Elsőként az ingatlan északkeleti szegletében található négy kisebb épület kapta meg az engedélyt, melyeket az Északi Járműjavító korábbi épületeiből megmentenek, és melyek a tervek szerint a beruházás első ütemeként valósulnak meg.
Építési engedélyt kaptak az új Közlekedési Múzeum első épületei, számolt be Vitézy Dávid, a múzeum megbízott főigazgatója közösségi oldalán. Posztjában azt is felidézte, hogy a kormány szeptember 24-én megjelent határozatában döntött arról, hogy a területen a kármentesítési és bontási munkálatok már jövőre megkezdődhetnek. Az erre vonatkozó kivitelezési tender kiírásán már dolgoznak. Ezután hamarosan megindulhat majd a most engedélyt szerzett négy kisebb épület rekonstrukciója is. A nagy, központi múzeumépület tervezése még zajlik, az arra vonatkozó építési engedélyek megszerzése 2022 elejére tervezett.
Az alábbi épületek felújítási és átépítési engedélyeit szerezte meg a múzeum elsőként:
Az 1950-es években épült, ikonikus hidegháborús óvóhely. Az épület műemléki védettség alatt áll, országos szinten egyedülálló módon korabeli berendezése is teljesen fennmaradt. Az itt kialakított kiállításon a bunker berendezését és történetét ismerhetik meg a látogatók, betekintést nyerve a hidegháborús korszak és a nukleáris fenyegetettség világába. Az épületben továbbá a jelenlegi tervezés szerint művészeti installációkat is láthat majd a közönség.
Mellette található a XX. század elején épült, vasúti hangulatot idéző földszintes épület, amelyben a múzeum étterme és kávézója lesz.
A négy épület közül a legészakibb, 1970-es években épült mozdonymérlegház is megmarad, új funkciót kap: a múzeum itt egy kisebb restaurátorműhelyet rendez majd be, ahol terveink szerint egy-egy nagyobb jármű felújításában – önkéntességi programban a múzeumi dolgozókon kívül érdeklődők, közlekedésbarátok is részt vehetnek majd.
A negyedik újjászülető épület a Dízelcsarnok mögött közvetlenül a terület egyetlen, a második világháborút túlélt épülete, egy vasúti hangulatú raktár, ebben rendezvény- és kiállítóteret is elhelyeznek. Az épületben az Északi Járműjavító egykori gazdag kulturális életét továbbvivő társadalmi funkciók is megjelenhetnek.
Az új Közlekedési Múzeum terveinek elkészítésére kiírt nemzetközi tervpályázaton 2019-ben a zsűri egyöntetű döntéssel a New York-i Diller Scofidio + Renfro világhírű építészirodát és magyar partnerét, az Ybl-díjas Noll Tamás vezette M-Teampannon építészirodát választotta ki győztesnek. A beruházást teljes egészében a kormány döntése szerint a központi költségvetés finanszírozza.
"Az új Közlekedési Múzeum a korábbinál kétszer nagyobb állandó kiállítással, egy barnamezős terület átfogó, vasúti megállóhely fejlesztést is magában foglaló rehabilitációjával, új közösségi tereivel és új minőségi zöldfelületeivel az egész városrész, Kőbánya és Józsefváros elhagyatott ipari, vasúti területeinek megújulásának katalizátora lehet. Egy olyan új, nemzetközi színvonalú, családbarát kulturális negyed kialakítása a cél, amely a környék további fejlődését is elősegíti" - zárul Vitézy Dávid bejegyzése.