Rögtön egy szemléletbeli különbség. A konferencia helyszínén, a marburgi Herder Intézet előadótermében már a plenáris előadások előtti beszélgetések rávilágítottak a városkutatás kultúrafüggőségére. Az egyik német résztvevő örömmel konstatálta, hogy most szűk és ismert körben beszélgethetünk az urbanizációról, értve alatta az egész kontinenst Szentpétervártól Barcelonáig. Elsőre meglepett a könnyedség, ahogyan a több ezer kilométeres távolságokat egyetlen otthonos térként értelmezte a kolléga, mivel én épp a távolságot láttam a helyszínek között. Hiába, a világ nyugatabbik felén a nemzetközi összehasonlítás nagy léptéke már kontinenseken ível át, követve a kutatók által bejárt turisztikai célpontokat. Az előadások ezen túl még egy fontos jelenségre rávilágítottak. Nevezetesen arra, hogy az urbanisztikai és folyószabályozási módszerek jóval a XX. század végi nagy globalizáció előtt globalizálódtak. A XVIII-XIX. század mérnökei és tudósai saját szakmai mezőjükben országhatárokat nem ismerő könnyedséggel mozogtak.
Mondanunk sem kell, hogy a város és folyó kapcsolatának manapság legforgatottabb, de legalábbis legtöbbet hivatkozott szerzői a tengeren túl dolgoznak. Mindenekelőtt Richard White nevét érdemes megemlíteni, aki több kötetben dolgozta fel a Mississippi és a Columbia folyók iparosításának történetét. Az őáltala bevezetett „organic machine” – szerves gép hasonlat utal a folyók kettős arculatára, természetességükre és épített mivoltukra. Utóbbi eredményeként a XIX-XX. század átalakította a folyómedreket, stabilizálta a partvonalat, állandósította a vízszintet. Más kérdés, hogy a természet átalakításának negatív hatásait a XXI. századnak kell majd kezelnie.
A konferencia előadásai azonban nem a jövővel, hanem a múlttal, azon belül is a XVIII-XIX. századi klasszikus iparosítással foglalkoztak. Alexej Krajkovszki (Center for Environmental and Technological History) Szentpétervár esetében a metaforák és a vizualitás fontosságát emelte ki. Közismert, hogy a történeti orosz városok többsége szárazföldi település, mint Novgorod, Szuzdal, de maga Moszkva is. Ehhez képest a XVIII. század elején alapított Szentpétervár topográfiájában újat hordozott, hiszen a Néva torkolatában, közvetlenül a Finn öbölben kapott helyett. Ezt hangsúlyozandó a várost előszeretettel ábrázolták a tenger felől, ahol is a város sziluettje csupán háttere a vízen zajló életnek. Szentpétervár alapított város, és mint ilyen utópisztikus is. Vagy ahogyan Michel Foucault nevezi a megvalósult utópiákat, heterotípia. A városalapító Nagy Péter és kísérete európai utazásai során, mint egy élő képeskönyvből válogatta össze a vizuális konstrukciókat, amelyekhez az új várost hozzáigazították. A példaképek közül itt csupán egyetlen aspektust van mód kiemelni. A vízparti városok fejedelme kétségkívül Velence. Ám Szentpétervár mégsem ennek a mintáját követte, hanem Amszterdamét, amely az újkorban jóval racionálisabban használta a vízpartokat. Jórészt holland mintára készültek a folyómedret rögzítő támfalak és a rakpartok. Utóbbiaknak köszönhetően nem csak a kikötő, de a város egésze bekapcsolódhatott a vízi utak kínálta kereskedelmi vérkeringésbe. A rakpart a XVIII. századi Szentpétervár korszerűségének metaforája, a korabeli városábrázolások elmaradhatatlan szereplője.
