EQUITONE: az építészeti formálás szerves része
„Örvendetes, hogy a nagyszámú családi ház/lakóépület mellett középületek, közintézmények is szerepeltek, bizonyítva, hogy az EQUITONE egyre szélesebb teret és minőségibb felhasználást nyer. Jelentős azoknak az épületeknek a száma, amelyeken a homlokzati anyag már nemcsak dekorációs elem, hanem az építészeti koncepció szerves része." - mondta Tima Zoltán építész, a zsűri tagja az EQUITONE pályázat eredményhirdetésén.
2017-ben harmadik alkalommal hirdetett országos, nyílt tervpályázatot a CREATON South-East Europe Kft. EQUITONE üzletága építészek és építészhallgatók számára. A két, összesen 1 100 000 Ft összdíjazású pályázat eredményei január közepén kerültek nyilvánosságra. A pályázat célja, hogy bemutassa az EQUITONE szálcement burkolati anyagváltozatos felhasználásának vonzó és kreatív, építészeti minőségét tekintve is figyelemre érdemes példáit.
A szakmai programmal tarkított ünnepélyes díjátadóra hagyományosan január közepén került sor, amelyre ezúttal mind a 17 építész pályázatot benyújtó iroda képviselője meghívást kapott. „Örvendetes, hogy a nagyszámú családi ház/lakóépület mellett középületek, közintézmények is szerepeltek, bizonyítva, hogy az EQUITONE egyre szélesebb teret és minőségibb felhasználást nyer. Jelentős azoknak az épületeknek a száma, amelyeken a homlokzati anyag már nemcsak dekorációs elem, hanem az építészeti koncepció szerves része." – kezdte méltató beszédét Tima Zoltán, a zsűri tagja. A kiírás évek óta lehetőséget biztosít nemcsak a már megvalósult épületek, de a még rajzasztalon lévő tervek megmérettetésére is.
A zsűri tagjai egyetértettek abban, hogy ugyan díjazottak karakterükben, de elsősorban méretükben nagyon különböznek egymástól, egy dolog azonban közös bennük: az anyag adekvát és értő használata. „A minőséget nem a felhasznált mennyiség, hanem a formát az anyaggal egybeforrasztó építészeti koherencia határozza meg." – emelte ki a zsűri véleményét tolmácsoló Tima Zoltán a díjátadón.
Az építészek munkái közül a zsűri három pályaművet részesített I. díjban: Bordás Péter, a debreceni Péterfia Corner tervéért, Nagy-Miticzky Szabolcs, Soós Krisztina és Vesztergom Ádám egy budapesti négylakásos társasház tervéért kapott I. díjat. Halmosi Erik, Prohászka Benedek és Solymár Annamária pedig egy budaörsi ikerház tervével érdemelte ki a zsűri elismerését.
Különdíjat vehetett át Dr. Finta József, Szabó Tamás János DLA, Péter Gábor DLA, Kulcsár Zoltán a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tervezéséért, illetve a LAB5 csapata; Erdélyi Linda, Dobos András, Korényi Balázs, Gáspár Virág Anna, és a MŰÉP Építőmérnöki Kft., Zepkó Ferenc, Filepkó László, akik a tatabányai Interspar épületének homlokzatára EQUITONE Linea szálcement burkolóanyagot terveztek.
Kevesebb kötöttség – kreatív használat
„A jövő építészei kevesebb kötöttséggel, ugyanakkor legalább olyan alapos anyagismerettel használták az EQUITONE termékeket, mint a „felnőtt" szakmagyakorlók. A beadott 15 pályamű szinte mindegyike tartalmazott érdekes és innovatív megoldásokat." – mondta el a zsűrit képviselő Tima Zoltán a hallgatói munkákat értékelve – „A díjazottak mindegyike koncepcionális módon használta az EQUITONE megoldásokat, vagyis elmondható, hogy a szálcement az építészeti formálásuk szerves részévé vált, a tervezett épületek minőségéhez az anyaghasználat jelentős mértékben járult hozzá." – folytatta a szakember.
Az építészhallgatók között Czentner Imre solymári lakóépülete I. díjat kapott, Szász Loránd budapesti grafikus stúdió és nyomda funkciójú épülete II. díjban részesült. III. díjas pedig Hegedüs Tímea lett a bécsi „KAPTÁR" közösségi ház tervével.
