Épületek/Irodaépület

Egy feladvány megoldása – FHB Irodaház az Üllői úton

2010.05.31. 15:31

Az Üllői út és Kisfaludy utca sarkán álló új épület meghatározó eleme a sarkán álló hatalmas sárga henger. Bolla Ákos és Litkey Csaba egy nem mindennapi adottsággal rendelkező telken tervezték meg az FHB irodaházát.

Előzmény
Tervezésünk előzményeként, az ingatlan tulajdonosa 5 résztvevős meghívásos pályázatot írt ki az ingatlan beépítésére, melynek eredményeképpen a tulajdonosok megbízást adtak Irodánknak a tervezésre.

 

 

 

Környezet
Az épület az Üllői út-Kisfaludy utca sarkán helyezkedik el, fizikailag közvetlen kapcsolódva a Corvin sétány új beépítéseihez, de attól teljesen független beruházásként. Az Üllői út ezen része jellemzően az 1920-as években alakította ki mai beépítését. A háború utáni foghíjak beépítése tartotta a kialakult 18-20 méteres épületmagasságot, szintszámuk, formanyelvük azonban változott. A közvetlen környezetben lévő épületek homlokzati hosszai telkünk hosszának fele-harmada, kivétel a szemben álló Mária Terézia -, vagy Maléter laktanya épülete. Az Üllői út a 2x3 sávos útjával az egyik legforgalmasabb pesti út, szinte autópálya mennyiségű gépjármú zúdul át rajta, majd a Körúthoz érve lelassul és eloszlik. Az ingatlan adottsága - a beépítési paramétereken túl - a Ferenc körúti metróállomás főszellőzője volt, mely 5 méteres átmérővel érkezett a telken a felszínre, és a tervezett épület felső szintje fölé kellett húzni.

 

 

 

Tervezett beépítés
A beépítés U alakú, a szomszédos épület tűzfalával zárt udvaros kialakítású, 3 teljes beépítettségű terepszint alatti és földszint+6 emelet terepszint feletti beépítésű. A legfelső két szint fokozatos visszahúzása szélesedő tetőteraszokat eredményez. A metró szellőzője műtárgy, az 50 cm-es vasbeton héjával, a polgári védelem bombabiztossági igényének kielégítésével nyúlik  a tetősík fölé.

Tervezett alaprajz
Az épület alaprajza egy korszerű irodaépület alaprajzának felel meg,  szint alatti parkolókkal, a földszinti lobby és utcai kapcsolatú üzletekkel, emeleti szintekkel, melyet bériroda lévén- a bérlők alakíthatnak ki nagy terű, illetve cellás kialakítású terekkel.

 

 

 

Építészeti koncepció
Három fő pontban fogalmaztuk meg az épület tömegének, homlokzatának tervezési irányelveit:

Az első, - de nem a sorrendben első - a  metrószellőző műtárgynak a homlokzati, sőt fontos sarokelemi megjelenítése. Ezzel egy határozott vertikális motívumot helyeztünk a sarokpontra, utalva a mozgalmas felszín alatti életre, s egyúttal találós kérdést is megfogalmazva a járókelők felé. A szellőzőhenger az 50cm vastag vasbeton falával, a föld alatti vonalvezetésével a polgári védelem különféle biztonsági előírásait is betartotta.

A második pont az utcai homlokzatok szétválasztása volt. Az 50 méter, autópálya szélességű Üllői út, és a Kisfaludy utca 9 méteres szélessége ugyanazon épületmagassággal más homlokzati elemeket, és anyaghasználatot kívánt. Ettől válnak tudatosan kettőssé az utcai homlokzatok, melynek választóvonala a szellőzőhenger lett. A szűk utca felőli rövidebb homlokzat világa a meglévő épületek léptékéhez igazodik, hagyományos kialakítású, a visszahúzott földszint felett 4 szint magas, a szinte lebegő faltest díszlet-elemként feszül a mögötte lévő épület előtt.

Harmadik pont az Üllői úti hosszú főhomlokzat volt, melyet 4 egységre, 4 lapra tagoltunk. A tagolást erősíti a lapok fogazott kialakítása, a lapok különböző magassága, és átló mentén a felső felük kihajlása. A kihajló üvegvitorlák a városba jövők számára összeolvadnak, majd az épület felé közeledve fokozatosan kivehető a tagozódásuk. A lapok különbsége az ellenkező irányból tűnik ki.

 

 

 

Felületek kezelése
Az üvegfelület anyagiságát, a kihajló felületek erősítése érdekében az élek tömör kialakításával hangsúlyoztuk ki. A több mint 1000 m2 felületű üveglapokon - számtalan ötlet és kísérletezés után - a biztonsági üvegre egyedileg felfestve és ráégetve az Üllői úti fák stilizált foltjai kerültek. Az üvegfelület nappal homogén, erőteljes felületként jelenik meg, a henger jelentősége háttérbe szorul. Az esti fényben a különböző irodák, emeletek világos-sötét foltjai feldarabolják az üvegvitorlák egységes felületét, és előtérbe kerül az erőteljesen megvilágított, fémhálóval körbeburkolt ezüst-arany henger illetve a kihajló üvegtáblák élein finoman megjelenő és reflektáló színes fénycsík.   

 

 

 

Belső udvar és homlokzat
Az épület belső homlokzatainak kialakítása a szokásos egyszerűsítésen esett át, az utcai homlokzatokhoz képest visszafogott mind anyaghasználatában, mind építészeti attrakcióban. Érdekessége a szomszédos tűzfal és a szomszédos kémények kezelése, a tűzfal gerince fölé 15 méterrel meghosszabbított szomszédos lakáskémények. Ezeknek az állagmegtartásához, tisztításához és megközelítéséhez adott megoldás az épületünk közé beillesztett acélhíd lett, melyre egyúttal a felfutó növényfal szerkezetét is függesztettük.

Bolla Ákos, Litkey Csaba
fotó: Zsitva Tibor


FHB irodaház - Budapest, VIII., Üllői út 48.

vezető tervező: Bolla Ákos
építész munkatársak:
építési engedélyezési terv: Litkey Csaba
kiviteli tervek:  Kühn Péter, Szigethy Barnabás
szakági tervezők:
tartószerkezet: Facskó Gergely
gépészet: Szlovák Katalin
épületgépészet: Szlovák Krisztián - Temesvári Tervező
épületvillamosság: Kovács Zsuzsanna - Interház-Tech
gyengeáramú rendszerek: Polacsek Tibor - Meldetechnik
generáltervező: Bolla és Litkey Építészek Stúdiója, Stummer és Kühn Építészek Kft.

tervezés éve: 2006-2007
kivitelezés éve: 2008-2009
bruttó szintterület: 11.000 m2
nettó szintterület:
terepszint alatt   4.000 m2
terepszint  felett 7.000 m2

építtető: BIF Nyrt.
generálkivitelező: Kész ZRt.