Épülettervek/Hallgatói terv

Fejlesztő Napközi Otthon - Szabó Zoltán Milán diplomaterve

1/21

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványtervek

Helyszínrajz

Homlokzat_1

Homlokzat_2

Homlokzat_3

Homlokzat_4

Homlokzat_5

Makett

Makett

Makett

Makett

Makett

Makett

Telekadottságok

Szabó Zoltán Milán

?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványtervek
?>
Helyszínrajz
?>
Homlokzat_1
?>
Homlokzat_2
?>
Homlokzat_3
?>
Homlokzat_4
?>
Homlokzat_5
?>
Makett
?>
Makett
?>
Makett
?>
Makett
?>
Makett
?>
Makett
?>
Telekadottságok
?>
Szabó Zoltán Milán
1/21

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványtervek

Helyszínrajz

Homlokzat_1

Homlokzat_2

Homlokzat_3

Homlokzat_4

Homlokzat_5

Makett

Makett

Makett

Makett

Makett

Makett

Telekadottságok

Szabó Zoltán Milán

Fejlesztő Napközi Otthon - Szabó Zoltán Milán diplomaterve
Épülettervek/Hallgatói terv

Fejlesztő Napközi Otthon - Szabó Zoltán Milán diplomaterve

2013.08.22. 09:39
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Szabó Zoltán Milán

Fejlesztő Napközi Otthon Értelmi Fogyatékos Gyerekeknek

Tervezés éve:
2013

Bruttó szintterület:
261 m2

Stáblista

építész konzulens: Dévényi Tamás
tartószerkezeti konzulens: Hernád Attila
építésszervezés: Szenik Gabriella

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Szellemileg sérült gyermekek nevelése, oktatása adta a vezérfonalát Szabó Zoltán Milán (SZIE Ybl Miklós Építéstudományi Kar Bsc) diplomatervének. Ez a fejlesztési szemlélet nyilvánul meg mind a téma-, mind a helyszínválasztásban, amikor tervét egy vegyes felhasználású, komoly kihasználatlan potenciállal bíró területen helyezte el.

Budafok, egykor megyei város, ma a főváros XXII. kerületének része. Története a középkorba nyúlik vissza, 1926-ban alakult rendezett tanácsú várossá. A természeti és kulturális kincsekben oly gazdag és nagy múltú városrész modernizációra és fejlesztésre hivatott, a fiatalabb generációkat is inspirálandó.

Helyszín 
A Ménes utca és környéke, egy ipari- és egy lakóövezeti besorolású terület határán fekszik, ebből kifolyólag a telek közvetlen szomszédságában ipari csarnokok (jelenleg is működő vállalatokkal), csendes lakóépületek és beépítetlen zöld, erdős terület egyaránt találhatók. Összességében, a telken állva nyugalom és csend uralkodik, megközelíthetősége rendkívül jó, gépjárművel és tömegközlekedéssel egyaránt.

Helyszínrajz
8/21
Helyszínrajz

Funkció
A telek és a környék adottságait figyelembe véve, értelmi fogyatékos gyerekek számára létrehozott fejlesztő napközi otthont terveztem. Szem előtt tartva az értelmi fogyatékosok oktatásához és fejlesztéséhez szükséges speciális igényeket és irányelveket, segítségként egy szabványrendszert használtam, az úgynevezett FNO-t, mely a funkcióképesség, a fogyatékosság és az egészségi állapot együttes nemzetközi osztályozását jelenti. Ezen szabályrendszer a  sérült embert, egyéni fogyatékossága és annak súlyosságát figyelembe véve osztályoz: az FNO hangsúlyt fektet a környezeti és személyes tényezőkre egyaránt, illetve ezek együttes kölcsönhatását vizsgálja, példákat és eszközöket sorakoztatva fel az egyes kategóriák és osztályok leghatékonyabb fejlesztéséhez.

Látványterv
4/21
Látványterv

A jelen tervben csak értelmileg sérült gyerekek képzése folyik, ezen belül is az enyhén sérülteké, olyanoké, akik taníthatóak és fejleszthetőek. Az intézmény célkitűzése az önállóságra nevelés, az önellátás elsajátítása és a társadalomba való beilleszkedés megkönnyítése. A funkció legtökéletesebb kiszolgálása érdekében a programba vontam egy újnak mondható tudományágat, a környezetpszichológiát, mely  a természet és az ember viszonyát vizsgálja: bizonyított tény, hogy természetes környezetben kevésbé fáradékony az ember, illetve gyorsabban kipiheni magát, ami természetesen hatványozottan igaz gyerekekre is. Koncepcióm volt egy minél természetesebb környezet kialakítása, úgy, hogy az épületkomplexum minden pontjából lehessen érzékelni valamennyit a természetből. Ennek érdekében a homlokzati falak nagy részét növényzet burkolja, így az ablakokon kinézve a homlokzati növényeket vagy a szomszédban lévő erdőt láthatjuk.

Látványterv
5/21
Látványterv

Kialakítás 
A gyerekek foglalkoztatása nagyon hasonlít egy átlagos óvodai képzéshez, hisz a sérült gyerekek utánzással és gyakorlati módszerekkel fejleszthetőek a leghatékonyabban. A legfontosabb helyiségek a nagyméretű foglalkoztató terem és a tornaterem,  amelyekben mobil bútorokkal az aktuális foglalkozásokhoz a lehető legideálisabban alakítható a tér. E két fontos helyiség két külön épületben lett elhelyezve, hogy egy belső udvart határoljon el az egész telekből, ezzel létrehozva a harmadik legfontosabb teret a gyerekek privát, nyugodt, csendes udvarát, ahol valóban érintkezhetnek a természettel. Az alaprajzi elrendezés igen egyszerű, hogy mindenki hamar kiismerje magát és ne lehessen eltévedni. A kiszolgáló helyiségek, mint például a melegítőkonyha, öltöző, fürdő, tároló és iroda, mind egy egyenes folyosóra vannak felsorakoztatva.

Homlokzat_1
9/21
Homlokzat_1

Szerkezet
A fő tartószerkezet beton sávalapból, vázkerámia teherhordó falazatból, monolit vasbeton födémből és fém tetőszerkezetből áll. Külső burkolatként szálerősítésű betonlap és egy növény burkolati rendszer lett használva. A beton burkolat időtálló, gondozásmentes és strapabíró felület, míg a növényrendszer kertészeti elemként is szolgál. Természetesen igényel némi gondozást, de csak ritkán: nem igényel vágást és az integrált locsoló berendezésnek köszönhetően locsolást sem.

Makett
18/21
Makett

Kert
A természeti környezetre való törekvés fontos részeként a növényfalak mellett a kert is nagy hangsúlyt kap, melyben rengeteg különféle növény kerül telepítésre. A foglalkoztató terem előtt egy burkolt felület is a gyerekek rendelkezésére áll. A főépület előtt is található térkövezett felület, mely egy hétállásos parkolónak ad helyet.

A sérült emberek fejlesztése fontos kérdés, társadalmunkba való integrálásuk közös érdekünk és felelősségünk. Az ilyen és ehhez hasonló intézmények létesítése mindannyiunk feladata, hogy az ’egyenlő esély’ fogalma gyakorlati kérdés legyen.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.