtól való elzártság érzetét a kapszula-szerű térkialakítás enyhíti. Itt egy-egy falvégen a padlószőnyeg nagy rádiusszal fut fel a falakra, a másik két falvégen a mennyezet fordul le nagy ívben és fut a padlóig, különböző akusztikai elemeket integrálva magába. A jobb teremakusztikai jellemzők biztosítása érdekében több tárgyalóban is a padlószőnyeg borítás felfut egy-egy falra. Ezekben a helyiségekben a belsőépítészetnek a tereket kibélelő hatása érvényesül leginkább.
A talán kissé öntörvényű belsőépítészeti kialakítás vezérfonalát az anyaghasználat és a formálás rendszere adja meg, amely a filmes funkció lényegét, az állandó változást, az időszakosságot tükrözi. Ez a minden térben érzékelhető rendező elv képezi a koncepció alapját, amely aztán különféle formákban és felületi játékokban nyilvánul meg.
..."A főépületben megfogalmazott belsőépítészet friss kortárs elemekből, technikákból (pl. folding) építkezik: reprezentál, hangsúlyoz, kibélel. A közösségi terek (az előcsarnok, az étterem, a foyer) színes, friss világ, hangsúlyozottan beletett, lecserélhető, az installáció hatását erősíti. A digitális utómunka helyiségei, a vetítőtermek belsőépítészeti világa egyfajta „bélésként" jelenik meg, amely az akusztikai követelményekből éppúgy fakad, mint a „bélelés" építészeti koncepciójából.
Nincs koherens belsőépítészeti világ: az étterem körökből szerkesztett álmennyezete, a folding-elven alapuló hajtogatott corian-pultok, a betétszerű elemekből építkező előcsarnoki falburkolat mind-mind egyedi szituációkra reagáló, külön belsőépítészeti forgatókönyv alapján megírt könnyed, laza, ugyanakkor profi ujjgyakorlatok. Vagy a filmes világ folyton változó, megújuló, ugyanakkor reprezentatív igényű mindennapjait kiszolgáló hátterek.
A belsőépítészet mindig az „építészettel", azaz az épülettel való viszonyában értelmezhető, ill. válik érdekessé. Az a fajta következetesség, összhang és egymást feltételező viszonyrendszer, ami ilyen értelmezésben mindig alapvető kérdés, itt más megközelítést kíván. A belső mindenben ellentéte a külsőnek: ami kint egyszerű, monokróm, súlyos és homogén, az bent összetett, színes, könnyed és változatos. Mindez kétségkívül egyfajta díszletszerűséghez vezet, mégis, a filmipar jelenléte, használatának állandóan megújuló kavalkádja, és végül, de nem utolsó sorban a kültéri és beltéri díszletek folyamatos meg- és átépítése, azaz az állandóan változó téri berendezés értelmezi, legitimálja a főépület belsőépítészeti felfogását is."...
Szabó Levente
Az írás teljes terjedelmében itt olvasható. Megjelent a Metszet 2010. november/decemberi számában.
A közösségi terek (kávézó, étterem, lounge) bútorait az Europa Design szállította
Origo Filmstúdió
belsőépítészet: Ifj. Benczúr László, Weichinger Miklós Benczúr-Weichinger iroda
belsőépítész tervezőtárs: Batári Attila
generáltervező: Benczúr & Partner Építész Iroda Kft.
építész tervező: Benczúr László
építész munkatársak: Budaházi Eszter, Lendvay Péter