Alulhasznosított, kihasználatlan kikötőterület. Mára értéktelenné vált építészeti elemek, bővítések. Szétszabdalt közterület, hiányoznak a közösségi felületek és a turisztikai attrakciók. A kikötőnél több területspecifikus problémával is találkozunk: elhanyagolt vitorlásfunkciók, zavaró ipari/üzemi illetve vegyes rendeltetések, kihasználatlan értékes felületek, a városi sétányhoz nem illeszkedő épületbővítések, bazár hangulat és a sor még folytatható.
Mindezek együttvéve a tagolt területhasználatra, a központban elhelyezkedő domináns ipari funkcióra, illetve az attrakciók hiányára vezethetőek vissza. A kijelölt tervezési területek fejlesztési koncepciójának elsődlegesen ezekre kell választ adnia, továbbá az autós közlekedésre szervezett terek megújítását ember központú, gyalogos felületekkel kell helyettesíteni.
A kikötő nyugati területe (vitorláskikötő és kiszolgáló épületek)
A vitorlázók kiszolgálása érdekében 6m szélességben kiépített hullámzó szalagépületben helyeztük el a szociális-, közösségi helyiségeket, üzleteket műhelyeket, míg a hozzá kapcsolódó kiszolgáló területen a szállodák, közösségi terek és kilátópont kapott helyet. A funkciók egységes fadobozok formájában jelennek meg a szalag felemelt szakaszaiban. A vitorlázók számára létrehozott vonalmenti felület zárt, azonban a szalag alacsony pontjain publikus teresedések alakulnak ki, így a területen a sétálók kikötőbe juttatása - az alapfunkció zavarása nélkül - megoldott. A turisták a szalag egy kiemelt szakaszának tetejére is felmehetnek, így egy magasabb pontról fedezhetik fel a kikötő működését, az új sziget látványosságait. A tervezési programban kért bővítést a szigetcsúcstól a Balaton irányába befelé, illetve attól nyugatra javasoljuk, így az új móló kétoldali kialakítással hatékonyabban üzemel.
A vitorláskikötő nyugati oldalán, annak "vendégeinek" egy 60 férőhelyes (pár napos használatra) gépkocsi parkolót - a hajók téli tárolására is megoldást adhat ez a terület - , míg a déli részén egy 300 férőhelyes parkolóházat hoztunk létre hosszú távú használatra. A hajók téli tárolását a pár napos használatra kialakított parkoló nyugati oldal középső sávjában javasoltuk megoldani (mostani tárolás helye), illetve a műhelyblokkok feletti szalagon, egy megemelt térszinten.
A területnek két hangsúlyos eleme figyelhető meg: a parttal párhuzamosan kiépített nyers betonfelületű szalagépület az alatta található kiszolgáló funkciókat magába foglaló natúr fa dobozokkal, illetve a vízfelületen és azzal párhuzamosan végig futó, hőkezelt kültéri faburkolat, mely a kikötő zárt hajózási funkcióit köti össze. A terület értékes közterületi elemei a 3 helyen kialakított teresedések (a szalag alsó pontjaiban), melyek a kikötő keleti oldalával és az új Petőfi sétánnyal azonos tájépítészeti karakterrel bírnak. A két északi teresedés között megemelt sétány, a kilátó szakasz a kikötő faburkolatát kapta, kapcsolódva a vizes funkciókhoz (a vitorlásfunkciókat megjelölő kültéri faburkolat).
A kikötő középső része, benne a félsziget és a sziget
A terület két fő mostani használóját (Balatoni Hajózási Zrt., Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság Balatoni Vízügyi Kirendeltsége) a szigetről a félszigetre költöztettük át. Az újonnan létrejött üzemi területet mesterséges dombként alakítottuk ki, mely a félszigetet uralva, de külső környezetétől eltakarva működik. Az üzemi terület befelé nyílik meg, illetve a két egységnek két visszahúzással önálló teret alakítottunk ki munkaterületként (az egyik a megtartandó jelenlegi irodaépület).
A Balatoni Hajózási Zrt. téli hajótárolási, karbantartási, javítási feladataihoz az új szárazdokkot az üzemi terület déli részén javasoltuk kialakítani. Ettől délre, illetve a híd és rávezető emelkedő út között egy háromszintes parkolóházat terveztünk, kelet felől mesterséges dombbal eltakarva. A fő parkolási felületként szolgáló terület egyszerre képes kiszolgálni a vitorlás és a turisztikai funkciók igényeit is.
