// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Nézőpontok/Vélemény

A Lánchíd harmadik újjászületése

1/20

A Lánchíd, felerészt még Nagy-Britanniából, hajón érkezett vasanyagból épült, első szerkezete 1914-ig állt eredeti formában. Ekkor nemcsak az útpálya, de a láncok is megújultak, az előbbi szerkezetét újra is tervezték.

Az eredeti híd rég elveszettnek hitt erőtani számításai 2022-ben előkerültek. Teherbírása méterenként mintegy 2,7 tonna volt, és mint kiderült, már száz éve, pusztán a régi szerkezet tanulmányozása alapján ezt igen pontosan sikerült visszafejteni.

Az első híd útpályája még minimális merevítéssel, szinte szabadon függött a láncokon, nehéz kocsik alatt a híd érezhetően hullámzott. 1914-ben már a modern függőhidakra jellemző merevítéssel épült újjá, ami akár egy pár függesztés kiesését is elviselné.

1945-ben a tervezett négy helyett csak a két pesti lánchorgonyt robbantották fel, de ez is elég volt, hogy a szerkezet a Dunába csússzon. A láncszemek mintegy háromnegyede, és az útpálya egy része maradt menthető. Forrás: Fortepan/Album002

Az 1948-ra véget ért újjáépítés leglátványosabb változása a pilonok kapuzatainak szélesítése volt, a lábazati kövek szintjén, mintegy egy méterrel. Így már két autóbusz is elfért egymás mellett.

Az idei felújítás legnagyobb változása a vasbeton pályalemez cseréje, könnyebb acél szerkezetre. Ez a híd történetében immár másodszor csökkentette a szerkezet tömegét, ezúttal mintegy ötszáz tonnával.

A híd statikája természetesen változatlan: mindhárom medernyílás súlya a két pilon tetejének négy saruján nyugszik, míg a láncok végei a hídfőkben, több ezer tonna kőbe vannak lehorgonyozva.

A névadó láncok két sorban, egymás fölött futnak. Az eredeti, 1848 és 1914 között használt láncszemek még csak 1,8 méter hosszúak voltak, a maiak már kétszer ekkorák, ami messziről is látszik, a felére ritkult függesztők képében.

A láncok találkozásánál befolyó víz az évtizedek alatt olyan rozsdásodást okozott, ami a mai technikával is csak lassítható. Így a lánc élettartamát csak a következő 30 évre garantálták, a 2060-as évekre szükség lehet az akkor már 150 éves tagok cseréjére

A lánc egésze a terhelés hatására magától felveszi az ún. láncgörbe, azaz parabola formáját. Képzeletben fejre állítva, egy ívhíd tengelyirányban nyomott főtartójaként is pontosan ez lenne az ideális formája.

A középső, 202 méteres nyílás egyetlen, merev hídszerkezet, persze a karcsúsága miatt képes alakváltozásra: a vasbeton pályalemez eltávolítása után a nyílás közepe tíz centimétert emelkedett, és az új, könnyebb útpályával nem is süllyedt teljesen vissza.

A híd elkészülte után négy évvel kerültek a helyükre a Marschalkó János által készített oroszlán szobrok. Hiányzó nyelvük kapcsán legendák is születtek, pedig valójában van nekik, csak alulnézetből nem látható.

A híd legtöbbet változott elemei talán a pilonok boltozat fölötti címerei. Ezeket 1945 után öt alkalommal cserélték az aktuálisan használatosra.

A híd Duna fölötti szakaszának öntöttvas kandelábereit az 1914-es állapot szerint állították helyre. Ekkor már az eredetinél sűrűbben, a mai közvilágítási igényeknek is megfelelve telepítették a fényforrásokat.

A hiányzó elemeket a 126 éve működő Mohácsi Vasöntödében gyártották újra, számos korabeli fotó és terv alapján rekonstruálva az eredeti állapotot.

A világítás legrégibb darabjai a hídfők hatalmas, bronzból készült kandeláberei. Ezekből egy-egy pár, tehát összesen négy áll a hídfőknél, és csodával határos módon egy kivétellel mind eredeti, Széchenyi-korabeli darab.

