
Négy lett, maradhat? – A Pusztaszeri 24.
Olyan épületekről írunk kritikát, melyek valójában annyira újak, hogy még nem mutathatták meg azt a valódi arcukat, ami természetszerűen csak a tárgy használata során mutatkozhat meg – hívja fel a figyelmet Krompáczki Péter, aki ezért a házat tervező Vannay Miklós meglátásaival kiegészítve igyekszik teljesebb képet adni a Pusztaszeri út 24. szám alatt elkészült épületről. Szokatlan párbeszéd a külső megfigyelő és a beavatott narrátor között.
- Prológus -
Olyan épületekről írunk kritikát – vagy éppen fényképeket készítünk róluk –, melyek valójában annyira újak, hogy még nem mutathatták meg azt a valódi arcukat, ami természetszerűen csak a tárgy használata során mutatkozhat meg. Ez tulajdonképpen egyfajta hiány, és így a kritika sem szólhat magáról a házról, talán inkább csak a tervezői attitűdről. Azonban egy ilyen kritika megírása a tervező személyes narrációjával lehet teljes.
Egy ilyen új épületről leveleztem Vannay Miklóssal, a tárgyi házat tervező csapat vezető építészével.
- KP -
A főváros budai oldala, azon belül is a II. kerület hallatán az embernek általában a város zöldebbik fele jut eszébe. Azonban a Szépvölgyi út felől a Pusztaszerin fölfele haladva gombamód terjedő pontszerű, új építésű társasházak láttán ez a kép lassan elhalványodik. A második nagy kanyart követően az út túloldalán, a támfalak tetején magasodó, jellemzően fehér színű, szintenként simléderként megjelenő, homlokzatokon végigfutó teraszokkal pártázott és visszahúzott felső szintes többségből kilóg egy zömökebb, kevésbé terjengős, a szemnek kedvezőbb arányrendszerű tömeg. Ami tulajdonképpen egy csonkolt kocka, az alapforma geometriájából elvétellel kapott teraszok légtere nagyvonalúan cizellálja az egyébként egyszerű kubatúrát.
- VM -
A beruházóval 2016-ban találkoztunk először. Akkor megkeresett minket, több másik tervezőiroda mellet, hogy vegyünk részt egy egyszerűsített tervpályázaton, melynek segítségével kiválaszthatja a ház későbbi tervezőjét. Ez önmagbában üdítő volt, mivel maga a feladat nem túl nagy. 4-6 lakásos társasház megvalósításában gondolkozott. Ekkora munkára nem szoktak tervpályázatot kiírni. Általában a tervezők kézből kapják meg a megbízást egyenesen a beruházótól. Így már akkor látszott, hogy céljai eltérnek a megszokottól. Nem pénzügyi beruházásként gondolt a projektre. A lakásokat nem a befektetett pénzügyi tranzakció tárgyaként, nem mint egy értékpapír, kezelte. Számára nem a nyereség maximalizálása, hanem a jövőbeni lakások élhetősége volt a legfontosabb szempont. Végig szívén viselte az épület sorsát.
Így került végül hozzánk a feladat, Magyarországon, privát pályázaton.
A beruházó egyik első beruházásaként.
- KP -
A kis társasház helyéül szolgáló telek pozíciója nem túl szerencsés, persze a házból kitáruló panoráma később némiképp feledtetheti a helyzetet. Az intenzív forgalmú, meredeken lejtő Pusztaszeri utat kísérő támfalat helyenként mellék- vagy magánutcák és gépkocsibeállók sliccelik fel. A 24-es szám esetében különös téri helyzet jött létre: a mögöttes pontházakat a Pusztaszerivel összekötő magánút és közvetlenül mellette a 24-es szám gyalogos bejárata nyitja meg az utat szegélyező támfalat, a kettő között viszont a kis utcával párhuzamos újabb támfal magasodik, tetején végigfutó kerítéssel, mi több, a Pusztaszerin lejjebb haladva a ház alatti garázsba való bejutásként szolgáló újabb hasíték jelenik meg.
- VM -
A Pusztaszeri úton egy keleti irányba néző, lejtős domboldalon található a telek, kilátással, rálátással a városra. Sajnos a környéken napjainkban folyó építési tevékenység, illetve a ’80-as évek társasházépítési korszakai rányomták bélyegüket erre a lejtőre.
A domboldalt támfalak, különböző meredekségű kocsibehajtók, lépcsők, stb. szabdalják.
Mintha az eredeti táj formája nem is lenne fontos, csak az, hogy mindenki kocsival a háza mellé parkolhasson. Vagy sík placcon focizhasson a meredek lejtőn a kertjében. Az építési tevékenységekből kifolyólag a domblejtő eredeti képe mára már csak alig-alig fedezhető fel.
