Shenzen Baoan nemzetközi repülőtér
Tervező: Massimiliano and Doriana Fuksas Architects
Guangdong tartomány déli részén, a Gyöngy-folyó torkolatának keleti partján fekvő Shenzen Kína egyik legjelentősebb ipari és turistaközpontja. A Hong Konghoz közel eső város fekvése számos előnnyel bír a gazdasági fejlődés szempontjából.
A shenzeni nemzetközi repülőtér új terminálja a város kapujaként funkcionál majd. A légiutasok első és utolsó benyomása a városról a repülőtéren keresztül alakul ki. A shenzeni T3 terminál pozitívan befolyásolja majd a turisták valamint a kínai és a külföldről érkező üzletemberek Shenzenről kialakult képét. A Shenzen Baoan nemzetközi repülőtér elrendezése a világszínvonalú utazási szolgáltatásoknak megfelelően került megtervezésre, és a következő területeket szolgálja ki a jövőben:
- nemzetközi szolgáltatás
A T3 terminál nemzetközi légiforgalmi kapuként funkcionál Kína és a világ többi országa között.
- belföldi szolgáltatás
Peking, Shanghaj és Guangzhou után a Shenzen Baoan Kína negyedik legnagyobb repülőtere, amely az országon belüli légiutakat is kiszolgálja. A nemzetközi és a belföldi járatok közötti átszállások megkönnyítése a kínai városok fejlődésére is hatással lesz.
- regionális szolgáltatás
Shenzen 3.5 órás repülési körzetében több mint 40 egymillió feletti lakossal rendelkező város fekszik. Ennek köszönhetően Shenzen remek középpont a regionális járatokhoz. A környező városokból utazók Shenzenen keresztül el tudják érni a nemzetközi járatokat, de a többi ázsiai városba is egyszerűen eljuthatnak.
A repülőtér tervei helyi anyagok felhasználásával, a funkcionalitás és a költségtakarékosság figyelembevételével készültek. Az épület terveinek elkészítése és a kivitelezés rendhagyó módon mindössze néhány év alatt lezajlik. A T3 nemzetközi terminál építése három szakaszban történik:
1. fázis (2015-ig)
Az első szakaszban elkészül a 63 kapuval rendelkező terminál, a közlekedési rendszer, a parkoló, a tájrendezés és egy bevásárlóközpont.
2. fázis (2025)
A vasúti csatlakozás ebben a fázisban készül el. Az első fázis bővítéseként továbbá ebben a szakaszban épül meg az első várócsarnok, a kapukkal és a vonatforgalommal összeköttetésben.
3. fázis (2035)
Az utolsó szakaszban zajlik a repülőtér nyugati oldalának fejlesztése. A bővítéseken túl további várócsarnokok épülnek, és a fejépület üveghomlokzattal és üvegfedésű tetővel is kiegészül.
A légiközlekedés jövőjének kiszámíthatatlanságát figyelembe véve a tervek maximálisan rugalmasak, és a terek egyszerűségével valamint a jó minőségű szolgáltatások beépítésével a modern légiutazás bonyolultságát oldják.
A terminál és a várócsarnok
A repülőtéri élmény nagyrészt a terminálokon és a várócsarnokokon keresztül jön létre. Az utasokra hatással van, hogy mennyi időt kell eltölteniük a bejelentkezéssel, milyen hosszú a gyalog megtett út, mennyire könnyű az eligazodás, mekkora a zsúfoltság és milyen szolgáltatások találhatók a repülőtéren. A tervek készítésénél mindezeket a részleteket figyelembe vették. Az egységesítő tető alatt elhelyezett terminálból mindenütt kilátás nyílik a környezetre, és a duplafalú mintás homlokzatburkolaton átszűrődik a természetes fény. A burkolat az energiafelhasználás érdekében megóvja a belső tereket a közvetlen napsugárzástól, és egyben elegáns környezetet biztosít. Az utasok kényelmes, tetszetős térben várakozhatnak.
A terminál
Az utasok a plazán keresztül érik el a csomagfeladást, a földszinti érkezési és az indulási csarnokokat, valamint a kávézókat, éttermeket, irodákat és az üzleti tárgyalásra alkalmas helyiségeket. A nagy indulási előcsarnok nemcsak a különböző szintek közötti vizuális kapcsolatot biztosítja, de rajta keresztül azok természetes fényt is kapnak. A bejelentkező pultok, az információ, a légitársaságok és az autóbérlő cégek irodái a fentről fénnyel elárasztott elegáns térben kaptak helyet, így a várakozás kellemesebb az utasok számára.
Az utasokat érkezéskor a repülőteret lefedő tető kettős nyílásainak fényeffektusai üdvözlik. A bejelentkezési fázis után a belföldi és a nemzetközi utasok haladási iránya vertikálisan válik szét. A nemzetközi járatok utasai mozgólépcsőn jutnak le az alsó szintre, míg a belföldi utazók egyenesen a biztonsági vizsgálathoz érkeznek.
A várócsarnok
A várócsarnok a repülőterek talán legfontosabb eleme. A shenzeni nemzetközi repülőtér várócsarnokának három funkciója - indulás, érkezés, kiszolgáló rész - különböző szinteken kapott helyet. A várócsarnok egyszerű, elegáns formája későbbi bővítéseket is lehetővé tesz. A belső teret a fluiditás, valamint további két fontos jellemző határozza meg: a mozgás és a megállás. A váróhelyek és az üzletek szigetszerű elhelyezése a megállást szolgálja a természetes módon egymást követő terekben. A belső burkolat igen finom háló, amely mozgásán keresztül elegáns atmoszférát biztosít.
képek és szöveg: Fuksas Architects
Shenzen Baoan nemzetközi repülőtér
fejlesztő: Shenzhen Planning Bureau + Shenzhen Airport (Group) Co.,Ltd.
Tervező: Massimiliano and Doriana Fuksas Architects
Projekt menedzser: Christian Knoll és Fang Tian
Római építész tervezői csapat: Annunziata Del Monaco, Kai Felix Dorl, Alessandro Miele, Serena Mignatti, Florencia Munoz, Yeol Park, Grazia Patruno, Francesco Schiavello, Junseung Woo
Párizsi építész tervezői csapat: Alvaro Alzerreca, Amata Boucsein, Jan Horst, Alexander Hugo, Rocco Valantines
Belsőépítészet: Giulio Patrizi, Farshid Tavakolitehrani, Giuseppe Zaccaria
Makettek: Nicola Cabiati, Vincenzo Del Monaco, Flor Olivares, Marco Roma, Frauke Stenz, Lorena Tiziana Vacirca