"Az építészet nem kimondottan verbális műfaj. Az üzenetek vagy ott vannak a munkákban, vagy nincsenek." Az Építészfórum 10+1 sorozatában a hazai építészeti szféra legelismertebb és legizgalmasabb szereplőit kérdezzük ki. Ezen a héten Hatvani Ádámmal, a sporaarchitects vezető építészével készítettünk interjút.
Hatvani Ádám a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen 1995-ben építészként, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen 2000-ben grafikusként végzett. 2002-ben többedmagával magalapította a sporaarchitects építészirodát, 2005-ben a KÉK – Kortárs Építészeti Központot, előbbiben vezető építészi, utóbbiban szakmai tanácsadói szerepet tölt be jelenleg is. A stúdió a hazai és a nemzetközi sajtó rendszeres szereplője, számos kutatást és projektet jegyez. Megvalósult munkáik között szerepel a 4-es metró Fővám és Szent Gellért téri állomása, a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő, a Klímacentrum Irodaház, a Lipcsei Könyvvásár magyar standja, az Erkel és Ráday utcai lakóépület, emellett olyan tervek szerzői többek között, mint a Déli Körvasút Népliget állomása, a MOME Campus, az MTK stadion, a norvég Skøyen vagy az orosz Nagatinsky metróállomás. Az iroda rangos elismerések sorát tudhatja már magáévá úgy, mint az Archdaily – Building of the Year, az Architizer A+ awards zsűri és közönség díja, a RIBA Award for International Excellence, valamint a Média Építészeti Díja.
Ha az építészetet három szóban kellene bemutatni, mi lenne az a három szó?
Fal, födém, gerenda...
Mi számodra a legkülönlegesebb, legfontosabb épület vagy hely?
A folyópartok, vonzódom a vízhez, Velence, nagyon ismerős valahonnan, New York, most már elég magasak a felhőkarcolók, Matosinhos, pont szemben van New Yorkkal, London, a város laboratóriuma, és Budapest, végre vízparti város!
Ha csak kettőt lehetne választani, mi mellett döntenél az ember, funkció, esztétika hármasa közül?
Szerencsére nem kell választani. De az építészek naprakész nagyképűségével az esztétikát nyugodtan elhagyhatjuk, afelett úgysincs hatalmunk, önálló életet él, külön utakon jár. Az ember pedig per definitionem az építészethez tartozik, a funkció pedig jó esetben valahogyan az emberhez.
Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?
Minden leg-, tehát nincsenek legek. Persze a Fővám és Szent Gellért téri metróállomás, ha muszáj egyre rámutatni. De a kérdésről eszembe jutott, hogy egyik első önálló feladatomként (félig-meddig én adtam ki magamnak) terveztem egy lakóház-lakópark udvarára, a garázs szellőző köré egy beton installációt, afféle kertépítészeti elemet, felveendő a zöldtető és a rétegrend szintkülönbségét. Egyfajta kis hommage volt, ujjgyakorlat. Természetesen nagyon sok lakás a kertre néz. A lakók annyira gyűlölték, hogy nagyon sok fát ültettek köré, és most egy kisebb erdő van ott, ami a kis installáció nélkül valószínűleg nem lenne. Szerény hozzájárulás a város zöldítéshez, megmozgatott valamit, és összehozta a lakókat.
Mit jelent számodra a siker? Mitől érzed magad sikeresnek?
Többfajta siker létezik. A hétköznapok kisebb-nagyobb sikereiből és kudarcaiból állnak össze a munkanapok. A publikus siker természetesen öröm, figyelmet generál, benne vagy a sűrűjében, jó érzés, de ez csak a felszín, hamar elmúlik. Ez a fajta siker elsősorban a tágabb reflexió lehetőségét jelenti. Öröm, hogy másokkal osztozhatsz felfedezésekben.
Milyen aktualitás, kérdéskör vagy téma foglalkoztat jelenleg az építészetben?
Nagyon sok ilyen van. Aktuális témák, amik szinte mindenkit foglalkoztatnak: hogyan tudnánk változni, változtatni, reagálni aktuális mindennapi felvetődő problémákra vagy a globális témákra, úgy mint klímaváltozás, városok, közösségi terek, épített örökség, haldokló brutalizmus, élhető városok, utcák, új városi közlekedés, faépítés, az építészet lehetőségei mindebben. Ezekről olvasgatok, gondolkodom, de munka közben mindig az adott feladat izgat, aktuálisan például az esőkertek. A téma már komplexen felbukkant a Déli Városkapu Mestertervben, de most a Déli Körvasút Népliget állomása kapcsán konkrét megvalósítás fenyegeti. A városi csatornarendszer már nem bír el több terhelést!
Milyen terveid és céljaid vannak a jövőre nézve?
Megválaszolni ezeket a kérdéseket. Megválaszolni a következőket is.
Mit üzennél a megbízóknak, kivitelezőknek vagy építészeknek?
Az építészet nem kimondottan verbális műfaj. Az üzenetek vagy ott vannak a munkákban, vagy nincsenek.
Hova utaznál el legközelebb?
Velencébe Biennálét nézni. Mert Velence, mert Biennále.
Mi a kedvenc könyved, filmed, sorozatod, zenéd?
Mindenevő vagyok, nincsennek ilyenek, de Lou Reedet sokat hallgattam és néha most is előkerül. Pillanatnyilag Karl Ove Knausgård Harcom könyvfolyamával harcolok, abból szedek zenéket, vicces. Szerettem elaludni a Columbóra: valahogy megnyugtat, már az elején megvan a gyilkos, lehet a részletekre figyelni.
Kivel készítenél interjút a sorozat keretében?
Erő Zoltánnal.
Szerk.: Sütöri Laura