Az új elrendezése lehetőséget ad a felszabaduló területrészek, a sziget turisztikai hasznosítására, ami nem csak Siófok, de az egész balatoni térség új kulturális, szórakoztatási és gasztronómiai központja lehet. Az ipari funkciók közül a zsilipeket és a sziget északi csúcsán két épületet meghagynánk, mivel vizsgálataink alapján a többi nem képvisel jelentősebb építészeti értéket.
A sziget fő attrakcióját a Petőfi sétány vizuális meghosszabításaként a sziget közepére helyeztük. Az így kialakított kulturális központ a kikötő teljes látványát uralja, és új hangsúlyt ad neki. Az északi épület a víz felé fordulva hiánypótló funkciót rejt: Vízmúzeum a Balaton teljes vízi világának bemutatására. A város felé forduló déli párja tereiben kiállítótér van, míg tetején panorámakilátást nyújtó lépcsőzetes terasz. A két épületet egy rendezvényhelyszínként is működő közöségi tér köti össze.
A sziget északi részén az új gasztronómiai és szórakoztató központ van. Az újépítésű éttermek, bárok és kávézók valamint a kiállítótérrel és galériával felélesztett értékes meglévő épületek a pezsgő nyári élet helyszínei lehetnek. A létrejött északi csúcs Siófok új lüktető, családbarát közösségi területe kitűnő kilátással és vízkapcsolattal. A sziget déli részére kisebb üzleteket, kereskedelmi egységeket terveztünk. A szigetre két gyalogoshíd vezet: egy, amelyről akár a vadvízi állatok etetése is lehetséges és egy másik, vízszintes síkban kifordítható, így a hajóközlekedés zavartalanul megoldható.
A félszigeten létrehozott üzemi funkciók "befelé fordulnak", mely a város és a kikötő irányába intenzív növényvilágával (gyep és cserjeszint) jelenik meg. Nagyfelületű zöld felület eltakarja, elrejti a zavaró hatású funkciókat, azonban szép, természetközeli hangulatot sugároz. A sziget jellegzetes elemei az új épületek, mely karakteres tájépítészeti elemekkel egészül ki. A szigeten több gyalogos sétányt terveztünk, melyek a piknik- és játékkert, és a tervezett új házakat ölelik körül. A sétányok egységesen a kikötő keleti és nyugati oldalon használt burkolatok anyagát kapják, ezáltal egységben kezelve azokat. A területet képzőművészeti alkotások: felnagyított pipacsok és az ipari funkcióra utaló corten lemezből épített mellvédelemek teszik izgalmassá.
A kikötő keleti területe
A terület az érkezés elsődleges iránya mind az újonnan kialakított parkolóház, mind a városközpont és part kapcsolatában, így hangulata építészeti és városépítészeti szempontból meghatározó. A terület fő feladata a személyhajó forgalom lebonyolítása, valamint idegenforgalmi igények kielégítése. Előbbi funkcióhoz egy új utasforgalmi épületet helyeztünk el az új városi rendezvénytéren, a vízpart közelében.
Az idegenforgalmi funkciók bővítéseként a Krúdy sétány és a Mártírok útja által lehatárolt tömb részleges átépítését javasoljuk. A Mártírok útja felé főhomlokzattal forduló épületek kisebb utcafronti bővítményeit javasoljuk elbontani, ezzel a jellemzően autóval használt utcaképet megtisztítjuk. A tömbök másik oldalán, a Krúdy sétány felöl minden kisebb épületegységet, illetve bővítést elbontásra javasoltunk, így új, kétszint plusz tetőteres beépítést terveztünk azonos gerincmagassággal az egységes megjelenés érdekében. A tömb teljes területén aktív térfalakat (földszinten publikus felületekkel) hoztunk létre az intenzív térhasználathoz.
A terület északi részén, a rendezvénytér nyúlványaként egy kilátótornyot telepítettünk, mely a belvárosban található emblematikus víztorony vízparti párja, kilátással a kikötőre, a belvárosra a Mártírok útja irányába, az Arany és Ezüstpartra illetve a Balaton északi oldalára.
