Az első hajóműhelyeket már az 1100-as években megalapították, majd a 14. században eköré épült az óvárostól határozottal elváló Fiatal város (Young City), amely bekerült az legfőbb európai kereskedelmi útvonalakba. A városrész és a hajóépítő műhelyből gyárrá fejlődő hatalmas üzem az évszázadok során többször tulajdonost, nemzetet és birodalmat váltott, majd a II. világháború befejezésével – az akkori német magántulajdonosától – államosították, 1967-től pedig Lenin Hajógyár névvel az ország egyik legjelentősebb hajózási üzeme lett. A gyár munkásai 1980 augusztusában sztrájkba léptek, megalakult a Szolidaritás szakszervezeti mozgalom, hatására az egész országon végigsöpört az elégedetlenség hulláma, amely azután 10 évvel később az ország rendszerváltásához vezetett.
">http://ycgdansk.com/]
A hajógyárról hamar lekerült a Lenin név, de az ezredfordulón már komoly gazdasági és strukturális problémákkal kellett szembesülni. A területet több tulajdonos kezeli, a munkások száma az eredeti 20.000-ről a tizedére csappant, számos hajóépítési- és javítási funkciót máshová telepítettek át. Így komoly területek kerültek használaton kívülre – bár több, nagy tömeget megmozgató esemény, koncert és megemlékezés is zajlott itt az elmúlt évtizedben – sokáig a jövőképét kereste.
Az óvárostól mindössze néhány percnyi gyaloglással elérhető kikötőt több befektető kezdi újjáéleszteni. A terület tengelyét a Szabadság útja képezné, ahol a Szolidaritás mozgalom emlékművet kapna és itt létesülne az Európai Szolidaritási Központ is. A nagyfokú jelképes használat mellett számos átfogó területrendezési terv is született. A londoni székhelyű Studio Bednarski várostervező iroda a hajógyár 27 parcellájára 25 nemzetközi építészt, így Herzog de Meuron, Zvi Hecker, Peter Wilson, Richard Meier, Norman Foster, SOM és Claude Vasconi irodáját kérte fel a kikötő újratervezésére.
Míg néhány hajógyári épület strukturális megerősítés után, megváltozott funkcióban, színházként, vásárcsarnokként tud továbbélni, a terület nagy része építészetileg azonban teljesen átalakul. A befektetők mintegy 750.000 négyzetméternyi új építésű irodát, innovációs központot, aló-középkategóriás lakásokat magába foglaló vízparti lakóparkot, kulturális létesítményeket, szállodát vizionálnak a megújuló Fiatal városba. A 2008-ban beharangozott nagyszabású tervek első eredményeit már 2012-re ígérték, de a pénzügyi válság a folyamatot lelassította, így az első igazi kapavágásokra csak a tavalyi évben került sor. A területet addig is számos ideiglenes térhasználattal, így előadásokkal, városi kertekkel teszik hasznossá és vonzóvá.
Bán Dávid