A világhírű díszkivilágítás természetesen ismét megújul, és már teljes egészében diszkréten elhelyezett led-technika alkotja. Ez azonban még nem készült el, csak a téli esték csillagos égboltja díszíti a hidat.

A felújítás kiterjed a pesti hídfő bástyáira is. Ezek a dísztornyok 1859-re készültek el, kiemelve a híd alatt és fölött 345 méter hosszan, elsőként megépült rakpart-szakasz végpontjait (addig a folyópart természetes állapotú volt még a hídfőknél is).

2022. december 16-tól a híd úttestje megnyílt, teszt jelleggel csak a buszok, taxik, és kerékpárosok számára. A forgalomtechnika egyelőre a hagyományos, 50Km/h-ra tervezett járműforgalom szabványai szerint készült, az út domborulata miatt záróvonallal.

Hosszú előkészületek után tehát újra átjárható a Lánchíd, de egyelőre csak gumikeréken. A járdák elkészültére 2023 nyár végéig kell várni, a tapasztalatok nyomán ekkor születik döntés az autók esetleges visszaengedéséről is.

?>
A Lánchíd, felerészt még Nagy-Britanniából, hajón érkezett vasanyagból épült, első szerkezete 1914-ig állt eredeti formában. Ekkor nemcsak az útpálya, de a láncok is megújultak, az előbbi szerkezetét újra is tervezték.
?>
Az eredeti híd rég elveszettnek hitt erőtani számításai 2022-ben előkerültek. Teherbírása méterenként mintegy 2,7 tonna volt, és mint kiderült, már száz éve, pusztán a régi szerkezet tanulmányozása alapján ezt igen pontosan sikerült visszafejteni.
?>
Az első híd útpályája még minimális merevítéssel, szinte szabadon függött a láncokon, nehéz kocsik alatt a híd érezhetően hullámzott. 1914-ben már a modern függőhidakra jellemző merevítéssel épült újjá, ami akár egy pár függesztés kiesését is elviselné.
?>
1945-ben a tervezett négy helyett csak a két pesti lánchorgonyt robbantották fel, de ez is elég volt, hogy a szerkezet a Dunába csússzon. A láncszemek mintegy háromnegyede, és az útpálya egy része maradt menthető. Forrás: Fortepan/Album002
?>
Az 1948-ra véget ért újjáépítés leglátványosabb változása a pilonok kapuzatainak szélesítése volt, a lábazati kövek szintjén, mintegy egy méterrel. Így már két autóbusz is elfért egymás mellett.
?>
Az idei felújítás legnagyobb változása a vasbeton pályalemez cseréje, könnyebb acél szerkezetre. Ez a híd történetében immár másodszor csökkentette a szerkezet tömegét, ezúttal mintegy ötszáz tonnával.
?>
A híd statikája természetesen változatlan: mindhárom medernyílás súlya a két pilon tetejének négy saruján nyugszik, míg a láncok végei a hídfőkben, több ezer tonna kőbe vannak lehorgonyozva.
?>
A névadó láncok két sorban, egymás fölött futnak. Az eredeti, 1848 és 1914 között használt láncszemek még csak 1,8 méter hosszúak voltak, a maiak már kétszer ekkorák, ami messziről is látszik, a felére ritkult függesztők képében.
?>
A láncok találkozásánál befolyó víz az évtizedek alatt olyan rozsdásodást okozott, ami a mai technikával is csak lassítható. Így a lánc élettartamát csak a következő 30 évre garantálták, a 2060-as évekre szükség lehet az akkor már 150 éves tagok cseréjére
?>
A lánc egésze a terhelés hatására magától felveszi az ún. láncgörbe, azaz parabola formáját. Képzeletben fejre állítva, egy ívhíd tengelyirányban nyomott főtartójaként is pontosan ez lenne az ideális formája.
?>
A középső, 202 méteres nyílás egyetlen, merev hídszerkezet, persze a karcsúsága miatt képes alakváltozásra: a vasbeton pályalemez eltávolítása után a nyílás közepe tíz centimétert emelkedett, és az új, könnyebb útpályával nem is süllyedt teljesen vissza.
?>
A híd elkészülte után négy évvel kerültek a helyükre a Marschalkó János által készített oroszlán szobrok. Hiányzó nyelvük kapcsán legendák is születtek, pedig valójában van nekik, csak alulnézetből nem látható.
?>
A híd legtöbbet változott elemei talán a pilonok boltozat fölötti címerei. Ezeket 1945 után öt alkalommal cserélték az aktuálisan használatosra.
?>
A híd Duna fölötti szakaszának öntöttvas kandelábereit az 1914-es állapot szerint állították helyre. Ekkor már az eredetinél sűrűbben, a mai közvilágítási igényeknek is megfelelve telepítették a fényforrásokat.
?>
A hiányzó elemeket a 126 éve működő Mohácsi Vasöntödében gyártották újra, számos korabeli fotó és terv alapján rekonstruálva az eredeti állapotot.
?>
A világítás legrégibb darabjai a hídfők hatalmas, bronzból készült kandeláberei. Ezekből egy-egy pár, tehát összesen négy áll a hídfőknél, és csodával határos módon egy kivétellel mind eredeti, Széchenyi-korabeli darab.
?>
A világhírű díszkivilágítás természetesen ismét megújul, és már teljes egészében diszkréten elhelyezett led-technika alkotja. Ez azonban még nem készült el, csak a téli esték csillagos égboltja díszíti a hidat.
?>
A felújítás kiterjed a pesti hídfő bástyáira is. Ezek a dísztornyok 1859-re készültek el, kiemelve a híd alatt és fölött 345 méter hosszan, elsőként megépült rakpart-szakasz végpontjait (addig a folyópart természetes állapotú volt még a hídfőknél is).
?>
2022. december 16-tól a híd úttestje megnyílt, teszt jelleggel csak a buszok, taxik, és kerékpárosok számára. A forgalomtechnika egyelőre a hagyományos, 50Km/h-ra tervezett járműforgalom szabványai szerint készült, az út domborulata miatt záróvonallal.
?>
Hosszú előkészületek után tehát újra átjárható a Lánchíd, de egyelőre csak gumikeréken. A járdák elkészültére 2023 nyár végéig kell várni, a tapasztalatok nyomán ekkor születik döntés az autók esetleges visszaengedéséről is.
1/20

