Helyek/Köztér

Az Egri Lenkey János Általános Iskola udvarfestése

2023.08.14. 07:37

800 négyzetméter, 500 sárga pont, betűk, formák, vonalak. Az Egri Lenkey János Általános Iskola udvarának festése egyszerű eszközökkel hoz létre a gyerekek által sokféleképp használható játszófelületet. A projektet a tervezők, Fajcsák Dénes építész és Borsa Aliz grafikus mutatják be. 

 

“there is a learning that never encounters knowing – and that is infinite."
/ Pascal Quignard

F.D.:
Eger egy kisváros, amely ezek minden előnyét és hátrányát magán viseli. Ha az ember agilis, és szeretettel, nyitottsággal viszonyul jó, értelmes, és támogatandó kezdeményezésekhez, annak híre megy, főleg, ha sok esetben szerethető produktum valósul meg.

Így indult el „munkásságom" 2006-os hazaköltözésem óta, amelynek egyébként az (is) volt a lényege, hogy szeretett városomért, és tágabb környezetemért tudjak tenni (legyen az bármi): ebből kiemelnék néhány, számomra kedves együttműködést. 2012-ben a Trinitárius templom homlokzatának, majd 2013-ban a Vár bejárat (Gárdonyi emlékév alkalmából) fényfestése. Így született meg (de egyelőre megvalósításra vár) a minaret palástjának fényfestése. Ezeknek köszönhetően a Fúzió épülete, majd a Fúzió következményeképpen a noszvaji lombházak és a sort lehetne folytatni: például az arkt művészeti ellátó, vele együtt a Gárdonyi kert revitalizációja, a patakmederben létrehozott 1. világháborús emléksétány, a Kepes Központban a Világ új képe című állandó kiállítás, az István pincében lévő bormúzeum kiállításainak újragondolása és társaik.

Minden esetben a bizalom és az előélet hívott életre egy új, reményteli együttműködést, amelyben a cél mindig valami értékes, tartalommal bíró létrehozása volt.

Így történt ez 2023 februárjában is, amikor az Egri Lenkey János Általános Iskola igazgatója, Bíró Csaba felhívott: Dénes, beszélnünk kellene! A segítségedre és kreativitásodra van szükségem!

Másnap a személyes találkozón, az igazgató úr elmesélte, hogy az egyik, sportszereket forgalmazó multi pályázatot hirdetett általános iskolák számára, hogy a testnevelés körébe tartozó felújításokat és fejlesztéseket támogatná pár millió forinttal. Erre szeretnének pályázni.

A kiírás sok mindenben korlátozta a lehetőségeket, a támogatási összeg pedig nagy lehetőségeket nem engedett számunkra.

A Klebelsberg Kúnó iskolaépítési program keretében épült iskola történetileg az első nem egyházi fenntartású általános iskola. Kapuit 1929-ben nyitotta meg, és a kezdetektől a mai napig iskolaként funkcionált. Jelenleg kb. 440 tanulója van, az udvar mérete nagyságrendileg 800 m2, kb. 98%-ban aszfaltozott, a közlekedő részeken „cserélhető" térkő burkolattal. Az udvari növényzet négy közepes és nagyobb lombú fa. A környezet belvárosi ill. műemléki, maga az iskola épülete is az.

Körülbelül másfél-két hetünk volt egy költséghatékony terv elkészítésére, mely nem örökségvédelmi engedély köteles (azaz műszaki tartalma szerint nem okoz jelentős [térbeli/műszaki] változást a kialakult állapotban), segíti a test nevelését, a gyerekek és a nevelők vizuális fejlődésében szerepet vállal, reagál a (műemléki) környezetre, és tartalma szerint kapcsolódik az iskola funkciójához.

Egy-két nap gondolkodás után felhívtam Bíró urat, és grafikus által tervezett aszfalt/burkolati festést javasoltam, amely a fenti kritériumoknak eleget tesz. Tetszett neki az ötlet, így a projektbe ekkor vontam be Borsa Aliz tervezőgrafikust, akivel már többször dolgoztam együtt. Előképek elemzése után megbeszéltük a lehetséges tervezési irányokat, s az általam megfogalmazott tervezési program pedig elindította a fantáziáját. Az első vázlatok tovább erősítették az igazgató úr bizalmát, a lelkesedését pedig növelték. A projekthez kapcsolódóan döntöttek úgy, hogy az iskola szeptembertől bekapcsolódik az "Aktív iskola" programba, melynek célja az aktív életmód kialakítása. 

