Dr. Nagy Béla műve tulajdonképpen nem a Liget Budapest projekt hatásairól szól, hanem kísérletet tesz a Liget Budapest beillesztésére a Főváros fejlesztési tervébe. Ennek érdekében megpróbálja "Liget Budapest"-specifikus elemekkel feltölteni a Budapest 2030 koncepciót, különösen annak 17 célkitűzését. Azért sem igazán hatástanulmány, mert a valódi hatástanulmányok több változatot hasonlítanak össze annak érdekében, hogy az optimálisat válasszák ki. A szerző pedig városfejlesztési szempontokat vesz sorra és megállapítja, hogy a Liget Budapest projekt teljesíti vagy sem ezek kívánalmait, ám nagyon keveset mond arról, hogy más, a projekt kapcsán felszínre került alternatív forgatókönyvek jobban avagy rosszabbul tudnának megfelelni ugyanezeknek a városfejlesztési szempontoknak.
Emiatt a módszertani hiba miatt az anyag egyrészt nem bizonyítja, hogy a Liget Budapest a legjobb, netán egyetlen jó megoldás, másrészt – miután a célkitűzések szerint vizsgálódik, nem pedig a Liget Budapest projektből indul ki – elsikkadnak a projekt azon hibái és erényei, amelyekre nincs szempont a célkitűzések halmazában. Például a tanulmány nem elemzi a projektnek a turisták ill. a látogatók áramlási irányára, a budapesti turistaforgalom eloszlására, helyenkénti sűrűsödésére gyakorolt hatását, valamint a turistabuszok és az ellátó forgalom várható gondjait. Nem elemzi a városrész mikroklímájára, valamint a városszerkezetre gyakorolt hatást sem; utóbbi szempontból különösen fontos lett volna, hogy korrekt módon tárgyalja a városi park körülépítése és beépítése közötti hatáskülönbséget. Erről csupán egyetlen, a valószínűsíthető eredménnyel éppen ellentétes tartalmú mondat szól, a 62. oldalon. Nem tárgyalja a tájépítészeti összefüggéseket, annak ellenére, hogy a tanulmány meglévőként hivatkozik a nem létező „egységes kertépítészeti koncepcióra” (62. old. 2. pont). Nincs szó a tanulmányban a négy éves építési tevékenység, illetve a Városligetet átszelő, a Zene Házához és az MNG-hez szükséges közműépítések várható hatásáról sem.
Túl azon, hogy egy probléma említése és a hatás pozitív vagy negatív voltának indoklás nélküli deklarálása nem azonos a hatás felmérésével és elemzésével, az a véleményem, hogy a hiányosságok nagyrészt a fentebb bírált módszertannak köszönhetők. A módszertani gondok jól tettenérhetők a hatástanulmány 30–34. oldalán vagy éppen az 59. oldalon, ahol ez szerepel: „Környezetfejlesztési szempontból a múzeumok létesítése kedvező, mert nemzetközi tapasztalatok alapján pozitív hatást gyakorol a kulturális életre, a turizmusra, a település egészére, közvetlen környezetére egyaránt.” Ez a közhelyesen igaz megállapítás igaz bármelyik szóban forgó múzeum szinte bárhol a városban történő elhelyezésére, így semmit nem mond a Liget Budapest konkrét elhelyezésének specifikus hatásairól.
Mielőtt a részletes elemzés következne, szabadjon három további tartalmi problémára felhívnom a figyelmüket. Egyrészt elvárható lett volna, hogy a szerző avizsgálódás előtt lehántsa a Liget Budapest projekt PR-magzatburkát és világossá tegye: az az állítás, hogy a múzeumok felépítése ellenére nőni fog a Városliget zöld területe, két gyökeresen különböző dolgot köt össze: a Városliget rendbehozatalát és a múzeumok odaépítését. Méghozzá úgy köti össze ezeket, hogy evidenciának tűnjék az első függése a másiktól. Pedig két, teljesen különböző, egymástól nem függő dologról van szó. Az első, a Városliget rendbehozatala, évtizede aktuális és növelné a zöldterületet, a másik, az újabb múzeumokkal történő beépítés, egyáltalán nem aktuális és csökkentené azt. A hat múzeum odatelepítése mellett tehát hamis érv az, hogy nőne a zöldfelület. A hatástanulmány ennek ellenére több helyen, a projekttel egyetértve említi ezt az érvet.
