Ugyancsak a díszvendégséghez kapcsolódva látogat el hazánkba és tart előadást október a MOME Auditóriumában a kortárs olasz design egyik meghatározó alakja, Michele De Lucchi építész, formatervező, akinek munkássága napjainkban is iránymutatónak számít.
Volt idő, amikor a dolgoknak nem volt nyilvánvaló alkotójuk. Egyszerűen nem lehetett tudni, ki találta ki, tervezte és építette meg őket. Nem is sejtettük, kinek köszönhetjük azokat a tárgyakat, amelyeket minden nap használtunk. Egy szék egyszerűen egy szék volt, semmi több.
A 20. századi design ezt az előítéletet kísérelte meg szétzúzni azáltal, hogy alkotójuk megjelölésével identitást kívánt adni a leghétköznapibb tárgyaknak is.
Az intellektuális ismeret és a mesterségbeli tudás határán egyensúlyozó design – mely sokáig olyan, egymástól túl távoli szakterületek között kísérelt meg közös nyelvként működni, mint a tervezés, a gyártás, az értékesítés és a felhasználás – ebben az időszakban az olasz társadalom és a modernitás legkifinomultabb metszéspontját hozta létre.
Ezen a kiállításon az olasz design történetének utóbbi ötven évét kíséreljük meg bemutatni, mégpedig a korszakot meghatározó tervezők és munkáik bemutatásán keresztül. A 21 Maestro munkásságát öt-öt emblematikus alkotás segítségével, kronologikus sorrendben mutatja be a kiállítás, végigvezetve ezáltal a látogatót a design szavakból és dolgokból, tárgyakból és koncepciókból, innovatív prototípusokból és újszerű vizuális nyelvezettel megalkotott tárgyakból álló történetén.
A kiállítás felépítése nemcsak azt teszi lehetővé a látogató számára, hogy a konkrét tárgyak és az azokat létrehozó eszmék, gondolatok mentén haladjon, hanem módot kínál arra is, hogy megismerje az egyes alkotók és alkotások közötti sajátos viszonyrendszert. Ezt segítik elő a szándékoltan az egységek felezőpontján megtekinthető videók is, amelyekben a tervezők egyedi megközelítésükről, a tárgyaikhoz fűződő viszonyaikról beszélnek.
Természetesen nem kaphatott helyet ebben a kiállításban az olasz design összes fontos szereplője. De szerepelnek benne mindazok, akiket túlzás nélkül Maestri-nek nevezhetünk – mégpedig nem azért, mert iskolákat alapítottak, vagy, mert hallgatókat oktattak neves iskolákban, hanem mert a maga módján mindegyikük olyan újszerű gondolkodásmóddal dolgozott, mely más tervezők által továbbfejlesztve a társadalom folyamatos fejlődésének elősegítőjévé vált.
Silvana Annicchiarico