Eredményt hirdettek a Nyugati pályaudvar tervpályázatán
A zsűri döntése alapján a Grimshaw Architects csapatának terve lett a győztes. Rajtuk kívül díjazták még a Zaha Hadid Architects + Finta és Társai Építészstúdió + Buro Happold + Abud Mérnökiroda + Land Italia, az AREP Group Architectes csapata és az Albert Wimmer iroda munkáját, valamint megvételben részesült a Kengo Kuma & Associates + M-Teampannon pályamunkája.
Ahogy korábban mi is beszámoltunk róla, a Budapest Fejlesztési Központ tavaly októberben írt ki kétfordulós, nyílt, nemzetközi tervpályázatot a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására.
A pályaműveket 2022 márciusáig nyújthatta be az a 12 építésziroda, amelyet az összesen 36 jelentkezőből választottak ki szakmai előszűrést követően - ennek megfelelően a Benthem Crouwel Architects, a Grimshaw Architects, a Zaha Hadid Architects + Finta és Társai Építészstúdió + Buro Happold + Abud Mérnökiroda + Land Italia, a Sweco Architects + Gateways, az AREP Group Architectes, az Ove Arup & Partners International, a Plant – Atelier Peterkis + Hawkins Brown Architects, az Albert Wimmer, a Kengo Kuma & Associates + M-Teampannon, a John McAslan + Partners, a Foster + Partners, valamint a Cruz y Ortiz Arquitectos + Szántó és Mikó konzorciuma dolgozhatott ki részletes tervet. A mezőnyt alkotó irodák közül többen az utóbbi években Európa nagy, történelmi pályaudvarainak megújításában is részt vettek, és újakat terveztek meg Amerikában, Ázsiában, Ausztráliában.
A pályázatot a Budapesti és Agglomerációs Vasútfejlesztési Stratégia részeként hirdették meg a Nyugati és térsége 21. századi megújításának, a pályaudvar korszerűsítésének és kapacitásának jelentős növelésének céljából. A koncepció alapján a Nyugati egy 21. századi, többszintes, modern pályaudvarként születik újjá, a föld alatt egy 6 vágányos vasúti mélyállomással, ahová a jövőben a Duna alatti vasúti alagút is beérkezik majd. A felszínen felszabaduló ipari-vasúti területek bezöldülnek. A pályaudvar környezetének megújításával közel két Városmajornyi terület szabadulhat fel és kaphat új funkciót a főváros központjában.
A pályaudvar Eiffel-csarnoka a műemléki értékeket és a felújítás eredményeit érintetlenül megőrzi majd, földszinti terei megújulnak. Az épületben az utcaszinten a vasúti forgalom megszűnik, az így felszabaduló területen jöhet létre Budapest új színfoltja, találkozási pontja, közösségi tere boltokkal, kávézókkal, rendezvénytérrel, éttermekkel. Mögötte egy új, 13 vágányos, fedett peroncsarnok épül, a felszíni peronok közös tetőt kapnak. Az oda vezető vasúti pálya felújítása révén sűrűbben járhatnak a vonatok, az átszállás és a Nyugatiban elérhető szolgáltatások minősége a tervek szerint versenyképesebbé teszik a vasúti közlekedést. A föld alatti vágányok a későbbiekben a vasúti alagútban Buda felől érkező vonatokat is fogadni tudják majd - olvasható a tervpályázat honlapján.
A pályaudvar körüli összes köztér megújul, a Nyugati tér és a vasút menti rozsdaövezetek helyén összefüggő, a helyieket szolgáló közpark létesül, amely összeköti a Nagykörutat a Városliget és később Rákosrendező térségével. A Westend elől elköltözik a parkoló és a buszpályaudvar, valamint elbontják a Nagykörút, Váci út és Bajcsy-Zsilinszky út metszéspontjában található autós felüljárót.
Az eredményhirdetésre március 26-án került sor a Szépművészeti Múzeumban. Megvételben részesült a Kengo Kuma & Associates + M-Teampannon pályamunkája. Harmadik helyezést ért el a Zaha Hadid Architects + Finta és Társai Építészstúdió + Buro Happold + Abud Mérnökiroda + Land Italia terve, a megosztott második díjat az AREP Group Architectes a magyar Építész Stúdióval közös munkája és az Albert Wimmer iroda kapták. A fődíjat a Grimshaw Architects csapata vehette át, a győztes munka megalkotásában részt vett a magyar Nautes iroda csapata is. A zöldfelület létrehozásának megtervezése során elsődlegesen az AREP csapata által jegyzett pályamű legjobbnak ítélt parki megoldásaira támaszkodnak majd.
Cikkünk galériájában megtekinthetőek a látványtervek:
A például London, Melbourne, Los Angeles, New York pályaudvarait, metróállomásait is tervező, nagy-britanniai székhelyű Grimshaw Architects munkája a zsűri szerint "tiszteli a múltat, Budapest építészeti örökségét, és jól illeszkedik a környező városrész szövetébe". A stúdiót 1980-ban alapították Londonban, mára már összesen 7 irodájuk van (London, Los Angeles, New York, Párizs, Dubai, Melbourne és Sydney). Terveik alapján újult meg a London Bridge pályaudvar, amely számos építészeti díjat kapott, ahogy az általuk tervezett Waterloo és a Paddington vasútállomás épülete is. Az iroda munkája a New York-i Fulton Center metróállomás, Los Angeles, Amszterdam, Doha, Melbourne számos új állomása. Tervezőként dolgoznak a rövidesen megnyíló londoni Crossrail állomásain, valamint Nagy-Britannia épülő új nagysebességű vasúti pályaudvarán, a London Euston-on is - derül ki Fürjes Balázs posztjából.
