Mert a jó design demokratikus
"Személyes életterünk, azaz saját lakásunk önmagunk megtestesítője, melyre meg kell érnünk, mint a házasságra." - vallja Bonta Gáspár, aki a vadgesztenyefák között megbújó, a századforduló utáni építészeti alkotások között álló budai házban találta meg a tökéletes otthont. Wabi-sabi, izgalmas átmenetek és érzelmi töltetek jellemzik az építész saját lakását.
A viszonylag kedvezőtlen északkeleti tájolás ellenére az első emeleti lakás benapozása kielégítő, hiszen két különböző irányba is jókora nyílások törik át a határoló falakat. Az eredeti formában megőrzött, kapcsolt gerébtokos ablakokon keresztül a budai hegyek régi utcáira látunk, a romantikus elszigeteltséget nyújtó, a házat már túlnőtt vadgesztenyefák lombjain át. A tavalyi év végére elkészült átalakítást több éves tervezői munka előzte meg. Bonta Gáspár már pályafutása kezdete óta, egy évtizeden keresztül a saját lakásán agyalt, hisz' "személyes életterünk, azaz saját lakásunk önmagunk megtestesítője, melyre meg kell érnünk, mint a házasságra."
Az eredeti alaprajzot a korábbi évtizedek alatt felosztották, az ablakba futott bele a helyiségeket kettéosztó fal. Az átalakítás során e kedvezőtlen adottságot erénnyé kovácsolta a tervező-tulajdonos: a tömör falat, névjegyévé vált osztott üvegtáblára cserélte, több fényt és átláthatóságot biztosítva az újonnan tervezett hálószoba és fürdőszoba között. A lakás most újra eredeti méretében funkcionál, a valamikori alaprajzi adottságokat maximálisan kihasználva, miközben a lenyomatok által elmesélhetővé tette a lakás történetét.
Az alaprajzi elrendezés tiszta, jól használható, könnyen átlátható. A kellően hatásos, de visszafogott előtér sejteti, hogy mi vár ránk beljebb. A lakás körbejárható. Az előtér összeköttetésben van a nappalival, a nappaliból a konyha-étkezőn keresztül az irodába jutunk, majd az erkélyre. A megfelelően tagolt hosszú térből, a fürdőszobán keresztül jutunk a háló-zóna közlekedőjéből vagy a hálóba, vagy a mosdóba, vagy az elegáns gardróbon keresztül vissza az előtérbe, ahonnan a vendég-mosdó nyílik. E helyiségcsoport széleskörűen kielégíti az emberi élet szükségleteit, s ebből kifolyólag az itt élők hatalmas energiákat képesek mozgósítani.
A nagy, közös használatú térben, vagy a jelzésértékű padlóburkolatváltások, felületképzések vagy térelválasztó elemek jelzik az elkülönített térhasználatot. Ezáltal az önálló terek között izgalmas átmenetek alakulnak ki. A biztonságérzetet növelve a nappaliban több falszakasz antracitszürke. A régi, halszálka mintában rakott parkettát hófehérre mázolták, ami tökéletesen harmonizál a konyha bútorainak magasfényű MDF-lapjával. Az előszobában ugyanez a parketta fekete színt kapott. A váltásokat lekövetik a lámpák is, amiből nincs kevés, viszont annál átgondoltabb. Minden kapcsoló és dugalj a megfelelő helyen. Ha esetleg a szigetpultnál, megbeszélés közben lemerül a laptop, úgy, mint a munkavégzésre is alkalmas kávézókban, itt is van töltési lehetőség. Hangulatfények, külön irodai-éjszakai fény...
A lakás tele van érzelmi töltettel, ennek okai az évek alatt felhalmozott „kacatok", a tradícionális japán hagyományok követése, és a barátok vagy éppen az építész saját keze munkájaként létrejött bútorok vagy festmények.
A tervező megfogalmazásával élve, meg kell tanulnunk az általában hibákként azonosított adottságokkal együtt élni. A tágas lakás minden zugában belebotlunk a Wabi-Sabi filozófiájába: az ide gyártott vaspolc nem illeszkedik tökéletesen a megsüllyedt parketta miatt, ezért kényszerűen lebeg, a konyhapult és a térelválasztó üvegfal vasszerkezetének hegesztési varratai csiszolás után utókezelést nem kaptak, így az illesztések még feltűnőbbek lesznek, ezzel egyedivé téve a tárgyakat. A falak felületképzését nem újították fel, megmaradt a régi glett, s ahol nem verték le, ott csak átfestették. A régihez egyrészt igazítja az újat, az újhoz pedig a régit.
"… ha kreativitást igénylő feladaton dolgozom a világos, tágas egybefüggő térben, komolyzenét hallgatok. Amint megakadok, felállok, és visszahúzódom inspirálódni a >>barlangba<<, a sötét hálószoba védett zugába..." - tér ki Bonta Gáspár az érzet alapú tervezés folyamatára, az építészet és a pszichológia kapcsolatára. "Ehhez hasonló döntéseket enged meg egy jól megtervezett lakás a használóinak." A lakásban tartózkodók, vendégek, eldönthetik, hogy az étkezőnél, a konyhapultnál, vagy a nappaliban foglalnak helyet. A lakás használói nincsenek rákényszerítve semmire. Patinás őszinteség - nyugodt egyszerűség, alázatos tervezői attitűd, és rugalmas használhatóság, "mert a jó design demokratikus."
Csák Dániel