Chen Hai 陈海, Dao Ming 道明, Feng Feng 冯峰, Lin Yusi 林于思, Lu Biaobiao 卢麃麃, Luo Zhixia 罗智暇, Wang Ling 汪凌, Wu Chao 吴超, Yang Yifei 杨义飞.
Kurátor: Fan Lin 樊林
Megnyitó: 2014. június 28. (szombat) 18.00
Bevetetőt mond: Dr. Liptai Kálmán, az Eszterházy Károly Főiskola rektora
A kiállítást megnyitja: Dr. Mecsi Beatrix művészettörténész, ELTE Távolkelet Intézet
Kurátori bevezető
„Egy távoli országban mindig izgalmas feladat néhány képzőművész részben helyben készült munkáján keresztül bemutatni a dél-kínai kortárs művészetében zajló alkotói folyamatokat. A bemutatkozás örömét az is fokozza, hogy Egerben a magyarországi kulturális környezet hatása alatt dolgozunk majd és pillanatnyi benyomásainkból táplálkozva építkezünk.
A kiállításban szereplő művészek elsősorban a festészet, a szobrászat, a grafika, az installáció területén vagy vegyes technikával dolgoznak, olyan tapasztalt alkotók, akik új irányba terelik a kínai művészet nyelvezetét. Kérdésfeltevésük többrétű, stílusuk egyéni, témáikban a múlt, a jelen és a jövő eseményeinek, színtereinek részleteit idézik meg. A szegmens fogalma pontosan kifejezi tevékenységük és e válogatás lényegét.
A „Szegmens-sorozat“ most látható kiállítását két kulcsszóval értelmezném: Engedelmesség és Offenzíva.
1. Engedelmesség
Minden kiállító művész akadémikus háttérrel rendelkezik, néhányan jelenleg is felsőfokú művészeti intézményben tanítanak. Ennek köszönhetően körültekintéssel engedelmeskednek a művészeti képhagyományokból kikristályosodott szellemiség és formanyelv követelményeinek.
A„körültekintő engedelmesség“ elsősorban az anyaghasználat hagyományos nyelvezetére vonatkozik, melyre elegáns példa Feng Feng grafikáiban felcsillanó gyengéd realisztikus ábrázolásmód, Lin Yusi tintafestményeinek ecsetkezelése, Luo Zhixia egyéni vonalvezetésű fametszetei, valamint Wang Ling naturalisztikus olaj portréi. Ezek a megközelítési módok azt bizonyítják, hogy az alkotók képzőművészet nyelvezete egy mesteri szinten elsajátított szakmai tudás és megalapozott döntés eredménye.
Jellemző, hogy a művészek anyaghasználata és műveik vizuális megjelenése egyfajta romantikus és lírai felszínt kölcsönöz a műveknek, amely magához csalogatja a nézőt, , de e felszín alatt egy kulturális elkötelezettségből fakadó mélyebb szellemiség vár megfejtésre. A művek sorozatba állítása is tudatos választás részükről, mellyel egyéni nyelvezetüket akarják minél gazdagabb tartalommal megtölteni, individualizálni. Mindez jól bizonyítja a művészt és a képalkotást összekötő varázslatos kapcsolat létezését.
Mindazonáltal az összes művész tisztában van azzal, hogy csak az alkotási folyamat során észlelt határok j korlátozhatják az alkotást, ugyanakkor ezek jelentik a legerősebb motivációt az áttörésre.
2. Offenzíva
Az utóbbi években folytatott hétköznapi és egyetemi beszélgetések során megértettem, hogy az ebbe a csoportba sorolt művészek folyamatosan keresik az élményeket, és képesek a legmélyebb emlékeiket is előhívni, hogy a tapasztalati szintnél mélyebb értelmű alkotásokat hozzanak létre.
Annak érdekében, hogy minél erőteljesebb narratívákat hozzanak létre és nyomósabb kérdéseket fogalmazzanak meg a feltörő emlékek egyszerű rögzítésével felfedésével, ezek a művészek offenzív alkotói stratégiát alkalmaznak.
Chen Hai, Státusz-sorozatában egy bizonyos szót helyesbít, absztrahálva jelentését, Dao Ming Rózsaszín Fegyverek című munkájában ókori harceszközöket készít felfújható anyagbólés festi őket rózsaszínűre, megpuhítva ezzel a rideg felszínt, Lu Biaobiao szétroncsolja a napilapok hasábjait, majd új konstellációkat hoz létre az újrafonás aktusával, Yang Yifei pillanatnyi benyomásait nagyítja fel, így fokozva hatásukat.
Érdekes látni, hogy minden meghívott művész esetében az önreflexió közös elemként, de különböző médiumokban nyilvánul meg. A művek logikájának megértését leginkább a már említett Engedelmesség és Offenzíva fogalmainak irányából közelíthetjük meg.
A mindenkori művészetnek – a tradicionálisnak is – szüksége van az offenzíva erejére, mely által képes érdembeli áttörésekkel újraírni és akár újjáépíteni a belsőnk ismeretlen világát.“
Fan Lin
kurátor
a Guangzhou Academy of Fine Art professzora
SZEGMENS – kortárs képzőművészeti cserekiállítás-sorozat
„A Szegmens egy cserekiállítás-sorozat, mely magyar és távol-keleti országok művészeinek bemutatását tűzte ki céljául. A Szegmens gyökerei egy művésztelep 10 éves tevékenységéhez nyúlnak vissza, melyet a magyar Túlsó P’Art művészcsoport szervezett. Ezekre a művésztelepekre rendszeresen hívtunk meg távol-keleti képzőművészeket, így volt szerencsénk képet kapni a távol-keleti kortárs képzőművészeti életről, az európai szemmel nézve nagyon gazdag és változatos képzőművészeti törekvésekről. Erre az évek alatt kiépített kapcsolatrendszerre alapozva születetett meg a cserekiállítás-sorozat ötlete, amelyet eddig kilenc alkalommal sikerült megrendeznünk az alábbi országokban:
2004 – Japán, 2005 – Mongólia, 2006 – Tajvan, 2007 – Dél-Korea, 2009 – India, 2010-11 – Indonézia, 2012 – Irán, 2013 – Mexikó, 2013 – Kína.
Erőss István
képzőművész, szervező
a Vizuális Művészeti Tanszék vezetője
További info ide kattitva olvasható.