Az északi országok aranyló égboltja, a végtelen tér és egy közkedvelt helyszín ihlette Gutowski Robertet és csapatát a ”Tautos Namai Nemzeti Koncertterem” nemzetközi pályázatára beadott munkájában. A koncepciót a zsűri a legjobb hét terv közé választotta.
Litvánia kulturális életének központja Vilnius: itt található a Litván Nemzeti Filharmonikus Társaság, a Litván Nemzeti Opera és Balett Színház otthona, valamint a Litván Zeneakadémia, a Litván Nemzeti Szimfonikus Zenekar és az Állami Szimfonikus Zenekar rezidens intézményei is. A város régi vágya felépíteni egy nemzeti koncerttermet is, ennek megvalósulása érdekében a városvezetés nemzetközi építészeti tervpályázatot írt ki. A Tautos Namai Nemzeti Koncertterem pályázatán a Robert Gutowski Architects koncepciója a legjobb hét terv közé került.
A város egyik közkedvelt és meghatárózó helyszínére, a Tauras domb tetejére tervezték a koncertközpontot, ami egy jellegzetesen lépcsős, teraszos kialakítású park, ősfákkal és gyepesített területekkel. Népszerűségét a városra nyíló látványos panorámából és a téli szánkópályából nyeri. Az új koncertközpontot a dombtetőn álló egykori (mára leégett és veszélyes állapotba került) Kereskedelmi Palota helyére tervezték az építészek, ezt a projekttel egyidőben elbontották. A magaspontra történő telepítés erősíti a “palota” jelleget, ily módon is megvalósítva a város elképzeléseit, jól hangsúlyozza az új kultúrközpont szimbolikus jelentőségét.
”Az épület minden irányból nyitott és attraktív, befogadó készségével szolgálja a szerteágazó kulturális aktivitást, oktatást és pihenést. Mind a gépjárművel, tömegközlekedéssel, mind a gyalogosan vagy kerékpárral történő megközelítés igazodik a helyi morfológiához, kialakult lehetőségekhez; azonban a nyitottság érzésének erősítésére további új gyalogos és kerékpáros feltárásokat terveztünk. A folyó felől érkezők részére sikló elhelyezését javasoltuk, mellyel kényelmesen leküzdhető a meredek domboldal és egyben a park új látványossága is lehet. A tervezett tájépítészeti megoldások főként a kiíró által korábban elkészíttetett park rendezési tervéhez igazodnak, tehát javaslataink alapvetően alkalmazkodó jellegűek. Új közösségi területek jönnek létre, szabadtéri színpad, kávézó, játszótér és korcsolyapálya. A gyalogos közlekedési nyomvonalakat igyekeztünk úgy meghatározni, hogy az új épület és környezete intuitív módon használható legyen.” - írja Gutowski Robert.
A pályázatban rögzített programot egy egyszerű formavilágú, kompakt épülettömben helyezték el. A transzparens felületek megjelenését az északi országokban ismert fehér éjszakák égboltjának aranyló színei inspirálták. ”Ez az “arany felhő” már önmagában is egy nyitott és áttetsző műalkotás, mely egyetlen gesztussal egyesíti az épülettel szemben támasztott szimbolikus és gyakorlati jellegű elvárásokat. Az erkélyek közötti diffuzitást biztosító finombeton felületeket fényelnyelő fekete festéssel látjuk el, melynek alkalmazása lebegő érzést nyújt egy végtelennek tűnő térben.”
A projekt fő funkciója a központi koncertterem, mely 1700 fő befogadására alkalmas és a legmagasabb teremakusztikai elvárásoknak is megfelel. A tér megfogalmazása teszi az élményt egyszerre személyessé és közösségivé, elsősorban a szimfonikus zene rajongói számára. A koncertterem formája a “shoe box” típust követi, ebből eredően a keskeny és magas tér biztosítja az optimális költségkeretet.
A 248 érvényes pályázati terv közül a Snøhetta, Czukrowicz, Windsant alkotta zsűri a legkiválóbb alkotások közé emelte a magyar építészek munkáját. A rangsorolás élén a spanyol Arquivio Architects és a párizsi székhelyű Fres Architects végzett.