A tervezés során fontos volt, hogy nem a korábban a telken álló ház terepadottságait vettük figyelembe. Az a ház, melyet a jelenlegi tulajdonos Gábor Zsazsa egykori tulajdonának sejtett, úgy állt ezen a lejtős telken, mintha azt az Alföld sík pusztaságba építették volna. A terepet agresszíven, különféle támfalakkal sík platókra osztotta. Kilátás, épület telepítés szempontjából ez a helyzet kedvező lehetett volna nekünk is, de a tulajdonossal közösen úgy döntöttünk, hogy a terület eredeti lejtését kell helyreállítani, azt kell kiindulópontnak tekinteni és onnan kell (újra)indulni a tervezésnél.
A gyalogos bejáratot és az autós megközelítést különválasztottuk, mégis mindkettő a pinceszinten érkezik a házba. Így a postaládák és a kukatárolók mind autós közlekedés, mind gyalogos közlekedés esetén elérhetőek.
A bevezető út finom nyiladékként éri el a házat a szomszédos nyeles telek autós behajtója mellett. Így ez egy szabadban szaladó kerti ösvényként, kvázi "patakmederként" jelenik meg a tájban.
Sajnos az autós beközlekedésnél a kert utca felőli határában álló támfalon áthaladva a kocsibehajtó nem maradhatott fedett. Az akkori jogszabályok ezt nem engedték. Viszont az utca menti támfal a terepet az eredeti tereplejtő pozíciójába helyezhette, ahogy valaha kialakulhatott. Ahogy kinézhetett valamikor, mielőtt a Pusztaszeri utat a domb lejtőjébe kialakították.
- KP -
A fehér kocka az út irányába szintén lejtő telek hátsó traktusában áll, bal oldalán oldal- mögötte intimebb hátsókerttel, míg előkertjének architektúráját jobbára a már említett gyalogos és gépkocsis megközelítések hasítékai definiálják. Ottjártamkor a ház kivitelezése éppen csak befejeződött, és bár a még frissen telepített növényzet egyelőre gyér, de reményeim szerint idővel hangsúlyosabbá válik, várhatóan egyensúlyi helyzetbe kerül az előkert "slicceivel".
A formailag puritán szerkesztésű épület alapképlete könnyedén feloldható: a már említett kocka alapformából való kiharapások után létrejövő kvázi negatív sarkok síkjai nagyrészt üvegezett felületekből állnak, belátást engedve a test érzékeny gyomrába, ami az élet fűtött színtere.
- VM -
A ház pozíciója szempontjából fontos volt az úttól való distancia megtartása. A tervezésnél szempont volt a ház és a kert viszonya. Az épület hátramozdításával a földszinten kialakuló lakás is viszonylag intim helyzetbe, az utcától messze kerülhetett.
- KP -
Az épület négy lakást tartalmaz, lakószintenként egyet-egyet. Ezáltal az egyes lakások teljes értékűek, a földszinti lakást kivéve "négyhomlokzatosak". A tervező csapat demokratikus empátiájára utal, hogy bár az említett lakás negyedik (délnyugati) homlokzata talajszint alá kerül, mégsem szenved igazán hátrányt, hiszen a délkeleti oldalkert nagy része és a terasz a lakás szerves tartozéka.
- VM -
A tervezés korai szakaszában a beruházó megértőkészségének is köszönhetően hamar kiderült, hogy legideálisabban négy, viszonylag nagy lakás helyezhető el az épületben.
Egymás felett négy nagyon hasonló lakás, melyek mégis teljesen különbözőek.
A földszinti lakás nagy intimitással rendelkezik. Védetten bújik meg a lejtőben, saját kertkapcsolattal az oldal- és előkert felé.
Az első emeleti lakás is kapott kertkapcsolatot, hisz a magasságok úgy alakultak, hogy az emelet hátsó, nyugati oldala felől a hátsókert megközelíthető. A második emeleti lakás már szép keleti kilátással rendelkezik, míg a tetőtéri lakás a városra néző panorámás terasszal bír, viszont kevesebb szobaszámmal.
Tulajdonképpen így mindegyik lakás saját egyéniséget kapott. Mivel minden szint egyetlen lakás, így az épület tömegalakításánál, és a lakások alaprajzainál arra törekedtünk, hogy ezt a négyégtájas helyzetet kihasználjuk.
Minden lakás átszellőztethető. Reggeltől estig éri őket a nap, mindig más és más helyiségeit.
A teraszok egymást védik a túlzóan forró nyári naptól.
Olyan ez a ház, mint egy napraforgó! A használat során folyamatosan tud alkalmazkodni, viszonyulni a napszakokhoz, évszakokhoz. Ez a kialakítás a ház energetikáját is roppant kedvező irányban befolyásolta.
Ennek a finom és erőteljes tömegalakításnak köszönhető az is, hogy a tetőtéri penthouse lakás nem mint egy visszahúzott rátét került az épületre, mint sajnos oly sok esetben az országban, hanem természetes módon, a ház teraszainak elfogyásából következően.
