Rehabilitálják az aquincumi rommező egy szakaszát
A BTM Aquincumi Múzeum és a III. kerületi önkormányzat együttműködésében, Európai Uniós forrásból elindulhat az aquincumi park Szentendrei út felé eső szakaszának rendbetétele, korszerűsítése. A projekt egy több ütemben zajló fejlesztés első eleme lesz, melynek generáltervezője a Páricsy és Társai Építésziroda, további tervezői Francsisné Szántay Zsófia és Francsics László voltak.
A felújítás az Óbuda-aquincumi római limesszakasz örökségének komplex turisztikai célú hasznosítása néven valósulhat meg, mindez a látványtervek szerint kezdetnek főként a romkert Szentendrei út felőli határának korszerűsítését foglalja inkább magában építészeti szempontból, de mindezzel együtt egy új, a pannoniai limes témájú állandó kiállítás létrehozása is a projekt része.
A múzeum közleménye szerint a forgalmas út felőli fejlesztés a "különleges látványelemeket és marketingfelületeket tartalmazó élményfalat" valósítja meg első ütemben, amelyhez egy sétány és kőtár kiépítése is tartozik. A projektnek az is célja, hogy egy koherensebb közös kontextusba helyezze a kerület más római kori műemlékeit is, ezért a Nagyszombat utcai katonavárosi amfiteátrumnál és a Kórház utcai keleti táborkapunál is már új ismeretterjesztő elemeket helyeztek el, melyekhez készült egy, a járókelők számára saját okoseszközzel szabadon igénybe vehető AR mobilapplikáció is.
A generáltervező a Páricsy és Társai Építésziroda volt Francsicsné Szántay Zsófiával és Francsics Lászlóval kiegészülve. A rehabilitáció kezdeti üteme után, a jövőben remélhetőleg a múzeum épületének felújítása és bővítése is megtörténik, illetve nagy kérdés, hogy a Szentendrei út két pályája közé szorult aquaductus eredeti elemeit alávetik-e valamilyen konzerváló folyamatnak. A munka várhatóan 2023 végére készül el, a feladat részletesebb ismertetését és további látványterveket hamarosan az Építészfórumon is szeretnénk közölni.
16:36
Egyébként az egész területet az tudná életre kelteni, ha az utat és a HÉV járatot eltüntetnék a föld alá. Nem ártana a vasutat is. Az amfiteátrumot be lehetne kapcsolni földfelszínen az egész attrakcióba. Nem ártana a helytartói palotát is feltárni és valamelyest visszaépíteni a Hajógyári szigeten. Hatalmas turisztikai fejlesztést lehetne generálni, ami egyedülálló Közép-Európában és a világon. A mai elektromos rollerekkel pedig a Flóriántól (amit szintén meg kellene normálisan oldani) be lehetne járni az egészet. Nem mondom, hogy fillérekbe kerülne, de dobna egy pötit az egész elhanyagolt és látogató nélkül kongó, kihasználatlan és kiaknázatlan lehetőségen.
16:11
Mi az az élményfal? Szómágia? Mennyibe fog kerülni és mi lesz az értelme?
11:06
Magyarhonban nem tudják bemutatni a római emlékeket. Ma Aquincum egy gigantikus unalom-rom, a Raktár utca egykori kápolna puszta közlekedési akadály, a Flórián téri "köztéri múzeum" egy tévedés. A Nagyszombat utcai katonai amfiteátrum egy kiaknázatlan aranybánya lehetne - ám mégsem az. Szentenrei úti polgári társa fűvel vetett rezervátum - sokan alig tudnak a létezéséről. Egész egyszerűen szégyen ahogy Magyarország hozzááll ehhez a műemléki szegmenshez. Rómában ha van egy kavics, amin elvben akár Cézár is sétálhatott (se), máris komplett túristastúrákat szervenek rá. Itthon meg?! ÉLMÉNYFAL :(