A Lánchíd, felerészt még Nagy-Britanniából, hajón érkezett vasanyagból épült, első szerkezete 1914-ig állt eredeti formában. Ekkor nemcsak az útpálya, de a láncok is megújultak, az előbbi szerkezetét újra is tervezték.

Az eredeti híd rég elveszettnek hitt erőtani számításai 2022-ben előkerültek. Teherbírása méterenként mintegy 2,7 tonna volt, és mint kiderült, már száz éve, pusztán a régi szerkezet tanulmányozása alapján ezt igen pontosan sikerült visszafejteni.

Az első híd útpályája még minimális merevítéssel, szinte szabadon függött a láncokon, nehéz kocsik alatt a híd érezhetően hullámzott. 1914-ben már a modern függőhidakra jellemző merevítéssel épült újjá, ami akár egy pár függesztés kiesését is elviselné.

1945-ben a tervezett négy helyett csak a két pesti lánchorgonyt robbantották fel, de ez is elég volt, hogy a szerkezet a Dunába csússzon. A láncszemek mintegy háromnegyede, és az útpálya egy része maradt menthető. Forrás: Fortepan/Album002

Az 1948-ra véget ért újjáépítés leglátványosabb változása a pilonok kapuzatainak szélesítése volt, a lábazati kövek szintjén, mintegy egy méterrel. Így már két autóbusz is elfért egymás mellett.

Az idei felújítás legnagyobb változása a vasbeton pályalemez cseréje, könnyebb acél szerkezetre. Ez a híd történetében immár másodszor csökkentette a szerkezet tömegét, ezúttal mintegy ötszáz tonnával.

A híd statikája természetesen változatlan: mindhárom medernyílás súlya a két pilon tetejének négy saruján nyugszik, míg a láncok végei a hídfőkben, több ezer tonna kőbe vannak lehorgonyozva.

A névadó láncok két sorban, egymás fölött futnak. Az eredeti, 1848 és 1914 között használt láncszemek még csak 1,8 méter hosszúak voltak, a maiak már kétszer ekkorák, ami messziről is látszik, a felére ritkult függesztők képében.