- KP -
A tömegbe való belépés két módon történhet: közvetlenül az utcáról a gyalogos bejáraton át, vagy a mélygarázs szintjén keresztül. Az épülettest puritánsága a közlekedőmagban tovább öröklődik, a szintek közötti vertikális kapcsolat a hófehér lépcsőház által jön létre. Apró, de finom és annál fontosabb részlet a legfelső szint lépcsőkarja mellé helyezett légtér, mely által a vertikális kapcsolat érzete erősödik, illetve a lépcsőtérbe innen bejutó fény deríti azt. Feltűnő jelenség a szóban forgó épületrész akusztikája, jelenleg a lépcsőház méreteihez képest visszhangos, azonban megfelelően belakva ez módosulhat. Az itt jelenlévő részletek, úgy mint a korlát, a lépcső szerkesztése, vagy az említett bevilágító, szintén a nagyvonalúságról beszélnek, ebben a szerkesztett idillben kissé fájó pont a felhajtott lábazati burkolat, melynek megléte üdvözlendő jelenség, azonban egy elegánsabb módja lett volna a falsíkba való süllyesztés.
- VM -
Szerettük volna, ha a területminimalizált lépcső nem egy sötét belső lépcsőházként jön létre, így egy finom eltartással a lépcsőkarok mellett le tudtuk csalni a napfényt a legfelső szintről. A tervezés során csak bízni tudtunk benne, hogy működni fog. Öröm azt érzékelni, ahogy most a lépcsőházat átjárja ez a finom szűrt természetes napfény.
- KP -
A lakásokba való bejutás az adott szintre felérkező lépcsőkarral szemben direkt módon történik. Talán túl közvetlenül is, egy-egy lakásba való belépéskor a lakás nappali zónája hirtelen nyílik meg, közbeékelt érkező tér nélkül. Az egyes elrendezési alaprajzok szabatosan és tisztán szervezettek, hangsúlyosan különülnek el a nappali és éjjeli életterek helyiségei. Jelentősen nagy értéknek tartom a nappali terek teraszain túl a hálókhoz tartozó intim teraszok meglétét. Előbbiek a társasági élet színteréül szolgálhatnak, melyek egyszerre kommunikálnak a nappalival és konyhával, előttük a főváros panorámájával, utóbbiak viszont a nyugodt elvonulás átmeneti terei.
Az egyes lakások belsőépítészete koherensen ül bele a tervezői szándék alkotta összképbe, túlzásoktól mentes, átgondolt, egyszerű szerkesztésű térrészletekről van szó, a megvalósult állapot néhol előbukkanó pontatlanságai a koncepció és az eddigi egész egyértelmű alapvetéseit tapasztalva világosan a kivitelezésbeli hibákra vezethetők vissza, jóllehet ezek a zökkenők sem jelentenek markáns értékvesztést, inkább csak apró szépségtapaszokként jelennek meg.
- VM -
Minden szint egy külön lakás. Saját lift, saját megállóval, saját lépcsőkarral.
Bíztunk a ház szintenkénti intimitásában. Így a tervnél tudatosan arra törekedtünk, hogy a nappali, étkező, konyha terében elhelyezett finom mobiliával oldjuk meg a megérkezés problémáját, nem pedig egy feleslegesnek tűnő külön, szűkös helyiséggel. Azért, hogy belépéskor a tér feltárulhasson, ne szabályozzuk le egy szűk előszobával. A mobiliákkal mindenki a maga kedvére alakíthatja a lakótérbe történő megérkezést. A mi elképzelésünkkel bútorterveket is készítettünk.
Tanulság, hogy az előszobabútorok az eredeti koncepció szerint nem valósultak meg, a lépcső intimitása pedig nem olyan mértékű, hogy ezt a hiányt ellensúlyozza. Sőt, a lépcsőház akusztikája jelenleg, belakás előtti üres tereinek erős utózengése most kicsit ront is rajta. Jelenleg a látogató úgy érzheti, a lakásokba szinte belezuhanunk. De ez a későbbiekben könnyen korrigálható lehet akár az általunk elképzelt bútorok megvalósításával, vagy a lépcsőház belakása során csökkenő akusztikai probléma is sokat javíthat ezen az érzésen.
Milyen fontos is egy érzethez a tér akusztikája, megvilágítása. Mindkettő szempontjából nagy tanulság ez az épület.
- KP -
Bár a Pusztaszeri út 24. alatt álló új pontház igyekszik kiszolgálni az igényeket, a valaha volt családi házas, kis társasházas környéken tapasztalható, elszabaduló beépítési lázzal szemben ez a ház mégis egyfajta mértékletességet és fegyelmet tanúsít.
A Pusztaszeri úton és a környékén végbemenő jelenség egy korrajz. A korábban ligetes, beépítésével emberközeli léptékű hegyvidéki atmoszféra mára átrendeződött. Egykori képéhez viszonyítva zsúfolttá vált, a zöld vegetáció helyét átvették az egymásra épített lakótornyok. A tárgyi társasház ebben a korántsem kedvező miliőben igyekszik lavírozni, felesleges sallangok nélkül, még emberközeliként ugyan, de már belelépve a sebesen hömpölygő árba.
Krompáczki Péter
és Vannay Miklós DLA
Szerk.: Hulesch Máté