A másik súlyos gond a múzeumok rozsdaövezetekbe történő telepítésének elvetése. Ez a 71–75. oldalon található fejtegetés tkp. nem illik egy ilyen, kifejezetten és célzatosan a Liget Budapest projekt hatását vizsgáló tanulmányba, hiszen ez a konkrét projekt hatásáról, nem pedig megvalósításának alternatíváiról szól. Más kérdés, hogy a múzeumok Városligetbe történő telepítésének hatásai – mint korábban is leírtuk - úgy is vizsgálhatók lennének, hogy azokat összehasonlítanánk a többi lehetséges megoldás hatásaival. Szerzőnk azonban nem ezt az utat választotta, még ha beillesztett is két nyúlfarknyi alfejezetet a tanulmány végére, "Egyéb hatások" cím alatt. Az egyik a rozsdaövezeti telepítésről, a másik a múzeumok belső városmagban történő elhelyezéséről szól. Mindkettő vázlatos és nagyonis vitatható megállapításokat tesz, amelyeket a jelen bírálat második részében értékelek.
Fontos, hogy e két lehetőség rövid, szinte említés-szintű beiktatása a hatástanulmányt nem teszi komparatív analízissé, már csak azért sem, mert meg sem említi a további lehetőségeket. Ilyen lenne például a nagy, kihasználatlan közparkok gyűrűjének felhasználása a múzeumok egyenkénti elhelyezésére, illetve az egyes múzeumoknak a városszerte már kialakult kulturális bokrok - épületegyüttesek - kiegészítésként történő felépítése (ld. Schneller István 2014. június 3-án tartott előadását a FUGÁ-ban rendezett Városligeti Szimpóziumon. Ezzel a két változattal lenne rokonítható a hatástanulmány „Budapest szerkezeti adottságai és lehetséges fejlesztése” fejezetében (54-57. old) felvázolt gyűrűrendszer magaskultúrával történő megtöltése (ld. az 57. old. térképeit).
Visszatérve a barnamezős vagy rozsdaövezeti telepítésre, ezen zónák revitalizálása olyan cél, amelynek megvalósítását a Budapest 2030 koncepció igen hangsúlyosan szorgalmazza az 5.10 fejezetben, „A barnamezős területek a városfejlesztés célterületei” címmel, a 145 – 149. oldalon. Ez a cél a Liget Budapest projekt miatt súlyosan sérül azáltal, hogy a főváros egyik legnagyobb kulturális beruházása nem a rozsda- vagy barnaövezetek életre keltését szolgálja, hanem zöldmezősen valósul meg (a múzeumépítési dömping zöldmezős beruházás, és nem csak azért, mert szó szerint a Liget zöld területén, azt csökkentve valósul meg, hanem mert a Városligetben a Nemzeti Galéria által megkívánt közművek nem állnak rendelkezésre).
Kérdezem: mikor és hol kerül sor a barnamezőkről a Budapest 2030-ban megfogalmazott célok megvalósítására, ha 2018-ig 150 milliárd a Városligetben kerül elköltésre, majd a következő 15-20 évben több mint 1000 milliárd a Budai Várban? Elgondolkodtató továbbá, hogy két, ugyanarról szóló, egymásnak ellentmondó tanulságú irat nem lehet egyszerre érvényes, dr. Nagy Béla pedig mindkettőt szerzőként jegyzi.
A harmadik tartalmi probléma a számadatok gyakorta pontatlan, téves vagy bizonytalan megadása. A Városliget látogatóinak, helyesebben látogatásainak száma nem 4,1 millió, ahogy a tanulmány 49. oldalán áll, hanem 5,2 millió, amihez így vagy úgy hozzá számítandó 3 millió rendezvénylátogató (lásd itt). Alig hihető – és a hivatkozott budapesti ITS 2020-ban nem is szerepel – hogy „több mint 500 milliárd Ft” lenne előirányozva a Városligetet is tartalmazó 3. sz. akcióterület „magasépítési beruházásaira, nem számítva a terület tömbjeinek rehabilitációját, a közterületek, zöldfelületek és a Városligeti beruházásokat”. Továbbá teljességgel zavaros – többek között azért, mert magyarázat nélkül keveri a látogató és a látogatás fogalmát - az 51. oldal alsó felén olvasható fejtegetés, amelynek táblázatában egy vaskos elírás is gyanítható: a Széchenyi Fürdő tervezett látogató-száma ui. vélhetően nem 300 ezer, hanem 1 300 000. A tanulságok viszont az odaírt számból származnak.
Pákozdi Imre