Épületek/Középület

Linzi iskolapélda

2012.09.26. 14:34

Október 12-én avatják fel a Clemens Kirsch tervei alapján átalakított és bővített linzi iskolaegyüttest. A 2008-ban kiírt nemzetközi pályázat I. díjas terve alapján megvalósult fejlesztés során az 1970-es évekből származó épület tornacsarnokkal, rendezvénytérrel és újabb osztálytermekkel gazdagodott. Az egységes külső burok mellett a belső terek átláthatósága, színvilága, valamint a sokrétűen használható, strapabíró udvar is minden bizonnyal hozzájárul majd az itt tanulók jó közérzetéhez.

Október 12-én avatják fel a Clemens Kirsch tervei alapján átalakított és bővített linzi iskolaegyüttest. 2008-ban írták ki a nemzetközi pályázatot a város központjában álló Stelzhamerschule átépítésére, amelyet a KIRSCH Architecture nyert meg. Az 1970-es években, előregyártott beton elemekből készült épület bővítését a gyorsan fejlődő városi környezet, a növekvő népesség és a terület jó megközelíthetősége indokolta.

 

 

 

Az épületegyüttes egy 12 osztályteremmel és hat szaktanteremmel rendelkező új középiskolát (Neue Mittelschule), egy négyosztályos általános iskolát, tornacsarnokot és egy többcélú termet foglal magában. Az U alakú épület szerkezeteinek mintegy felét megőrizték, a lebontott szárny helyén kialakított bővítményben új osztálytermek, tornacsarnok és egy többcélú rendezvényterem kapott helyet. Az átalakított épületrészeket csupán az eltérő nyílásrend és finom síkváltások jelzik az egységes megjelenésű homlokzatokon.

Építészeti koncepció

„A tér a harmadik tanító”/Loris Malaguzzi olasz pedagógus, 1920-1994/

Az építészeti koncepció célja - a maximális nyitottság révén - az épületen belül is érzékelhető, „tapintható” környezet létrehozása volt. Az előcsarnok és a közlekedő terek zavartalan átlátásai könnyű eligazodást tesznek lehetővé  az iskola épületén belül. Az udvar középső, nyílt térsége hangulatos teret nyújt a pihenésre, kikapcsolódásra.

A keleti oldalon található szaktantermekből a levelekkel borított udvar látványa tárul fel. A projekt egészének kidolgozottsága meggyőző, egészen az apró részletek szintjéig, amely megnyitja a gyerekek előtt a tanulás és a mozgás világát. A szintmagas üvegfelületek megfelelő természetes megvilágítást biztosítanak. Az osztálytermekben - a beépített tárolóknak köszönhetően - bőséges  a rakodóhely, a szellőzés szerelvényeit az oldalfolyosók mentén húzódó falakba rejtették el.

 

 

 

A tornacsarnok és a többcélú terem rendeltetését eltérő színviláguk jelzi és különbözteti meg egymástól: az előbbi falain elhelyezett pixelgrafikák (kosárlabda, break tánc, jéghoki, balett) nem csupán optikailag gazdagítják a teret, hanem mozgásra is csábítanak. A Figuly- és a Tegethoffstrasse sarkán elhelyezkedő tömeg látványa városszerkezeti szempontból is fontos, amelyet a szimmetrikusan elhelyezett felülvilágító sávok is kiemelnek.

A homlokzatokat burkoló elemekre az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának 26. cikkéből vett - az oktatásra vonatkozó - idézeteket gravíroztak hat nyelven, így a szavak - mint az oktatás fő közvetítő eszközei - a külvilág felé is világosan jelzik az épület rendeltetését.

Az átépítés során az egységes arculatot kapott épület alacsony energiafelhasználású lett, gépi szellőztetéssel látták el, meghagyva a kiegészítő természetes szellőzés lehetőségét is. A homlokzat előregyártott fa elemekből és átszellőztetett szálcement lapokból álló burkolatból épül fel.

 

 

 

Környezetrendezés

A magas színvonalú tervezés központi elemét képezte egy olyan szabad tér kialakítása az épület körül, amely a korlátozott terület és a nagyfokú igénybevétel (400 gyerek) ellenére masszív, jól kidolgozott, használható és nem utolsó sorban szerethető miliőt hoz létre. A belvárosi elhelyezkedés miatt létfontosságú, beszélgetésre és mozgásra egyaránt alkalmas helyszín a tornacsarnok kiegészítéseként is értelmezhető. Az épület előtt, az utca mentén elhelyezkedő zöldterületek nem csak pufferként, hanem a helyiek és a tanulók találkozóhelyeként szolgálnak – ezt a karaktert erősítik a kisebb terek, padok és növények.

 

 

 

Néhány szó a tervezőkről

A KIRSCH Architecture irodát 2006-ban alapította Clemens Kirsch. A kreatív és innovatív tervezési stratégiák kimunkálása mellett a cég fő profilját képezi különböző projektek felügyelete, lebonyolítása is. A KIRSCH Architecture 2007-ben megnyerte a bécsi Kärtner Strasse sétálóutcává történő átalakítására kiírt nemzetközi pályázatot. Az elmúlt évek során számos országos pályázaton is részt vettek; a bécsi Schukowitzgasse-n álló óvodával és a most elkészült linzi iskolával új mércét állítottak fel az oktatási épületek terén.

A tervezők által rendelkezésre bocsátott anyagot fordította: Garai Péter


Stelzhamerschule Linz, átalakítás és bővítés
vezető tervező: Clemens Kirsch
építészet, környezetrendezés: Hannah Feigl, Oliver Berlinghoff
projektvezető: Hannah Feigl
tervpályázat: 2008 (I. díj)
tervezés: 2009 - 2011
kivitelezés: 2010 -2012
bruttó szintterület: cca. 5.200m²
generáltervező: KIRSCH Architecture ZT Gmbh
szerkezettervezés: Strohhäusl ZT Gmbh
épületgépészet: Team GMI
elektromosság: Technisches Büro Freunschlag
grafikai tervezés: Büro Sensomatic
műalkotások: Robert Schuster (új középiskola), Hans Jürgen Poetz (általános iskola)
fotók: Hertha Hurnaus
építtető: Magistrat Stadt Linz, Immobilien Linz Gmbh
beruházási költség: cca.13 millió EUR