A terület elsődleges karakterét a díszkővel burkolt új rendezvénytér és a hozzá kapcsolódó sétányok, a Krúdy sétány és a Mártírok útja, valamint az új épületek adják. Az új rendezvénytér tájépítészeti elemei (szökőkút, pódiumszerű ülőfelületei, stb.) a meglévő fás területen egy rendkívül lüktető és természetközeli hangulatot hoz létre a parti területek gyalogos súlypontjában (Petőfi sétány, Krúdy sétány, új gyaloghíd). Az itt létrehozott hangulatot kívánjuk végig vezetni a város irányában a Krúdy sétány, valamint a tervezett kisebb teresedések mentén a Krúdy és a Mártírok útja között.
A kikötőhöz kapcsolódó keleti parti szakasz
A parti sétány felértékelése elengedhetetlen, mivel jelenlegi kialakítása nem méltó Siófokhoz. A Petőfi sétány a parti szakasz hangsúlyos eleme, mely mind a nyugati, mind a keleti irányban markáns választótengely. Annak érdekében, hogy a nyári időszakban kialakult zsúfolt térhasználaton és a terület megjelenésén változtassunk (cél a Petőfi sétányon működő bazárhangulat megszüntetése), illetve ezzel párhuzamosan a kereskedelmi egységek számára méltó helyzetet alakítsunk ki, a sétány és a strand találkozási vonalánál egy "száraz mólót" alakítottunk ki, mely egy nyúlványával a strand területére is benyúlik (stranddal csak vizuális kapcsolatban).
A Petőfi sétány a "Petőfi-móló" hatásaként a terepszinten "kitisztul". A felszabaduló helyek révén újra valós, vizuális kapcsolatba kerülhet a sétány a stranddal és a vízfelülettel. A földszintes elemeket javasoljuk meghagyni és rendkívül eltérő hangulatú strand területét árnyékolókkal, párakapukkal és a mólón elhelyezett könnyűszerkezetes egységekkel egységesítjük. A mólóra fa könnyűszerkezetes vendéglátóegységeket terveztünk, elhelyezésüknél figyelve arra, hogy a sétány északi oldalán található értékes épületek kilátása ne sérüljön.
A Petőfi sétány hangulatát (térburkolat, utcabútorok, növényzet) javasoljuk a szállodák irányában folytatni a Beszédes József sétányig. Az így kialakított térrendszer mentén további fejlesztések indulhatnak meg. A szállodák előtt visszalépett parti területen egy új "stégrendszert" terveztünk, mely egyrészt lehatárolja a szállodák előtt vízfelületet (családbarát kialakítás - a gyerekek barát környezet), másrészt a vízfelületen, kisebb platformokon egyéb funkciókat javasoltunk (vízibár, napozóterasz, stb.). A terület új attrakciója a szaunaház (egészségház), mely a szállodák négyévszakos kihasználtságának egyik alappillére lehet.
A terület meghatározó tájépítészeti eleme a közterek hangulata (azonos díszburkolat, mint a kikötőben), a megemelt Petőfi-moló könnyűszerkezetes, fa megjelenése különböző pasztellszínekben a meglévő értékes platánsorral. A fehér és pasztelles színek hangulata uralkodik a strandon is, ahol a meglévő, eklektikus építészeti hangulatot fehér és pasztellszínű utcabútorokra és könnyűszerkezetes egységekre javasoljuk cserélni. A szállodák előtt a kültéri fa (vagy fa és műanyag kompozit) felületek uralkodnak mind a parton, mint a vízfelületen kiegészülve a tervezett, fával burkolt szaunaépülettel (egészségház).
Az ütemezésnél fontosnak tartottuk, hogy első ütemben a már működő funkciók váljanak hatékonyabbá, mint a Petőfi sétány átalakítása. Az új funkciók működésével a város már jól ismert parti szakasza – nagyobb forgalom mellett is el tudja látni feladatát (önkormányzati fejlesztés). Ezt követően a következő ütemben javasoljuk az ipari/üzemi terület áttelepítését a szigetről a félszigetre, majd az új parkolóház kiépítését (állami beruházás). Harmadik fázisban (de akár együtt a második fázissal) a kikötő keleti oldalának új elemeit tervezzük megvalósítani a rendezvénytérrel, az új utasforgalmi épülettel és kilátóval (önkormányzati fejlesztés). Utolsó lépésben, a terület markáns új eleme a sziget épül ki (magán- és önkormányzati fejlesztés) a kikötő keleti oldalának déli területeivel együtt.