// LAKÓGYŰLÉS _ Alternatív lakhatási modellek és építészet // CALL FOR PAPERS_Határidő: május 18. // LAKÓGYŰLÉS _ Alternatív lakhatási modellek és építészet // CALL FOR PAPERS_Határidő: május 18. // LAKÓGYŰLÉS _ Alternatív lakhatási modellek és építészet // CALL FOR PAPERS_Határidő: május 18. // LAKÓGYŰLÉS _ Alternatív lakhatási modellek és építészet // CALL FOR PAPERS_Határidő: május 18. // LAKÓGYŰLÉS _ Alternatív lakhatási modellek és építészet // CALL FOR PAPERS_Határidő: május 18. // LAKÓGYŰLÉS _ Alternatív lakhatási modellek és építészet // CALL FOR PAPERS_Határidő: május 18.
Helyek

Fleischer Tamás: A közlekedés útban van?

1/0
Hirdetés
1/0
Helyek

Fleischer Tamás: A közlekedés útban van?

2002.05.16. 10:04

Fleischer Tamás elôadásának szerkesztett változata. Az elôadás 2002. április 11-én hangzott el az Andrássy út és vidéke címmel rendezett ankét-sorozat keretében.

Fleischer Tamás elôadásának szerkesztett változata. Az elôadás 2002. április 11-én hangzott el az Andrássy út és vidéke címmel rendezett ankét-sorozat keretében.

Az előadás címét Lányi András választotta, az előadássorozat szervezőjeként - nyilván nem függetlenül attól, hogy korábban elolvasta "A közlekedést leginkább a forgalom akadályozza" címmel megjelent írásomat (Fleischer 2000). Ha itt a cikkben leírt teljes gondolatrendszert megpróbálnám ismertetni, bizonyosan túllépném a rendelkezésemre álló időt, és jó eséllyel el sem jutnék az Andrássy útig. Ezért azt a megoldást választottam, hogy röviden felvillantom a címben jelzett általános megközelítésmód lényegét, de ennek további, részletes kifejtése helyett inkább elindulok egy másik irányból, ahonnan könnyebben lehet az Andrássy út felé kanyarodni.

A kissé rejtélyesnek meghagyott tételcímek a következők:

  • Mi van útban?
  • A tengelyek üzenete
  • Hová vezet?
  • A megoldás körvonalai: keresztben, ne hosszában!

A nagy, tervezett egyenes sugárutak építése részben katonai települések, részben kertek kialakításától eredeztethető. A késő reneszánsz kertek centrális elrendezését a barokk szellem terjesztette túl a kert határain és illesztette tágabb környezetébe. Késôbb ez a rendszer vált példaképpé a városok 19. századi rendezéséhez.

Míg a példaként szolgáló párizsi és római sugárutak megőrizték a barokk kialakítás végtelenbe nyitott perspektíváját, a budapesti követők átvették a reprezentatív kialakításmódot, ugyanakkor az Andrássy út tengelye megtorpant a kiépített sugárút mindkét végén. Száz évvel később a forgalom felnövekedésével indokolták azt, hogy a reprezentatív út mindkét végén ki kellett alakítani a lehetôséget a közúti forgalom fizikai továbbvezetéséhez. Az ekkor létrejött konstrukcióknak semmi közük nincs az Andrássy út szellemiségéhez, ráadásul a forgalomtechnikai megoldások sem állták ki az azóta eltelt három évtized próbáját.

Az előadó mindazoknak a forgalmi megoldásoknak a felülvizsgálatát javasolja, amelyek az Andrássy út két végét megbontották, és ezáltal hosszában megnyitották a lehetőséget az átmenő forgalom számára. Ezzel szemben indokoltnak látszik, hogy a teljes hosszúságban keresztülhaladó forgalom helyett az Andrássy út keresztirányban váljék a kerület tehermentesítő útjává, lehetővé téve ezzel, hogy a mellékutcák összefüggő hálózatban csillapított forgalmú övezeti besorolást kapjanak. Ezt az átfogó alapelvet kell először megvitatni és elfogadni, majd utána ebből lehet levezetni a konkrét helyi beavatkozásokat, vonatkozzanak azok a tömegközlekedésre, a gyalogosokra, a parkolás rendszerére, vagy a kerékpáros közlekedésre.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.