Lefedhetik a pesti alsó rakpartot
A Dunáig érő terasz épülhet a Vigadó térre egy, a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint, amely felhívja a Miniszterelnökséget vezető minisztert és a főpolgármestert, hogy – a Magyar Turisztikai ügynökség bevonásával – vizsgálják meg a „Budapest V. kerület Vigadó térhez kapcsolódó, az alsó rakpartot lefedő, közösségi térként funkcionáló terasz és annak rakparti gyalogos kapcsolatai kialakításának lehetőségét." Hasonló ötlet korábban többször felmerült, a megvalósításig azonban nem jutott el.
„A Kormány a Széchenyi lánchíd, a budai Váralagút és a hozzájuk kapcsolódó közterületek értékeinek megőrzése, teljes körű rekonstrukciója, valamint közösségi és turisztikai funkcióik fejlesztése (a továbbiakban együtt: Beruházás) érdekében […] felhívja a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésének felelősségi körében eljáró Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy az 5. pontban meghatározott feladat keretében, a főpolgármesterrel közösen és a miniszterelnök kabinetfőnöke útján az MTÜ Zrt. (Magyar Turisztikai ügynökség – a szerk.) bevonásával vizsgálják meg – a 2-es villamosvonal felújításához, a Millenniumi Földalatti Vasút fejlesztéséhez, valamint az alsó rakpart általános forgalomcsillapításához igazodva – a Budapest V. kerület Vigadó térhez kapcsolódó, az alsó rakpartot lefedő, közösségi térként funkcionáló terasz és annak rakparti gyalogos kapcsolatai kialakításának lehetőségét" – áll „a Széchenyi lánchíd, a budai Váralagút, valamint a hozzájuk kapcsolódó közterületek rekonstrukciójával és fejlesztésével összefüggő intézkedésekről" szóló kormányhatározatban.
A teraszos megoldás, amely során a pesti rakpart egy részén – jellemzően a Dunakorzónál – a felszín alá vezetnék az autóforgalmat korábban is felmerült. Finta József az Intercontinental szálló tervezésekor vetette fel ezt a lehetőséget, az elképzelésből azonban – elsősorban anyagi okok miatt – nem lett semmi. A pesti Duna-part Széchenyi lánchíd és Erzsébet híd közötti szakasza az 1870-es évektől kezdődően a Dunai szállodasor és a pesti Dunakorzó helyszíne, a környéken jelenleg is nagyszabású szállodaberuházások zajlanak, nemrégiben kapott építési engedélyt a Vigadó tér sarkán álló Mahart-házat is magába foglaló tömbre a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó BDPST Group, a beruházást nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek nyilvánították. A beruházás idegenforgalmi céljaira utal az is, hogy az előkészítésbe a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.-t is bevonták.
A pesti Duna-part rendezése jelenleg is napirenden van, ará kírt RAK-PARK tervpályázatot a Korzó Tervezési Stúdió nyerte meg, elképzelésüknek nem része a kormányhatározatból kiolvasható teraszos megoldás, sőt a két terv összeegyeztethetősége is kétséges, hiszen annak központi eleme az alsó rakpartnak akadálymentes bejárhatósága a Parlamenttől a Szabadság térig. A tervpályázatot úgy írták ki, hogy eleve nem számolt a Dunát a várostól elvágó autóút felszámolásával: „Az alsó rakparton a fő cél a közúti forgalom megtartása mellett az irányonkénti forgalomcsillapítás, a teherforgalom korlátozása, a parkolás átszervezése, hogy zöldfelületekkel tagolt kerékpárút és sétány épülhessen, a 2-es villamos viaduktja alatti kihasználatlan helyiségek közösségi és kereskedelmi célú hasznosítása lehetővé válhasson."
2012-ben – még az eredmény kihirdetése előtt – Tarlós István főpolgármester a Tv2 Mokka című adásában beszélt arról, hogy a rakpart lefedése is felmerülhet, mint olyan megoldás amely a forgalom megtartása mellett tenné lehetővé a Duna-part rekreációs célú használatát. Grabner Balázs okl. tájépítészmérnök, a RAK-PARK pályázaton győztes tervet jegyző Korzó Stúdió vezető tervezője a Magyar Urbanisztikai Társaság keddi, a Duna-part megújítási folyamatáról szóló rendezvényén úgy nyilatkozott, hogy azért nem a teraszos megoldás mellett döntöttek, mert ahhoz vagy a teraszt kéne a Vigadó tér jelenlegi szintjénél jóval magasabbra emelni – amely akár a budai panorámát is kitakarhatja a Vigadó térről nézve –, vagy pedig az autóutat kéne jelentősen lejebb vinni, amely rendkívül költséges lenne. Ongjerth Richárd, a Magyar Urbanisztikai Társaság elnökségi tagja 2012-ben úgy véleményezte a hvg.hu-nak a lefedéses megoldást, hogy az a rakpartok műemléki védettségét és UNESCO világörökségi helyszíni státusztát is veszélyeztethetik.
TL
08:53
"A rakodópart alsó kövén ültem..." Na, ez sem fordulhatna majd elő szegény költővel, ha megépítik azt a teraszt, amit természetesen egyetlen tervpályázati alkotás sem tartalmazott - legalábbis a nyilvánosságra kerültek közül. A terasz terve egyébként nem kapásból elvetendő, hiszen a legszebb helyen nyújtaná a legszebb kilátást, ráadásul nem zavarva a kikötőkben állomásozó sétahajóktól. Jó kérdés persze, hogy miképpen nézne ki ez az "emeletes" partszakasz a vízről? Mert a londoni Temze-part belvárosi szakasza a folyóról helyenként tragikomikus látványt nyújt, pont az ilyen, a rakpartra zsúfolt létesítmények miatt. Ami viszont egyértelműen elvetendő, az a Duna medrét beszűkítő műszigetek sora. Elképesztő, hogy neves építész-irodák is hajlamosak elveszíteni a realitásérzéküket, a végiggondolás képességét, ha egy "frappáns" ötlet beugrik nekik. Botorság tovább szűkíteni a Dunát ott, ahol amúgy is szűk, ahol a legforgalmasabb, és ahol tele van kikötőkkel, amelyekre - figyelem - rá is kell forduljanak (egy 180 fokos kanyarral) a völgymenetben érkező, kikötni kívánó hajók. Nem beszélve ezeknek az oly könnyed agymozdulattal elképzelt pontonoknak az árvízkori sorsáról, és az esetleges jégzajlás okozta megróbáltatásairól.