B.A.:
A tervezés során fontos volt egy olyan végeredmény megfogalmazása, amiben a gyerekek alkotó szerepben is jelen tudnak lenni – emiatt alkalmaztuk a ponthálót a vonal helyett. Krétával a labirintusok (is) tovább építhetők, új, eddig még ismeretlen játékok születhetnek minimális iránymutatással.

A tervezés során azonnal az Infini betűcsalád jutott az eszembe. Sokoldalúsága és szabad használhatósága miatt pontosan alkalmas összetett feladatok ellátására. A betűtípust (Infini) 2014-ben Sandrine Nugue tervezte. Formakészlete a Krisztus előtti harmadik és első század között divatos ókori görögöktől származó etruszk modelleket idézi. Talpnélkülisége egyenesen eredeztethető a vésés gesztusából. Különlegessége, hogy 26 betű-képet/piktogramot tartalmazó metszete is van – 26 kísérlet arra, hogy ezen absztrakt jelek betű mivoltukon túlmutatva ismét hétköznapi tárgyak, állatok, természeti jelenségek kétdimenziós (francia nyelven értelmezhető) képeivé válhassanak.

A labdarúgópályán a kezdőkör a magyar abc 44 darab betűjéből áll – rövid és hosszú magánhangzók egymásra halmozása töri meg az egysoros festés monoton ritmusát.

Öt labirintus, labdavezető csillagsor, ugróiskola és a fent említett piktogramok egy része egészíti ki az öt sávos futópályát is kiadó raszter hálót – lehetőséget teremtve többféle tudományág szabadban történő oktatására (magyar, angol, francia nyelv, matematika, testnevelés, vizuális nevelés…). Mennyire csodálatosan kapcsolódik az ókori görögök peripatetikus iskolája a 21. századi jelenünkhöz egy egyszerű aszfaltfestésen keresztül…

F.D.:
A tervek befejezésével párhuzamosan elkezdtük a megvalósítást szervezni. Ki fogja, ki tudja majd ezt kivitelezni…? Pár telefon után eljutottunk a Heves-út Kft. ügyvezetőjéhez, Bányai Miklóshoz. Cége több évtizedes tapasztalattal és szakmai háttérrel rendelkezik – megyén innen és túl is útburkolati festéssel foglalkoznak. A pályázathoz szükséges kivitelezői költségbecslést már Miklós készítette.

Az anyag beadása előtt a csapat összeült egy utolsó, személyes egyeztetésre. Bíró úr ekkor jelezte számomra, hogy annyira tetszik neki az elképzelés, hogy pályázati elbírálástól függetlenül, nyáron, ha törik, ha szakad, ezt ő meg fogja valósítani. Bányai úr csatlakozva pro bono felajánlotta segítségét a kivitelezésben (ugyanis személyesen is érintett – egyik unokája szeptemberben itt kezdi meg a tanulmányait.) Számomra a kezdetektől nem volt kérdés, hogy a megvalósulás végéig én biztosan jelen leszek. Ha kell csak szakmai felügyelettel, ha kell, akkor ecsettel vagy hengerrel a kezemben. Így váltak el útjaink. A pályázatot beadtuk, és vártuk az eredményt.

Sajnos a sportszer forgalmazó nem látott perspektívát a pályázatunkban, ezért támogatást nem nyertünk, viszont Bíró igazgató úr május elején hívott, hogy a megvalósítás július első napjaiban esedékes. Miklóssal kiegészülve május végén egyeztettünk a megvalósításhoz szükséges teendőkről (anyagok, anyagmennyiségek, sablonok, grafikai előkészítés stb.).

A profi és konstruktív hozzáállás eredményeképp két és fél nap alatt, 800 m2-en, közel 500 pont (10 és 5 cm átmérővel), geometriai forma és tipográfia elem hiánytalanul, és magas minőségben valósult meg. A pálya festése mellett a közvetlen környezet rendezése (térkövezés, új padok telepítése, régiek felújítása, homlokzatfestés) is megtörtént. A hangulat a hőség ellenére végig emelkedett és vidám volt, kijelenthető, hogy mindenki élvezettel vett részt a kivitelezésben.

Sajnos a birtokbavétellel a tanév kezdésig várni kényszerülünk, hisz az igazi eredmény, visszajelzés a tanulóktól érkezik majd.

Fajcsák Dénes, Borsa Aliz

 

Szerk.: Winkler Márk