Ahogyan Szentpéterváron a rakpart, úgy a XIX. század végi Moszkvában a csatorna tekinthető modernitás szimbólumnak. A rendszer kiépítését kísérő vitákat Anna Mazanik (CEU) mutatta be. Elsőre azt gondolhatnánk, hogy miközben a rakpartok direkt módon avatkoztak be a város és folyó kapcsolatába, addig a csatornázás inkább rejtve maradt a szem elől. Valójában a csatornázás révén megszüntethetővé váltak a felszíni széles vízelvezető árkok, sőt a kisebb patakok is, így hatására új, urbánus utcakép született. Az előadó kiemelte, hogy Moszkva csatornázásának a vitája a XIX. század második felében megelőzte a tényleges igényeket. Az orosz főváros ugyanis jórészt még földszintes, kertes házakból állott. Így nem is elsősorban építészeti, hanem járványügyi kihívások indokolták a csatornahálózat létesítését. Hosszú távú hatása a városkép átalakulásában azonban elvitathatatlan, hiszen a népesség koncentrációjának alapjait teremtette meg.
Úgyszintén a közjó érdekeit és a városlakók egészségét tartotta szem előtt Francesc Darder, akinek munkásságáról Oliver Hochadel (Spanish National Research Council) számolt be. A barcelonai állatkert igazgatóját a századforduló évtizedeiben kevésbé maga a szennyezés, mint a nyomában fellépő „üres folyók” aggasztották. A halak ugyanis emberemlékezet óta fontos élelmiszerforrást jelentettek a városlakók számára. A fogyatkozó őshonos állatok pótlására Darder import fajokkal kísérletezett. Ma persze vitatkoznánk azon, hogy a nem őshonos fajták betelepítése előremutató kezdeményezés volt-e, de Dardert inkább a kérdés szociális oldala érdekelte. Célja az olcsó élelmiszer előállítása volt. A legnagyobb kihívást az emberek meggyőzése jelentette. Látványos halfesztiválokat és kiállításokat szervezett, így népszerűsítve az olcsó és egyszerű halgazdálkodást. Erőfeszítései inkább érdekesek, mintsem sikeresek voltak. Megakadályozni ugyanis nem tudta, hogy a halász figurája az iparosítás következtében végképp eltűnjön a városi közterekről.
Ugyanezt a folyamatot, mármint a halász figurájának eltűnését, követte nyomon Julia Lajos (HSE Campus in St. Petersburg) Szentpéterváron. A halász titokzatos foglalkozás, amely részben láthatatlan helyhez, a víz alatt világhoz kötődik. Társadalmi státusza sosem volt túl magas, ami éppúgy adódott a szezonalitásból, mint abból, hogy a kifogott halakat nehezen lehetett elraktározni. A nem éppen elegáns foglalkozást a közbeszéd Szentpéterváron a finnekkel azonosította, ezzel is kihangsúlyozva a halász idegenségét, társadalmi peremhelyzetét. Ám bármennyire is a szegénységgel asszociálták, a hal, egészen pontosan a sózott hal és a halárus az 1950-es évekig hozzátartozott Szentpétervár hangulatához. A városkutatók csak a legutóbbi időkben kezdtek felfigyelni olyan alapvető, a városi tereket meghatározó jellegzetességekre, amelyeket nem a szemünkkel, hanem fülünkkel, orrunkkal, lábunkkal, kezünkkel stb. fogunk fel. A sózott hal illata – szaga, kinek-kinek neveltetése szerint – és a kikiáltó hangja olyan puha valósága volt a térnek, amelyet a leghitelesebb rehabilitációs program sem fog tudni feleleveníteni. Hacsak nem a halfesztivál, amely ünnepként árulja mindazt, ami egykor hétköznap volt: a folyót és annak természetes hangulatát.
Tamáska Máté
A konferencia adatai: Cities and river environments – a versatile relationship. Marburg, 20-21 November 2014, Herder Institute for Historical Research on East Central Europe – Institute of the Leibniz. Szervezők: Eszter Gantner – Lotz Christian.
Az írás az Európai Unió és Magyarország támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával a TÁMOP 4.2.4.A/2-11-1-2012-0001 azonosító számú „Nemzeti Kiválóság Program – Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése országos program” című kiemelt projekt keretei között valósult meg.