A láncok találkozásánál befolyó víz az évtizedek alatt olyan rozsdásodást okozott, ami a mai technikával is csak lassítható. Így a lánc élettartamát csak a következő 30 évre garantálták, a 2060-as évekre szükség lehet az akkor már 150 éves tagok cseréjére

A lánc egésze a terhelés hatására magától felveszi az ún. láncgörbe, azaz parabola formáját. Képzeletben fejre állítva, egy ívhíd tengelyirányban nyomott főtartójaként is pontosan ez lenne az ideális formája.

A középső, 202 méteres nyílás egyetlen, merev hídszerkezet, persze a karcsúsága miatt képes alakváltozásra: a vasbeton pályalemez eltávolítása után a nyílás közepe tíz centimétert emelkedett, és az új, könnyebb útpályával nem is süllyedt teljesen vissza.

A híd elkészülte után négy évvel kerültek a helyükre a Marschalkó János által készített oroszlán szobrok. Hiányzó nyelvük kapcsán legendák is születtek, pedig valójában van nekik, csak alulnézetből nem látható.

A híd legtöbbet változott elemei talán a pilonok boltozat fölötti címerei. Ezeket 1945 után öt alkalommal cserélték az aktuálisan használatosra.

A híd Duna fölötti szakaszának öntöttvas kandelábereit az 1914-es állapot szerint állították helyre. Ekkor már az eredetinél sűrűbben, a mai közvilágítási igényeknek is megfelelve telepítették a fényforrásokat.

A hiányzó elemeket a 126 éve működő Mohácsi Vasöntödében gyártották újra, számos korabeli fotó és terv alapján rekonstruálva az eredeti állapotot.

A világítás legrégibb darabjai a hídfők hatalmas, bronzból készült kandeláberei. Ezekből egy-egy pár, tehát összesen négy áll a hídfőknél, és csodával határos módon egy kivétellel mind eredeti, Széchenyi-korabeli darab.

A világhírű díszkivilágítás természetesen ismét megújul, és már teljes egészében diszkréten elhelyezett led-technika alkotja. Ez azonban még nem készült el, csak a téli esték csillagos égboltja díszíti a hidat.

A felújítás kiterjed a pesti hídfő bástyáira is. Ezek a dísztornyok 1859-re készültek el, kiemelve a híd alatt és fölött 345 méter hosszan, elsőként megépült rakpart-szakasz végpontjait (addig a folyópart természetes állapotú volt még a hídfőknél is).

2022. december 16-tól a híd úttestje megnyílt, teszt jelleggel csak a buszok, taxik, és kerékpárosok számára. A forgalomtechnika egyelőre a hagyományos, 50Km/h-ra tervezett járműforgalom szabványai szerint készült, az út domborulata miatt záróvonallal.

Hosszú előkészületek után tehát újra átjárható a Lánchíd, de egyelőre csak gumikeréken. A járdák elkészültére 2023 nyár végéig kell várni, a tapasztalatok nyomán ekkor születik döntés az autók esetleges visszaengedéséről is.

Nézőpontok/Vélemény

A Lánchíd harmadik újjászületése

2022.12.17. 18:56
1/20

A Lánchíd, felerészt még Nagy-Britanniából, hajón érkezett vasanyagból épült, első szerkezete 1914-ig állt eredeti formában. Ekkor nemcsak az útpálya, de a láncok is megújultak, az előbbi szerkezetét újra is tervezték.

Az eredeti híd rég elveszettnek hitt erőtani számításai 2022-ben előkerültek. Teherbírása méterenként mintegy 2,7 tonna volt, és mint kiderült, már száz éve, pusztán a régi szerkezet tanulmányozása alapján ezt igen pontosan sikerült visszafejteni.

Az első híd útpályája még minimális merevítéssel, szinte szabadon függött a láncokon, nehéz kocsik alatt a híd érezhetően hullámzott. 1914-ben már a modern függőhidakra jellemző merevítéssel épült újjá, ami akár egy pár függesztés kiesését is elviselné.

