Az Othernity. Reconditioning Our Modern Heritage című koncepció valósul meg a 2020-as Velencei Nemzetközi Építészeti Biennále magyar pavilonjában – dőlt el a prezentációkat követően augusztus 26-án, tegnap. A kiállítás kurátora Kovács Dániel művészettörténész, lapunk társfőszerkesztője, a Transmodern kollektíva tagja.
A kiállítás olyan aktuális témához nyúl, amely nemcsak regionális, de nemzetközi szempontból is releváns és jól illik a 2020. évi Velencei Építészeti Biennále meghirdetett központi koncepciójába. Arra keresi a választ, hogy hogyan tudunk együtt élni az építészeti örökségünkkel, milyen esélyeket tartogat a modern építészet vitatott és sok szempontból elavult öröksége a jövő építészei számára - írja honlapján a pályázatot kiíró Ludwig Múzeum.
A kiállítás a közép- és kelet-európai régió tizenkét úttörő építészirodájának együttműködésében, Budapest 1962 és 1986 közötti építészetére alapozva a modern örökség megőrzésének alternatív, gondolatébresztő módjait kívánja bemutatni.
A projektben a V4-es országok – Magyarország, Lengyelország, Szlovákia és Csehország – mellett Szlovéniából, Szerbiából, Romániából, Ukrajnából és Észtországból is részt vesznek fiatal építészekből álló építészirodák. A projekt installációját a magyar Paradigma Ariadné építésziroda tervezi.
Az Othernity tizenkét kiválasztott modern budapesti épület újratervezésén, újragondolásán keresztül egyben regionális építészeti identitásunk újrafogalmazására tett kísérlet is, annak a generációnak a bevonásával, amely képes mind a személyes ellenszenvtől, mind a nosztalgiától elvonatkoztatva vizsgálni az 1989 előtti korszakot.
A projekt felvetése állásfoglalás elődeink, a magyar építészet 20. századi úttörőinek munkássága mellett, de kiállás amellett is, hogy ezt az örökséget friss szemlélettel, kreatívan, kollektív tenni akarással lehessen újrakondicionálni.
A 12 budapesti épület listája
A felkért építészirodák
A 17. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennále kurátori pályázatát a Ludwig Múzeum írta ki. A pályázaton heten indultak, majd a zsűri döntését követően két projekt került a második fordulóba. Ezek közül született meg a döntés 2019. augusztus 26-án.
A hét pályázó, illetve pályázatuk címe:
A döntőzsűri tagjai voltak: Dr. Fabényi Julia művészettörténész, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum igazgatója, a Velencei Biennále nemzeti biztosa (a zsűri elnöke); Boros Géza művészettörténész, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Velencei Biennále Irodája vezetője; Golda János építész, a Magyar Építőművészek Szövetsége alelnöke, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja; Ritoók Pál művészettörténész, a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ főmuzeológusa; Szalai András DLA, építész, művészettörténész, a Budapesti Műszaki Egyetem Építészettörténeti és Műemléki Tanszékének docense; Szipőcs Krisztina művészettörténész, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum szakmai igazgató-helyettese; valamint Torma Tamás építészetkritikus.
A pályázaton induló koncepciókat a közeljövőben az Építészfórum részletesen bemutatja.