Design/Formatervezés

Grafikus morfológia

2010.01.05. 06:35

Baráth Dávid Budapest-grafikái a város lelkét ragadják meg egy fiataloknak készült, alternatív angol útikönyvben.

Októberben a nagyhírű Thames & Hudson kiadó támogatásával, a Cicada Books szerkesztésében az angol nyelvű könyvpiacon egy különleges „útikönyv” jelent meg, Graphic Europe címmel. A koncepció szerint 31 európai nagyvárost mutat be Dublintól Nicosiáig egy-egy helyi designer szemével, az illető személyes preferenciái és a városról készült grafikái segítségével.

 

 

Budapestet Baráth Dávid grafikusművész munkái képviselik. A fiatal grafikus Újvidéken született és végezte iskolai tanulmányait, diplomáját a Magyar Képzőművészeti Egyetemen szerezte, tervezőgrafikus szakon. Sok egyéb mellett épületekhez kapcsolódó grafikai információs rendszerek tervezésével is foglalkozik (signage and wayfinding).

 

 

Az említett kiadvány olyan alternatív útikalauz, amely elsősorban a design szempontjából rangsorolja az egyes városok nevezetességeit. 6-7 oldalba sűrítve mutat be egy-egy várost, két-három napos, intenzív tartózkodást feltételezve – tehát jellegéből adódóan elsősorban fiataloknak készült. Még szerencsésebb, ha minden életkori kötöttség nélkül úgy fogalmazunk, hogy kreatív, fantáziával megáldott utazók forgathatják haszonnal, akik nem csak a műemlékekre, hanem egy város lüktető, eleven életére kíváncsiak, klasszikus műveltségen nevelkedettek számára: a genius loci, trendi szóval: a helyi feeling átélésére. Ennek megfelelően a szerkesztő olyan kreatív grafikákat várt a kötetbe, amelyek a város lelkét néhány karakteres képben tudják megragadni. Az elkészült kötetet lapozgatva inkább a hagyományos, illusztratív munkák többsége a jellemző, Baráth Dávid grafikái azonban valóban megfelelnek a kiadó eredeti szándékának. (A könyvbe az interneten keresztül is belepillanthat az érdeklődő.)

 

 

A könyv szerkesztője, Ziggy Hanaor és a kiadvány művészeti vezetője, Joana Niemeyer magyar, illetve külföldi kreatív blogok és grafikai szervezetek weboldalait nézte végig, és korábbi munkák alapján válogattak. Körülbelül tíz-húsz grafikust választottak ki, ezek közül Dávid volt a listán az első, akit megkérdeztek. Számára a kiindulópontot Kassák és Moholy-Nagy László grafikai munkássága jelentették, az ő konstruktív vizuális világuk szellemében – amelyet szerinte külföldön nagyobb becsben tartanak, mint Magyarországon – igyekezett megfogalmazni a magyar fővárost bemutató ikonjait.

 

 

A felkérés öt-hat grafikára szólt, végül is egy 12 részes széria állt össze a képekből. Baráth Dávid elmondása szerint grafikus kollégái között is akadtak sokan, akik nem értették, vagy épp melléfogásnak ítélték azt a fajta tipográfiai megközelítést, ahogyan a város szerkezetét elemző és bemutató képeket megalkotta. Építész szemmel nézve azonban kifejezetten szellemes és érthető a város morfológiáját leképező „óriás piktogramok” képi üzenete. Egyenként végigolvasva ezeket a betűkből, geometrikus formákból, színekből, arányokból és irányokból, vagy épp domborzati jellegzetességek stilizált megjelenítéséből komponált, összetett jeleket, fejben összeállítható Budapest „térképe”, illetve mindaz, amit egy hétvégi kiruccanás alkalmával abból megjegyezni érdemes.

Bevésődik az agyba, hogy volt itt egy jellegzetes, progresszív grafikai irányzat a múlt század huszas éveikben, ami talán további ismerkedésre csábít Magyarország vizuális kultúrájával. A megjelenített helyszíneken, és azok környékén pedig ott találhatóak a kísérőszövegben felsorolt, megtekintésre csábító látványosságok. Ilyen terjedelemben nyilvánvalóan a teljességnek még csak az árnyéka sem vetülhet eme listára, de művészettől romkocsmáig minden megtalálható benne, amit a budapesti belváros csak nyújtani tud egy kreatív és vállalkozó kedvű turistának.

 

 

A budapesti Deisgn Hét alkalmával a tizenkét grafika a Gödörben Budapest Graphic Guide címmel szerepelt egymás mellett. Így, sorozatban különösen jól érzékelhető volt a kompozíciók konzekvens komponálási elve és üde szellemessége. Ahogy a grafikus megfogalmazta: olyan képi világot akart létrehozni, amely annyira absztrakt, annyira letisztult, hogy már egy pontot sem lehet elvenni belőle anélkül, hogy az egész ne csorbulna.

Egy mindenre kiterjedő Budapest-image megvalósításában mindenesetre szilárd pont lehet egy (vagy sok) ilyen szellemű munka. Addig nézegessük!

Zöldi Anna

Építészek számára ajánlott, épületek grafikus információs rendszerét (signage and wayfinding) bemutató külföldi oldalak

http://www.spin.co.uk/
http://www.cartlidgelevene.co.uk/
http://pentagram.com/en/portfolio/signage/