1945-ben a tervezett négy helyett csak a két pesti lánchorgonyt robbantották fel, de ez is elég volt, hogy a szerkezet a Dunába csússzon. A láncszemek mintegy háromnegyede, és az útpálya egy része maradt menthető. Forrás: Fortepan/Album002

Az 1948-ra véget ért újjáépítés leglátványosabb változása a pilonok kapuzatainak szélesítése volt, a lábazati kövek szintjén, mintegy egy méterrel. Így már két autóbusz is elfért egymás mellett.

Az idei felújítás legnagyobb változása a vasbeton pályalemez cseréje, könnyebb acél szerkezetre. Ez a híd történetében immár másodszor csökkentette a szerkezet tömegét, ezúttal mintegy ötszáz tonnával.

A híd statikája természetesen változatlan: mindhárom medernyílás súlya a két pilon tetejének négy saruján nyugszik, míg a láncok végei a hídfőkben, több ezer tonna kőbe vannak lehorgonyozva.

A névadó láncok két sorban, egymás fölött futnak. Az eredeti, 1848 és 1914 között használt láncszemek még csak 1,8 méter hosszúak voltak, a maiak már kétszer ekkorák, ami messziről is látszik, a felére ritkult függesztők képében.

A láncok találkozásánál befolyó víz az évtizedek alatt olyan rozsdásodást okozott, ami a mai technikával is csak lassítható. Így a lánc élettartamát csak a következő 30 évre garantálták, a 2060-as évekre szükség lehet az akkor már 150 éves tagok cseréjére

A lánc egésze a terhelés hatására magától felveszi az ún. láncgörbe, azaz parabola formáját. Képzeletben fejre állítva, egy ívhíd tengelyirányban nyomott főtartójaként is pontosan ez lenne az ideális formája.

A középső, 202 méteres nyílás egyetlen, merev hídszerkezet, persze a karcsúsága miatt képes alakváltozásra: a vasbeton pályalemez eltávolítása után a nyílás közepe tíz centimétert emelkedett, és az új, könnyebb útpályával nem is süllyedt teljesen vissza.

A híd elkészülte után négy évvel kerültek a helyükre a Marschalkó János által készített oroszlán szobrok. Hiányzó nyelvük kapcsán legendák is születtek, pedig valójában van nekik, csak alulnézetből nem látható.

A híd legtöbbet változott elemei talán a pilonok boltozat fölötti címerei. Ezeket 1945 után öt alkalommal cserélték az aktuálisan használatosra.

A híd Duna fölötti szakaszának öntöttvas kandelábereit az 1914-es állapot szerint állították helyre. Ekkor már az eredetinél sűrűbben, a mai közvilágítási igényeknek is megfelelve telepítették a fényforrásokat.

A hiányzó elemeket a 126 éve működő Mohácsi Vasöntödében gyártották újra, számos korabeli fotó és terv alapján rekonstruálva az eredeti állapotot.

A világítás legrégibb darabjai a hídfők hatalmas, bronzból készült kandeláberei. Ezekből egy-egy pár, tehát összesen négy áll a hídfőknél, és csodával határos módon egy kivétellel mind eredeti, Széchenyi-korabeli darab.

A világhírű díszkivilágítás természetesen ismét megújul, és már teljes egészében diszkréten elhelyezett led-technika alkotja. Ez azonban még nem készült el, csak a téli esték csillagos égboltja díszíti a hidat.

A felújítás kiterjed a pesti hídfő bástyáira is. Ezek a dísztornyok 1859-re készültek el, kiemelve a híd alatt és fölött 345 méter hosszan, elsőként megépült rakpart-szakasz végpontjait (addig a folyópart természetes állapotú volt még a hídfőknél is).

2022. december 16-tól a híd úttestje megnyílt, teszt jelleggel csak a buszok, taxik, és kerékpárosok számára. A forgalomtechnika egyelőre a hagyományos, 50Km/h-ra tervezett járműforgalom szabványai szerint készült, az út domborulata miatt záróvonallal.

Hosszú előkészületek után tehát újra átjárható a Lánchíd, de egyelőre csak gumikeréken. A járdák elkészültére 2023 nyár végéig kell várni, a tapasztalatok nyomán ekkor születik döntés az autók esetleges visszaengedéséről is.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.