Megosztott I. díj
Péterfia Corner, Debrecen
építész: Bordás Péter
Méltatta: Kertész András Tibor DLA, Ybl Miklós- és Pro Architectura díjas építész
Az egykori szakszervezeti székház épületének részbeni visszabontásával és „újraélesztésével" minőségi új épületet sikerült Debrecen belvárosában létrehozni. Az enyhén íves homlokzati felületen izgalmasan szalad végig a random homlokzati struktúra, aminek plasztikáját fokozzák a bebillentett üvegfelületek. Ezeken a felületeken különleges tükröződések, effektek jönnek létre. A random homlokzati szerkesztésből adódik, hogy a tervezők tudatosan vállalják az atektonikus homlokzati rendszert, amelyhez a szerelt homlokzati rendszer nagyszerűen illik. Az anyaghasználat és az építészeti szándék teljes egységben van. Mivel az épület két különböző magasságú szomszéd épület közé ékelődik, a magasságkülönbséget szellemesen két különböző színű homlokzati burkolattal oldja meg a tervező. A fehér EQUITONE az alsó zónában, míg a sötét árnyalat az utolsó két szinten jelenik meg. Összegezve remek az épület és helyénvaló az anyagválasztás.
Megosztott I. díj
Négylakásos társasház, Budapest
építész: Nagy-Miticzky Szabolcs, Soós Krisztina, Vesztergom Ádám
Méltatta: Patartics Zorán, Ybl Miklós- és Pro Architectura díjas építész
Egy öltözet akkor jó, ha összhangban van a hellyel, és az alkalommal, de azzal is, aki hordja. Ez a ház olyan, mint egy jó öltözet. A Rózsadomb, Szemlőhegy levegőjében a jelentőség, minőség, megjelenés elvárásként vannak jelen. Ez persze nem minden, presztízs és felszín mögött a lényeg mégis az intelligencia. A tehetős és jól öltözött társasági figuráról előbb-utóbb mindig kiderül, hogy mi bújik meg a külső mögött. A hitelesség kérdése ekkor dől el. Ez az épület minden tekintetben kiállja a próbát. Ide kötődik összes ízével. Szemlőhegyi. Annak ellenére az, hogy előképe a környéken nincs. Nem a felszínen kapcsolódik ehhez a közeghez, hanem lényegével. Határozottan foglal pozíciót, nyitottan a völgy, és zártan a hegy felé. Kicsit talányos, mégis magabiztosan formált tárgyként áll, idézve az itteni házakat, noha egyikhez sem hasonlatos. Monolit hatású tömegén az áttörések gesztusértékűek. Magától értetődő, hogy egyszintes, méretes lakások sorolódnak egymás felett – de rossz is volna, ha ebben a házban, ezen a helyen több kis lakás bújna meg! A profi alaprajzokon a lakások luxus mérete ellenére sem találni meggondolatlan részleteket, szinte tankönyvi, már-már ideális minták, különbségeik pedig jól lekövetik a házon belüli helyzetek különbözőségeit. Ugyanez a profizmus dominálja a tömeget, és a homlokzatokat, az utolsó hézagig. Ha biztosak lehetnénk abban, hogy a jelentős helyeken csak jelentős dolgok történhetnek, akkor jó eséllyel bízhatnánk benne, hogy a Szemlőhegyen a jövőben olyan házak épülnek, amik habár nem hasonlítanak erre, mégis emlékeztetnek rá. Ilyen intelligensen és hitelesen szemlőhegyiek.
