Délibábot idéző repülőteret tervez a Foster + Partners Szaúd-Arábiába. Az épület várhatóan 2023-ban valósul meg, de a híre máris ambivalens reakciókat váltott ki többeknél: a klímavészhelyzet idején valóban pozitívan hat majd környezetünkre?
A londoni iroda ismét repülőteret tervez Szaúd-Arábiába: tavaly a Vörös-tenger partszakaszán már terveztek egy hasonló koncepciót, most az AMAALA nyaralóközpont vendégei számára készítenek egy terminált. A hír hallatán azonban többen megkérdőjelezik a klímavészhelyzetben vállalt szerepüket, hiszen a Foster + Partners az elsők között írta alá tavaly az Architects Declare nevű kiáltványt, melyben az Egyesült Királyság legbefolyásosabb építészei alkottak véleményt az építőipar és az építészet környezetre gyakorolt hatásáról.
A tervek szerint az új repülőtér az AMAALA luxus üdülőhely kapujaként épülhet fel. Míg a terminál és az irányítótorony tervezéséért a Foster + Partners stúdiója, addig a repülőtér mestertervéért az Egis mérnökiroda felel. A tervek szerint a repülőtér 2023-ban kezdi meg működését és évi egy millió utasforgalmat generál majd. A koncepció a térségben gyakori délibábot idézi: madártávlatból a hatalmas tükröződő üvegfelületek látszódnak majd. Az épületet a tágas terekkel és a kortárs művészetek megjelenítésével próbálják izgalmassá tenni, miközben a koncepció még mindig közelebb áll a zárt, üzleti világhoz.
Az AMAALA üdülőhely 3 partszakaszt foglal magában a Vörös-tenger mentén, a fejlesztés tanácsadói között egyébként szintén szerepel az iroda. A 3800 négyzetkilométeren húzódó projektben több szálloda, apartman, villa, sport- és rekreációs központ kap majd helyet. Gerard Evenden, a Foster + Partners senior ügyvezető partnere megjegyezte, hogy a tervezés során környezetbarát és fenntartható anyagokat használtak, de ez valóban elegendő egy ilyen csúcskategóriás helynél, illetve egy olyan építészirodától, akik aláírták az Architects Declare kiáltványát, melyben vállalták, hogy 2019-től csak olyan projektek megvalósításában vesznek részt, melyekben a szén-dioxid kibocsátás mértéke jelentősen csökken, illetve pozitív hatással vannak környezetükre. Közlekedési tereink zöldítésére több példát is láthattunk már, a Moshe Safdie által tervezett szingapúri reptérbővítésnél például egy zöld oázissal kivántak új modellt teremteni.