Az internetnek hála ma már elég nagy irodalom terpeszkedik a weben az újonnan ’digitális nomádoknak’ nevezett életmódot követőkről, ezen belül is az autóban lakókról. Bár ez a fajta utazás (legyünk aktuálisak és nevezzük a korszellemnek megfelelően: #vanlife) nem új dolog – mindenkinek bevillan a Volkswagen T1-es, nagy kerek lámpákkal és színes hippi-színkavalkáddal az oldalán – , mégis átesett egyfajta változáson az elmúlt évek alatt. Nem csak a társadalmat elutasító, lázadó fiatalok, az önmagát kutató elveszett lelkek vagy épp a hedonista, “carpe diem” (vagy yolo?) hipszterek életmódja ez, hanem bővült a csoport egy új taggal. Az internetnek hála sok szakma nem igényli már a helyhez kötöttséget: programozók, fordítók, írók, fotósok, grafikusok hada teheti meg, hogy otthonának helyét folyamatosan változtassa, mégis fennakadás nélkül dolgozhasson.
Szintén az internet hozadéka a gyors tudásmegosztás: például a Youtube-ra beírva gyorsan találunk oktató videókat főzés, autószerelés, villamosság, festés, vagy épp fuvolázás terén is. Ugyanez igaz mobilotthon építésre is. Nem csak a gyári lakóautók szállnak már versenybe, hanem szabad utat kapott a DIY, vagyis a csináld magad mozgalom. Régi, kissé leharcolt, de megfelelő rakterű furgonok hada cserél gazdát, hogy új tulaja saját elképzelése szerint alakítsa ki benne új otthonát. Erre is rengeteg példát találhatunk a neten, büszke fotókkal, hosszas leírásokkal, tanácsokkal.
Ezt az utat választottuk mi is – barátnőm, Dóri és én -, amikor megvettünk egy 16 éves furgont és 4,5 hónap alatt otthont varázsoltunk belőle. Dóri rengeteget asszisztált mellettem, de a tervezés, az építés, szervezés és anyagbeszerzés oroszlánrésze rám hárult – nem teherként, mivel nem kényszerből választottam ezt az utat. Építész végzettségem hasznosnak bizonyult és végre kicsit csillapodott a vágyam, hogy saját kézzel építsek valamit (az egyetem hajlamos az elméletet a gyakorlat elé helyezni, ami részben érthető, részben hiányosság). Az építés több mint 700 munkaórát vett igénybe, amihez még hozzájött a tanulás és tervezés: megfelelő anyagok kiválasztása, elektromosságtan, a rendszerek elemei, gáz, víz, asztalos megoldások, stb. Egyszerre avanzsáltam projektmenedzserré, művezetővé, asztalossá, fuvarossá, gépésszé, tervezővé és megrendelővé.
A megvalósításban a következő tényezők játszottak fontos szerepet:
Kívül diszkrét, belül egyszerű. Autónk kerülje a feltűnést, ne kiabáljon róla, hogy laknak benne vagy érdemes lenne feltörni. A diszkréció belül finomodik és inkább nevezhető egyszerűségnek: kevés szín, összefüggő felületek, szellős, nem túl zsúfolt kialakítás, egyszerű megvalósíthatóság, egyszerű anyagok, átláthatóság és rend.
Előbbi, mondhatjuk, adottság volt. A képzeletbeli mérleg egyik tányérján az autóra költött pénz, másikon az utazásra és biztonsági tartalékra maradó összeg; minél kevesebb megy az autóra, annál több jut az útra. A low-tech részben anyagi okokból, részben a saját kezű megvalósíthatóságból fakad (egyszerűbb szerszámok használata). A két elv általában kéz-a-kézben járt, de néhol kompromisszumok születtek, mint a fújt hőszigetelés, illetve a teljesen ipari gyártású (de kifejezetten környezetbarát) OSB lapok használatánál.
A kaszni belseje PUR hab hőszigeteléssel lett kifújva (4-6 cm), a belső burkolat párnafákra helyezett OSB lapok. A bútorok váza részben bontott, részben új fenyő lécekből készült, belső polcok szintén OSB-ből, míg a látható burkolatok nyers MDF lapokból lettek kialakítva.
Három bútorelem alkotja a belsőt: az ágy, a konyha és a tárolószekrény. Előbbi kinyitható: kanapéból kétszemélyes ágy lesz, alatta 3 nagy méretű láda, mögöttük az elektromos rendszer foglal helyet. A konyhabútor munkalap alá rejtett gázfőzőt és az azt tápláló gázpalackot, mosogatókagylót, az ehhez tartozó csapot és a 70 literes tartályt, illetve pakolós helyet foglalja magába. A szekrény L alakú: alacsonyabb részén ülőfelület (előtte felnyitható asztal) található, mely alatt a hűtő bújik meg. A tároló többi részében ruhákat és egyéb használati tárgyakat lehet tartani.
Az elektromos hálózat szintén egyedi tervezésű, az igényeknek megfelelően lett kiépítve. Két 12V-os 100 Ah-s fedélzeti akkumulátor van az ágy alatt, melyeket három módon lehet tölteni: a járó motor generátorától, 220V-os aljzatról, vagy a tetőre helyezett 250W-os napelem panelről. A fogyasztók mind 12V-osak (világítás, vízpumpa, hűtő, szivargyújtó aljzatok), de bekerült egy kis teljesítményű inverter is, amiről laptopot, fényképezőgépet lehet tölteni. A rendszer – elméletileg – 2-3 napra elegendő áramot képes tárolni, átlagos fogyasztás mellett, mindenféle töltés nélkül.
Ezek nagyon egyszerűek: a három rózsás gázfőző rá van kötve egy 11 kg-os lakóautós gázpalackra. A vízhez egy 70 literes tartály lett beépítve, amiből egy nyomásérzékelős vízpumpa nyomja fel a vizet a csaphoz. A mosogatókagylóból az autó aljára rögzített víztárolóba folyik a víz, amit könnyedén le lehet engedni. Van egy extra csatlakozó is a vízrendszerhez: ide egy zuhanyzócsövet lehet csatlakoztatni, és ha a helyzet engedi, az autó mögött le lehet tusolni.
A végszámla 2.100.000 Ft lett. Egy teljesen működő otthonért, ami lehet alpesi víkendház vagy spanyol tengerparti nyaraló – talán nem sok. Ha lebontjuk, jobban érzékelhetjük a dolgot:
Összességében egy kompakt, megbízható, ránk szabott, megfelelő felszereltségű, vadonatúj belsejű kis otthont kaptunk. Ennyi pénzért a lakóautó piacon a kifejezetten leharcolt, huszonéves autókat lehet megtalálni, amire ugyanúgy rá kéne még költeni. Négy hónap utazás és furgonélet után is elégedetten gondolok első saját, ugyan csak 6,3 m2-es, de guruló házunkra.
Juhász Norbert
Norbert és Dóra utazásáról és a furgonéletről bővebben a blogjukon vagy a Facebook oldalukon lehet olvasni.