Megosztott I. díj
Ikerház, Budaörs
építész: Halmosi Erik, Prohászka Benedek, Solymár Annamária
méltatta: Patartics Zorán, Ybl Miklós- és Pro Architectura díjas építész
A kertvárosias közeg szabályos utcarendszerében az építészeti változatosság – őszintébben: a vegyes, inkább lehangoló minőség – mint adottság, cseppet sem szokatlan. Települési környezetben minden építészeti tett alapkérdése az ehhez való viszonyulás. Amikor van megfogható, továbbépíthető és felerősíthető érték, akkor az igazodás, a reflexió, a rezdülés elvárható. Amikor nincs, ugyanez csak talmi értetlenség. Az értéktelenséggel szembefordulni, leminősíteni, demonstrálni azonban ekkor sem feltétlen erény. És ha nincs mihez viszonyulni – úgy hiszem – , még valamit nem érdemes: a kérdésbe belehalni. Ilyenkor leghelyénvalóbb a „kellő távolság" és a „könnyed, ám következetes kreativitás". Ezeket az erényeket közvetíti az ikerház. Nem kínlódik a kapaszkodók keresésével, de nem is épít kritikai pozíciókra. Nem a környezettel bajlódik, hanem saját lehetőségeit tárja fel, és aknázza ki. Az ikerház műfajt pedig letudja két épület összekötésével, de igazsága van, mert minden a helyére kerül így. A telket kihasználja, a két lakás intimitása hibátlan, a léptékek szerethetők, az alaprajzok szinte kompromisszumoktól mentesek, hatékonyak. S hogy a könnyedség felől kétségünk ne maradhasson: nomen est omen. A tervezők az épületek elhelyezését mintha az utca nevéből csenték volna. Az Átlós utca 21. telkére ugyanis átlósan szerkesztették őket. Felismerték, hogy a ferdeség révén differenciált térrészeket és kapcsolatokat tudnak teremteni. Nyoma sincs az oldalkertek és a kertkapcsolatok keresgélésével töltött kínlódásnak. Egyetlen gesztus a helyére tett mindent. Ugyanez a magabiztosság olvasható a tömegek alakításából, ahogy a homlokzaton a mindösszesen kétféle felület alkalmazásából is. A budaörsi Átlós utca átlós gesztusa követendő példát teremt a kisvárosi, kertvárosi kortárs hazai lakóépület építésben.
KÜLÖNDÍJ
Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Budapest
építész: Dr. Finta József, Szabó Tamás János DLA, Péter Gábor DLA, Kulcsár Zoltán
méltatta: Tima Zoltán, Prima Primissima, Ybl Miklós- és Pro Architectura díjas építész
A rombuszba írt, fordított ’Z’ forma a nemcsak a tiszta alaprajzi struktúra, de a tömegalakítás szempontjából is meghatározó. A belső fél-átriumok mentén kialakuló kettős réteg, nem egy öncélú tömegjáték eredménye, hanem jól értelmezhető téri keretet ad a külsőt és belsőt elválasztó átmeneti tereknek. Ezen az alapgesztuson túl egységes zárt térfalak futnak fel, a kompozíciót abroncsként tartja össze a körbefutó erőteljes párkány. Ennek a rigorózus szerkesztésnek a megkoronázása, kontrapunkt-ja a tetőszinti gépészetet takaró lefedés oldottabb vonalvezetése. A homlokzati anyag választásban talán szerepet játszhatott a korábban épült szomszédos kollégium épülethez való igazodás. Ez a Campus épület esetében is jó döntésnek bizonyult, a nagy, egységes felületeket szépen „homogenizálja" a szálcement burkolat. A homlokzat színeinek kiválasztása hivalkodás mentes eredményt hozott, a világos és sötét homlokzati felületek „görögdinnye elvű" kontrasztja jó egyensúlyt teremt.
KÜLÖNDÍJ
Interspar, Tatabánya
építész: LAB 5 architects: Erdélyi Linda, Dobos András, Korényi Balázs, Gáspár Virág Anna
Generáltervezés: MÜÉP Építőmérnöki Kft. / Zepkó Ferenc, Filiepkó László
méltatta: Kertész András Tibor DLA, Ybl Miklós- és Pro Architectura díjas építész
A Tatabányán található Interspar épület főbejárati kapuzatának tervezése különleges építészeti feladat. A SPAR az ilyen típusú és nagyságrendű épületeihez figyelemfelkeltő kapuzatokat épít Európa szerte. Az itt látott megoldás különösen szellemes és izgalmas. Egyszerre logikus szerkesztésű és formailag helyénvaló. A felületi síkok rafinált játéka már önmagában érdekes megoldást ad, másrészt pedig az EQUITONE Linea burkolat bordás struktúrájú felülete ezt az izgalmat anyagban tovább fokozza.
I.DÍJ - Terv kategória
Lakóépület, Solymár - Krautgarten
építész: Czentner Imre
konzulens: Varga Tamás DLA
méltatta: Kertész András Tibor DLA, Ybl Miklós- és Pro Architectura díjas építész
A terv egy szövetszerűen szerkesztett, egységesen formált családi ház elemekből álló lakó együttes. Az épületek formavilága egyszerű, tisztán, geometrikusan formált. A kétszintes lakóegységek és a közöttük összekötő elemként értelmezhető gépkocsi tárolók illetve pergolák, kellemes ritmusban váltakoznak, jó arányúak. A kompozíció felidézi a 60-as -70-es évek skandináv szövetház típusait. Az idézeten túllépve a tervező mégis XXI. századi együttest hoz létre. Az épületeken megjelenő anyaghasználat újszerű, a táblás burkolat arányrendszere és színének- textúrájának játéka kifejezetten izgalmas és előremutató. A fotóvoltaikus panelek beépítése a táblás burkolatok közé új hatást hoz a megjelenésben az energetikai jelentőségről nem is beszélve. Összegezve a terv szépen kidolgozott, tartalmilag magas színvonalú.
