Közélet, hírek

EU-s támogatást nyert a Nagykörút fejlesztése

1/4

Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook

Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook

Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook

Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook

?>
Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook
?>
Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook
?>
Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook
?>
Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook
1/4

Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook

Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook

Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook

Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook

EU-s támogatást nyert a Nagykörút fejlesztése
Közélet, hírek

EU-s támogatást nyert a Nagykörút fejlesztése

2025.01.13. 14:54

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Cég, szervezet:
Budapesti Közlekedési Központ

Vélemények:
1

Kedvező elbírálást kapott a BKK támogatásra irányuló pályázata, melynek köszönhetően rendelkezésre fog állni az európai uniós forrás ahhoz, hogy megvalósuljon a Nagykörút zöldítése, valamint, hogy biztonságosabbá váljon a közlekedés az Üllői úton és a Váci úton. 

A BKK még 2024 tavaszán nyújtotta be pályázatát – a nagykörúti, valamint az Üllői úti és a Váci úti fejlesztések tervezési és kivitelezési munkái az Európai Unió TOP Plusz-4.1.2-23 Bringasztráda program keretében valósulhatnak meg. A pályázat kedvező elbírálásával és a támogatási szerződés leendő megkötésével a projektek újabb szakaszukba léphetnek, a BKK folytathatja kerékpárosbarát és közlekedésbiztonsági fejlesztéseit. 

Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook
3/4
Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook

Nagykörút – zöldítés, humanizálás

Ahogy a BKK közleményében írja, 2020-ban alakítottak ki kerékpársávokat a Nagykörúton, de további fejlesztésekre van szükség ahhoz, hogy az ott élők és a szolgáltatásokat igénybe vevők számára is vonzó legyen a környék. Ez a cél azonban csak a közterületek rendezésével és a biztonságos közlekedés feltételeinek javításával érhető el. Ennek érdekében a BKK a Nagykörút mindkét oldalán, a Nyugati pályaudvar és a Mester utca között fizikailag is védett bringasávokat tervez létrehozni, amelyeket egy többfunkciós (az igényektől függően rakodásra, megállásra stb. használható) sáv választ majd el a gépjárműforgalomtól.

A BKK tavaly ősszel társadalmi egyeztetést indított a beruházás tervezéséről, amely során a fővárosban közlekedők és idelátogatók véleményére, elvárásaira, igényeire volt kíváncsi. A kérdőívet csaknem 10 ezren töltötték ki, az eredmények összegzése folyamatban van, illetve a társaság helyszíni kitelepüléseket is szervez, amelyek eredményét beépíti a tervezési folyamatba.

A BKK tavaly decemberben előzetes piaci konzultációt (EPK) indított, és indikatív árajánlatokat kért be a tervezési feladatokra. A tervezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás az EPK lezárulta után, várhatóan 2025 második negyedévében indulhat. A kiviteli tervek – eredményes eljárás lefolytatása esetén – előreláthatólag 2026 negyedik negyedévében állhatnak rendelkezésre. Ezt követően indulhat a kivitelezés előkészítése és megvalósítása a most elnyert EU-s támogatás felhasználásával, a fővárosi és a kerületi önkormányzatokkal együttműködve.

Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook
2/4
Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook

Üllői út és Váci út – biztonságosabb közlekedés

A fejlesztések célja a közlekedésbiztonság javítása. Ennek elemeként az Üllői út és a Váci út egy-egy további szakaszán, az út mindkét oldalán széles, jellemzően épített elemmel fizikailag is elválasztott, védett kerékpársávokat és kerékpárutakat terveznek létrehozni. 

A BKK tavaly novemberben feltételes közbeszerzési eljárást indított a kerékpárutak tervezésére, az érintett szakaszokról korábbi közleményében írt bővebben. Ezek az Üllői út esetében a Nagyvárad térnél, a Váci út esetében a Lehel térnél (Gogol utca) közvetlenül kapcsolódnak a korábbi években már kialakított védett kerékpársávokhoz, de azoktól eltérő módon jöhetnek majd létre. A kiviteli tervek eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatása esetén az Üllői út tekintetében 2026 második felében, a Váci út esetében pedig 2025 végén készülhetnek el. Ezt követően indulhat a kivitelezés előkészítése és megvalósítása a most elnyert EU-s támogatás felhasználásával, a fővárosi és a kerületi önkormányzatokkal együttműködve.

Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook
1/4
Vizuális példa a Nagykörút megújítására. Forrás: Budapest Városháza/Facebook

Jövőbeni fejlesztési tervek

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK elkötelezett a Budapest közösségi közlekedését még versenyképesebbé tévő beruházások megvalósítása mellett, ezért közösen készítette elő a TOP Plusz, az IKOP Plusz és az RRF-pályázatokhoz a szakmai tartalmat, illetve nyújtott be további támogatási kérelmeket. Ezek elbírálása még folyamatban van, azaz a támogatási szerződések megkötése egyelőre várat magára.

Ezekben nagy számban jelennek meg a kötöttpályás projektek, és nagy hangsúlyt kap a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése, az akadálymentesítés, valamint az élhető közterek megteremtése is.

Kedvező elbírálás esetén a következő projektek valósulhatnának meg európai uniós forrásból:

  • az észak-pesti és a dél-budai villamoshálózat összekötésének előkészítése és megtervezése a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út rehabilitációjával és a Nyugati tér megújításával;
  • a kisföldalatti meghosszabbításának és a meglévő vonal felújításának előkészítése;
  • a dél-budapesti villamosgyűrű első ütemének előkészítése: a 3-as villamos pesterzsébeti meghosszabbításának előkészítése;
  • a 42-es villamos meghosszabbítására vonatkozó tervek elkészítése.

Pozitív kormányzati döntés esetén ugyancsak EU-s forrásból valósulhatna meg az Id. Antall József rakpart és az Erzsébet híd alatti terület átépítése (TOP Plusz-4.1.3-23 Komplex klímaadaptációs és közterület-megújítási program), amelyre a BKK már beadta támogatási kérelmét, illetve az EuroVelo 14 kerékpárút fővárosi szakaszainak fejlesztése, a trolibuszhálózat bővítése, vagy az új CAF-villamosok közlekedtetéséhez elengedhetetlen infrastrukturális beruházások megvalósítása.

Forrás: BKK

Vélemények (1)
Reki
2025.01.13.
16:32

A sárga festékkel kijelölt kerékpárutak nagyon balesetveszélyesek, ráadásul az egy sávra leszűkített autóforgalom, lassítja a forgalmat, az araszolás szennyezi a levegőt.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.