A zsűriben helyet kaptak a kormányzat, a budapesti, terézvárosi és újlipótvárosi-angyalföldi városvezetés, az építész- és a mérnökkamara képviselői, valamint független tagok. Ennek megfelelően mások mellett Erő Zoltán, Budapest főépítésze, Massányi Katalin, Újlipótváros és Angyalföld főépítésze, Győrffy Máté, Terézváros alpolgármestere, Anthony Dewar, a Network Rail, az Egyesült Királyság pályavasúti szervezetének építészeti vezetője, Mojmir Nejezchleb, a Správa železnic, a cseh pályavasút fejlesztési főigazgató-helyettese, Csillag Katalin, a Magyar Építész Kamara, Molnár László, a Magyar Mérnöki Kamara képviselője, Z. Halmágyi Judit Pro Architectura-díjas építész, Iványi Gyöngyvér állami főépítész, Anthony Gall Ybl-díjas építész, Fegyverneky Sándor, korábbi országos főépítész és Szalay Tihamér, a Magyar Építész Kamara alelnöke is részt vett az elbírálásban. A zsűri elnöke Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, alelnöke pedig Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója volt.
A tervek megvalósítása optimálisan 2025-től kezdődhet meg.
A pályamunkákat hamarosan részletesebben is bemutatjuk olvasóinknak, addig is a BFK honlapján elérhetőek róluk bővebb információk.
05:59
1. Egyrészt imponálóan szépek a látványtervek. És amíg csak terveznek, örülnünk kell. Több jó és néhány nem annyira jó változat készült. 2. Mi a költségek nagyságrendje? Mi a hasznok nagyságrendje? Mennyi a közhaszon? Mennyi a magánhaszon? Ezeket még számolják. Hódmezővásárhely és Szeged között már fizetjük a tanulópénzt. Nyolcezer ígért utas helyett kétezer utas lett munkanaponként. Pedig még NULLA forint a jegy ára. 3. Munkanaponként ~44 ezer vasúti utas volt a Nyugati pályaudvaron. 2018-ban, az utolsó mért "békeévben". Hiteles forrás: bvs.hu - szakcikkek. Ebből lesz évi 18 millió utas. Majd kétszer ennyi utas 2050-re... 4. Baross Gábor miniszter, Balázs Mór fejlesztő. ["Kisföldalatti 1894-1896."] Mit szólnának ehhez?
10:11
@corosz1789: A települések fejlesztésének haszna nem számszerűsíthető úgy, mint egy termelő beruházásé. A bekerülési árat viszont teljes joggal kérdezi. A tramtrain valóban, egyre inkább látványos kudarcnak látszik, egy erőszakos, de a kormányzati pixisből kiesett oligarcha kétségbeesett (de azért közpénzből végrehajtott) visszakapaszkodási kísérletének. Ha munkanaponként - ebből kb. 250 van - 44 ezer utassal számolunk, akkor munkaszüneti napokon kb. a felével, mondjuk 22 ezerrel, nem? Ez évente több mint 13 és fél millió utas, amiből bármikor lehet 18 millió. Üdv.
23:47
Az Eiffel-csarnok mögött tervezett 13 vágányos fedett állomás jó ötlet, ugyanakkor nem értem, miért kell kitiltani a csarnokból a vonatokat, hogy egy sivár lekövezett felesleges tér jöjjön létre.
19:48
Eltűnt a KIEMELTEN KÖZÉRDEKŰ BERUHÁZÁSnak nyilvánított NEMZETI CIRKUSZMŰVÉSZETI KÖZPONT. Emlékezzünk, hogy a tervezési terület 3. számmal jelölt részéről még 2021 elején intézkedett a 25/2021. (I. 28.) Korm. Rendelet, és a NEMZETI CIRKUSZMŰVÉSZETI KÖZPONT létesítményeinek elhelyezésére kialakítandó ingatlanként határozta azt meg. Ráadásul, a rendelet a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ megvalósítását KIEMELTEN KÖZÉRDEKŰ BERUHÁZÁSnak nyilvánította. Aki még nem tudná, hogy egy ilyen beruházás milyen „spéci” kivételekkel bír, az nézze meg a nevezett rendeletben: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A2100025.KOR A rendelet kitér pl. arra, hogy azon az ingatlanon elhelyezhetők „állattartó építmények és állatkifutók”, hogy a Központ épületeinek „Podmaniczky utca felőli homlokzatán gépjárműtároló lejárata létesíthető”, továbbá, hogy a nevezett „építési telek legnagyobb megengedett beépítési mértéke 80%”. 2021 tavaszán a Nemzeti Cirkuszművészeti Központról cikkek és látványtervek is megjelentek a kormány.hu oldalon: https://kormany.hu/hirek/artistakepzo-intezet-epul-a-nyugati-palyaudvar-mellett illetve a médiában, pl.: https://www.octogon.hu/epiteszet/ilyen-lesz-az-artistakepzo-intezete-a-nyugati-palyaudvar-mellett/ Ezekből kiderül még pl. az is, hogy az azon a területen lévő több hajós mozdonycsarnok felújításával olyan épületkomplexumot hoznak létre, amiben a Cirkuszhoz kapcsolódó oktatási intézmények lesznek. Nem mintha hiányolnám, de ennnek a kiemelten közérdekű beruházásnak nyoma sincs a győztes pályamű azon terveiben sem, amelyeket Fürjes Balázs hozott nyilvánosságra: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=353030563512690&set=pcb.353035870178826&type=3&theater