Magyar nyelven ilyen átfogó, az üveg köré szervezett tematikus mű még nem jelent meg. A feladat óriási volt, hiszen a közelmúlt és a jelen egyik legizgalmasabb építőanyagáról szól, amelynek 5500 ves fejlődése máig nem torpant meg. Ez az anyag a szerkezettervezők számára talán a legnagyobb kihívást jelenti, változatos felhasználási lehetőségei, transzparens vagy épp átlátszatlan felületei - no meg törékenysége folytán. Hártyaszerű jellege, az átlátszó anyag csodája tudatosan vagy tudattalanul, de lenyűgözi az embert, s a térképzés végtelen lehetőségét nyitja meg a tervező számára.
Mint Stocker György, a szerkesztő egykori tanára - ma kollégája - előszavában kiemeli, a könyv egyszerre szól a szakmagyakorlóknak, leendő építészeknek, ingatlanfejlesztőknek, kivitelezőknek, üzemeltetőknek, sőt, az egyszerű érdeklődő olvasónak is. E célkitűzés tovább nehezítette az alkotók dolgát a közérthetőség és a szakmaiság közti egyensúly igényével. Hogy a vállalkozást siker koronázta, az nagyban köszönhető a komoly szakemberekből összeállt szerzőgárdának. A szerkesztő-író mellett olyan építészek, szakírók dolgoztak, mint a számos magyar és nemzetközi publikációt jegyző Vukoszávlyev Zorán, a kortárs építészeti tendenciák kutatója, vagy Szalay Zsuzsa és Csoknyai Tamás, akik az épületenergetika témáját dolgozták fel. A szerzők közt meg kell említenünk még Bujdosó Ildikót, Deák Györgyöt, Erdélyi Tamást, Gelesz Adriennt és Kronavetter Istvánt is.
Az írott anyagot a Mérték Építészeti Stúdió munkatársai által készített ábrák, csomópontok egészítik ki. Többek között ez a szerkezeti szemlélet teszi a kötetet alapművé, és garantálja, hogy oktatók és hallgatók is haszonnal forgathatják. A megvalósult példáktól az üvegszerkezetek történetén és statikáján át az energetikai számításokig a tervezés valamennyi fontos nézőpontját vizsgálja, ezzel a projektszemléletű oktatás ideális kiegészítője lehet. Az üveg történetét feldolgozó első fejezet olvasmányos, különleges fotókkal illusztrált, és számos kultúrtörténeti érdekességet is bemutat.Kitér a középkori bazilikák üvegmozaikjaira és a gótikus katedrálisok csipkeszerű ablakaira. Kis hiányérzetünk maradhat ugyanakkor a kortárs képzőművészet, üvegszobrászat terén, amely érintőlegesen, s inkább szerkezeti oldalról mutatkozik be.
Logikusan egymásra épülő szövegekkel halad végig az üveg anyagi, statikai és energetikai jellemzőin, majd az épületszerkezettani vonatkozások tükrében összesíti az addigiakat. A blokkok végén listázott szabvány- és irodalomjegyzék segítséget nyújthat az egyes területek kutatóinak. Hat fő fejezetre tagoltan tárgyalja témáit, ugyanakkor tematikailag és grafikailag is két egységre bontható: az üveget, mint anyagot bemutató első öt fejezet után következik a kortárs építészet csúcsteljesítményeit felvonultató gyűjtemény.
E projektek mindegyike az üvegszerkezetek egyéni, innovatív alkalmazásának jogán kerültek a kötetbe. Örömteli, hogy a magyar és külföldi példák kiegyensúlyozottan jelennek meg, mind számban, mind minőségben. Az egyes projektek megvalósulásának dátumain végigtekintve látszik, hogy mintegy tíz évnyi késedelemmel kezdte a hazai szakmát, illetve a beruházói oldalt foglalkoztatni az üvegben rejlő számos, addig kiaknázatlan lehetőség. Habár az 1990-es években ugrásszerűen megnőtt az alkalmazott üvegszerkezetek mennyisége, igazi áttörést, személetváltást az ezredforduló hozott. Az itt bemutatott épületekre azonban már méltán vagyunk büszkék: tervezési és kivitelezési oldalról egyaránt nemzetközi színvonalú, időtálló projektek ezek. A pécsi Cella Septichora (Bachman&Bachmann), a Lánchíd19 design hotel (Radius B+S) vagy épp a Simplon lakóépület (T2) mellé - mások mellett - igazi újdonságként az M4 Tétényi úti megállójának üveglefedése is bekerülhetett a válogatásba.
Ugyanez a színvonal és időtállóság jellemzi az egész könyv megvalóítását. Grafikusa, Dancsák Attila tehetségét mutatja, hogy a " Többlakásos házak" című kötetért az Emberi Erőforrások Minisztériumának Különdíját vehette át a Szép Magyar Könyv 2012 versenyen. Ezúttal is színvonalas, szemet gyönyörködtető munka került ki keze alól. Borítója egyetlen fotóra építő koncepciójával sokat elárul a kötet egészéről. Mai és igényes, formabontó újítások nélkül. Kellemes, harmonikus, s bár nagy alakú, még éppen kezelhető könyv ez, ahol a fehér és kitöltött felületek jó arányban váltakoznak. Viszonylag szigorú, klasszikus két hasábos szerkesztéssel (lapszélen elhelyezett kiegészítésekkel) készült. A képanyag általában ebbe a rendbe illeszkedik, de esetenként ki mer lépni abból egy-egy könnyedén beúsztatott ábrával, ha a figyelem felkeltését ez szolgálja. Az épületek bemutatásánál aztán már feloldódik ez a rend, a rövid szövegrészeket szabadabban veszik körbe az illusztrációk, építészeti tablókat idéző szerkesztettséggel.
Mindent összevetve tárgyához illően átlátható könyv született Reith András keze alatt, akinek ez a németországi klímadesigner képzése idejéből eredő régi kutatási témája. A könyvből szakmai-kutatói pályafutásának egyik legfontosabb üzenete is átjön: a szenvedélyes szakmaszeretet, az alaposság, figyelem és elköteleződés - ez esetben az üveg iránt.
Mizsei Anett
A kiadvány támogatói:
Belügyminisztérium, Országos Főépítészi Iroda
Rákossy Glass Kft.
Jüllich Glas Holding Zrt.
Guardian Orosháza Kft.
Mérték Építészeti Stúdió Kft.
…és természetesen minden építész iroda, aki rendelkezésre bocsátotta a munkáinak dokumentációit és a TERC munkatársai!
Reith András