Jean Nouvel bojkottálja saját épületét
Jean Nouvel szerint nincs kész a nevével jelzett Párizsi Filharmónia hatalmas hangversenyterme, amit januárban adtak át, ezért a megnyitón nem is vett részt a Pritzker-díjas francia sztárépítész.
Három év késéssel, idén januárban Francois Holladnde államfő avatta fel Párizs új koncerttermét, a Filharmóniát, amely – érdekes módon – a maga nemében hiánypótló intézmény a francia fővárosban. Párizsnak ugyan több, különböző méretű és célközönségek szánt, illetve zeneművet kiszolgáló koncertterme van, azonban régóta hiányzott egy teljes nagyzenekarok befogadására alkalmas hangversenyterme. A Parc de La Villette-be épített intézmény a már meglévő Zene Múzeuma, a főleg könnyűzenére szakosodott Le Zénith és több multifunkcionális színházterem társaságába került, nézőtere 2400 ülőhelyet kínál, 52 méter magas fémszerkezetű tetején pedig sétálni is lehet.
Jean Nouvel, a nemzetközi szinten talán legismertebb francia sztárépítész 2007-ben nyerte el a Párizsi Filharmónia építésének jogát. Nouvel 2008-ban Pritzker-díjat kapott, a zsűri indoklása szerint főleg a fénnyel, a rétegekkel és az átláthatósággal való következetes játékával, illetve ennek magas színvonalú megjelenésével a párizsi Arab Intézet épületén. A Filharmónia most átadott épülete azonban egyelőre kevésbé diadalmasan vonult be Nouvel életművébe. A jelentős késéssel és költségtúllépéssel vádolt építész azzal vág vissza, hogy a felelősség nem őt terheli, sőt, szerinte az épület még most sincs kész: átadás előtt nem zajlottak le a megfelelő technikai és akusztikai próbák. Nouvel, épp ezért bojkottálta az átadást, nemrég pedig bejelentette, hogy bírósághoz fordul, az épületén végrehajtott, az eredeti tervektől eltérő módosítások korrigálása érdekében.
Jean Nouvel az utóbbi időben több toronyházat adott át világszerte, így a belga Charleroi rendőrpalotáját, új szállodát Barcelonában, de építkezett Sydneyben és Katarban is. Jelenleg a párizsi Rive Gauche projekt fő sugárútjának lezárására épít 180 méteres felhőkarcoló párost Duo Tower névvel. Ritkán valósít meg azonban közlekedési tereket, így komoly kihívás a Brüsszel főpályaudvarának tartott Midi felújítása és fejlesztése, ahol a vágányok befedésével és a melléjük kerülő épületekkel új kereskedelmi és konferencia-negyeddel bővül a belga főváros.
Bán Dávid