// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Programok

"Mégsem olyan mély az árok mint ahogy a mérnök kiszámította"

1/3

Kaszás Tamás: Kioszk-kunyhó I.-II. (Kassák Lajos képarchitektúrája alapján), montázs, 2013.

Hirdetés
?>
Kaszás Tamás: Kioszk-kunyhó I.-II. (Kassák Lajos képarchitektúrája alapján), montázs, 2013.
?>
?>
1/3

Kaszás Tamás: Kioszk-kunyhó I.-II. (Kassák Lajos képarchitektúrája alapján), montázs, 2013.

Programok

"Mégsem olyan mély az árok mint ahogy a mérnök kiszámította"

2014.06.27. 14:31

Eseményinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Helyszín:
Kassák Múzeum

Esemény kezdete:
2014.07.04. 14:00
Esemény vége:
2014.07.04. 16:00

Kaszás Tamás "Mégsem olyan mély az árok mint ahogy a mérnök kiszámította" című kiállítása 2014. július 5 – augusztus 31 között látogatható a Kassák Múzeumban. A kiállítás megnyitója 2014. július 4.-én 18.00 órakor lesz.A kiállítást megnyitja: Erhardt Miklós, képzőművész.

Kaszás Tamás "mégsem olyan mély az árok mint / ahogy a mérnök kiszámította" című kiállítása az avantgárd utópiák sorsából kiindulva a jövőre vonatkozó elképzelések és megvalósításuk közötti feszültségre kérdez rá. A kiállítás részeként az óbudai Fő téren a művész felépíti Kassák Lajos kioszk tervének életnagyságú rekonstrukcióját. Ez egyúttal a mű újraértelmezése is, melyben a konstruktivista képarchitektúra körüljárható tárgyként, a letisztultságot levetkőzve válik megtapasztalhatóvá. Az installáció első változata 2013-ban a németországi Halléban megrendezett "Utopien vermeiden?" (Elkerülhetőek-e az utópiák?) kortárs művészeti fesztiválon volt látható.
Kaszás Tamás művészetének középpontjában ökológiai, gazdasági és társadalmi kérdések állnak. Megközelítésében az autonóm egyén és közösség, az együttműködés alapú megoldások, a tapasztalati és elméleti tudás újraszervezése, a marginális nézőpontok, a fenntarthatóság szempontjai dominálnak. Az egyes alkotásokból és installációkból kikristályosodó tematikus műcsoportok alternatív társadalmi modellként értelmezhetőek, amelyek a globális renddel és az elnyomás különféle formáival szemben fogalmazódnak meg. A most látható kiállításon a művész e stratégiák realitására és érvényességére kérdez rá, talán azzal a céllal, hogy korunk törekvései elkerüljék az utópiák sorsát.
Kaszás a modernitás eszméit propagáló avantgárd reklámok és kioszkok műfajára fókuszál a társadalomra vonatkozó ideák feltérképezéséhez. Az 1920-as években a tudományos és a kulturális innovációkat felsorakoztató nemzetközi kiállítások és ipari termékbemutatók új prezentációs formákat és új hirdetési felületeket követeltek. Az avantgárd művészek és építészek tevékenyen részt vettek ezeknek az installációknak, efemer építészeti megoldásoknak, reklámkioszkoknak a tervezésében. A reklám és a kioszk nemcsak a modernitás vívmányainak és egy új minőségelvnek a hirdetője volt számukra. Társadalomformáló szerepet tulajdonítottak ezeknek, ami lehetővé teszi az új eszmék széleskörű, nyilvános hozzáférését. A hirdetések médiuma és a művészeti programok „demonstrációi" közötti határok fellazultak, amint ezt Kaszás Tamás gyűjteménye és a Kassák Múzeum gyűjteményének számos darabja is érzékelteti.
Kaszás Tamás az egykori utópikus terveket mint elhagyott, átalakított, funkció vesztett romokat építette fel. A modernitás programja máig beteljesületlen. Maradványai, amelyeket Kaszás alapanyagként használ művészeti gyakorlatában, utópikus töltetüket elveszítve, megkopva, átalakítva épülnek be kultúránkba. Ez adja realizmusát és a potenciális megvalósíthatóságát a művész által megfogalmazott társadalmi modelleknek. Ahogy Kassák Lajos a reklámelméletét is tartalmazó "Tisztaság könyvé"-ben sejteti: csak ugrásnál derül ki, hogy "mégsem olyan mély az árok mint / ahogy a mérnök kiszámította".

A Kioszk telep dioráma / Diorama of the Kiosk Village / című mű létrejöttét a
WERKLEITZ–ZENTRUM FÜR MEDIENKUNST, és az Óbudai Múzeum támogatta.


A megnyitó időpontja: 2014. július 4. 18.00
A kiállítást megnyitja: Erhardt Miklós, képzőművész
Helyszín: Kassák Múzeum
Megtekinthető: 2014. július 5 – augusztus 31.  

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.