II.DÍJ
Grafikus stúdió nyomdával, Budapest
építész: Szász Loránd
Konzulens: Ungvári Mihály
méltatta: Patartics Zorán, Ybl Miklós- és Pro Architectura díjas építész
Cseppet sem ideális, ezzel szemben nagyon is valóságos feladat épületet tervezni olyan ipari környezetbe, minek alakítása során az építészeti szempontok nemigen merültek fel. Ebbe épületet helyezni, azzal a határozott szándékkal, hogy megjelenésével üzenjen, küldetésszerű, ám mégsem illúzió. Létezhet az az építtetői szándék és érdek, amit a megjelenés szolgálni hivatott. És ez a terv remek bizonyosság arra, hogy létezhet az a megjelenés, amely nem öncélú, sőt, amely logikusan levezethető a körülmények és az igények találkozásából. Ilyen tervvel van dolgunk. A területen, és a műfajban létező többhajós szerkesztés ismerősen hat, jó alap. A tervező az arányok megválasztásával képletszerűvé sűríti, így felerősíti a kapcsolódást annak ellenére, hogy a képlet az adott helyen nem kifejezetten jellemző, de éppen a két szomszédos telken jelen van. A képlet ereje fokozódik a tömegszerűség révén, valamint annak köszönhetően, hogy kifelé a felületek alapvetően zártak, a külvilággal a kapcsolatokat pedig a tervező a tömeg megbontásával – tehát nem egy nyílással, hanem az alapképlet szinte drámai csonkolásával – teremti meg. Mindezen gesztusok ellentétpárjai, a gondolat lekerekítései a belsőben rejlenek: a kifelé zárt épület belül nyílik meg. Kivett közepének karaktere a szerkesztésből adódik, a ház tereit is szervező és értelmező átrium. Ez a külső inverze, mire olyan határozottan nyílik a terek gyűrűje, mint ahogyan a ház zárt felületet mutat kifelé. Megoldást ad a megvilágítás és a szellőzés igényeire, oázisként teremt kapcsolatot a külvilággal a munkahelyek számára, és drámai értelemben megoldást ad a külső kapcsán felmerülő kérdésekre. Következetes, átgondolt alaprajzok, terek, formálás és anyaghasználat jellemzi a hallgatói tervet, egy határozott építész pályáját vetítve előre.
III.DÍJ
„KAPTÁR" Közösségi ház, Bécs
építész: Hegedüs Tímea
Konzulens: Szabó Adrienn
méltatta: Tima Zoltán, Prima Primissima, Ybl Miklós- és Pro Architectura díjas építész
„Nomen est omen – A név előjel". Amennyiben ez a Plautus-nak tulajdonított latin mondás épületekre is alkalmazható, ebben az esetben többszörösen is helytálló. A kollégiumi hallgatókat befogadó „Kaptár", ami a (vad)méhek fészkéhez illően parazitaként tapad egy már meglévő épületre – nyilvánvalóan nem kaphat más burkolatot, mint a méhsejtek hexagonális hálórendszerét. A következetesen körbe/végig gondolt, részleteiben is alapos koncepcióban (ld. tető) még olyan EQUITONE elemek is megjelennek, amelyeket a gyártó még nem fejlesztett ki, de a tervet látva talán ez hamarosan változni fog. A hatszögű homlokzati szerkesztésnek jelentős előképei vannak a kortárs építészetben, esetünkben azonban a választott forma nem válik sematikus rendszerré, mert a ráépítés tárgyszerűsége, a szerkesztési elv többdimenziós végiggondoltsága jelentős többletet, egyedi ízt ad a tervnek.
A díjakat átadták:
- Király-Kókay Blanka, regionális műszaki vezető, EQUITONE
- Cristina Draghici, regionális kereskedelmi vezető
- Tima Zoltán, Prima Primissima, Ybl Miklós és Pro Architectura díjas építész