Korábbi cikkünkben Gutowski Robertet kérdeztük a Sencsen Operaház tervezésére kiírt nemzetközi pályázat tapasztalatairól, ezúttal pedig a projekt részleteit mutatja be az Építészfórum olvasóinak a tervező. A Robert Gutowski Architects koncepciója a legjobbak között versenyzett világhírű építészirodákkal. Egyedi üzenettel, újító akusztikai megoldásokkal és ünnepélyes megjelenéssel egy emblematikus és funkcióit tekintve is professzionális épület tervezése volt a cél.
Alkotói szándékunk, hogy pályázati tervünkben a kortárs építészet nagyszerűsége és a művészi inspiráció egyenrangúan megjelenjen. A szív és a lélek felől közelítünk, kiindulópontunk az operaház üzenetének és küldetésének megfogalamzása: a Sencsen Operaház legyen a világ egyik legkedveltebb ikonikus épülete. Azt az emelkedett és ünnepélyes pillanatot keressük, amely hasonlíthat a párizsi Eiffel torony születéséhez. A Sencsen Operaház szoborszerű formája a tradícióban gyökerezik, mérnöki megvalósítása ugyanakkor világszínvonalon is kiemelkedő, kortárs tudásról tesz tanúbizonyságot. Azt szeretnénk, hogy amikor az új operaház fényképe megjelenik Brazíliában, Izlandon, Franciaországban vagy bárhol a nagyvilágban, akkor mindenkinek ugyanaz a város jusson eszébe: Sencsen.
A Sencsen Operaház nyitott és befogadó közösségi épület. Egyaránt a kultúra fellegvára és a hétköznapok otthona, amely a sokrétű programkínálatán túl a helyben élők kikapcsolódási igényeit is szolgálja. Ugyanakkor léptéke és megjelenése által a belföldi és a nemzetközi turizmus elsőszámú célpontjává is válik. Kitűntetett figyelmet fordítottunk arra, hogy a megjelenés mögött értékes belső tartalom jöjjön létre.
A Sencsen Operaház emlékezetes élményt kínál mind a komolyzene rajongóinak, mind a tengerparton kikapcsolódni vágyóknak, mind a távolról érkező turistáknak. A nagyopera, az operett terem, a szimfonikus koncertterem és a multifunkcionális színház a világon egyedülálló vizuális és akusztikai élmény nyújt. Világszínvonalú teremakusztika kizárólag a legmagasabb szintű akusztikus tervezői tudás és tapasztalat, valamint az építészet egységéből jöhet létre.
Városépítészeti koncepciónk kialakításakor a pályázati kiírás szempontjait maradéktalanul figyelembe vettük. A megadott közlekedési rendszerek és gyalogos útvonalak kialakítását az elvárások szerint alakítottuk ki. Az operaház épülete körbejárható, minden irányból nyitott és publikus. Szoborszerű megjelenése révén a város különböző pontjairól nézve más-más megjelenést mutat, ugyanakkor bármely irányból tekintünk az épületre, a látvány minden esetben azonos értékű és magas színvonalú.
Az operaház körüli parkot olyan jellegzetes formavilággal alakítjuk ki, amely reflektál és egyben ráerősít az épület megjelenésére. Az utak és zöldfelületek kialakítása a tervezési terület központi eleme felé irányítja a park használóit. A szomszédos területekhez való kapcsolódást teljeskörűen biztosítjuk. A koncepció minden egyes részletében akadálymentes használatot tesz lehetővé. Az operaház teljes mértékben körüljárható, ezért az épület körül nagy, egybefüggő burkolt teret alakítunk ki, mely városi fórumként funkcionál. A fogadó tér reprezentatív kialakítású, mely kültéri rendezvényeknek is területet biztosít.
Az operaházat Wanghai út felől impozáns lépcsősoron közelítjük meg. Míg az operaház közelében a reprezentatív funkciók dominálnak, addig a tervezési terület peremein a szabadidős funkciók (játszóterek, fitnesz park, pihenőzónák) válnak jellemzővé. Az operaház és a tengerpart között zöldfelületekel tagolt lépcsősorok és rámpák készülnek, melyeken ülő- és árnyékoló rendszerek biztosítják a kényelmes használatot. A parti sétány járószintjén helyenként sugárirányú kilátóteraszok nyúlnak a vízfelszín fölé, ezzel is erősítve a tenger és az épület kapcsolatát. A sétányokat fasorok árnyékolják, melyek kellemes, árnyas tereket hoznak létre. A nyílt gyepfelületeket szabálytalanul elrendezett facsoportok, ligetes területek tagolják. A meglévő faállományt megtartjuk. A part menti sétány eredeti funkciója megmarad.
A Sencsen Operaház megjelenése ikonikus. Az emlékezetes élményt nyújtó látványt nagy méretű, íves tetőelemek biztosítják. Az egyedi szerkezetek tetőteraszként bejárhatók, a felsőbb szintekről kilátóként is funkcionálnak. Az épület domináns színe az aranysárga. Az operaház főbejárata a Wanghai út felől nyílik. Az épület bejárati szintjét az úthoz képest 3 méterrel magasabban alakítottuk ki. Ez a kiemelt “plató" biztosítja az épületre való megfelelő rálátást és a gépjármű forgalomtól történő eltávolodást. A főbejárattól és központi előtérből minden funkcionális egység (nagyopera, operett terem, koncertterem, multifunkcionális színház) elérhető, ugyanakkor minden önálló funkció saját bejáraton keresztül is megközelíthető. Az egyes kulturális egységek együttesen és egymástól függetlenítve is működtethetőek. A központi előtérből nyíló közösségi terek szabadon bejárhatók. A különféle funkciók tulajdonképpen egymásból nyílnak, nagy fokú rugalmasságot biztosítva ezzel az egyes rendezvényeknek. A lobby anyaghasználata és színei a ráhangolódást segítik. A terek jellemzően galériás kialakításuk. A szinteket lépcsők, mozgőlépcsők és rámpák kötik össze.
Világszínvonalú kulturális szolgáltatást kizárólag hatékony háttérrel lehetséges nyújtani. Az új épületkomplexum jól működő infrastrukturális kialakítása rendkívül fontos szempont volt pályázati tervünkben. Az épület belső, kör alaprajzú magjában helyeztük el a kiszolgáló funkciókat. Ennek előnye, hogy minden háttérfunkció rejve marad a nagyközönség elől. További előnye, hogy az egyes előadóterek technikai kiszolgálásában nagyfokú flexibilitás biztosítható kompakt funkcionális elrendezés mellett. Az előadóterek backstage területeit automata rendszerű konténerszállító berendezés köti össze az északi zónában tervezett produkciós központtal. Ily módon egy csőposta rendszerhez hasonló, vízszintes és függőleges szállító rendszer biztosítja a két épület bármely szintje közötti gyors és flexibilis teherszállítást.
A produkciós központot a pályázati kiírás szerint az északi zónában helyeztük el. A tervezett épület kompakt, kialakításakor elsődlegesen a funkcionális megfelelőségre törekedtünk. A kisebb léptékű művészeti szalon a tengerparton került elhelyezésre. Az épület a operaház építési projektjének “zöld üzenete". A teljes épület egységesen fa szerkezetekkel épül, mely lehetővé teszi a projekt fenntarthatósági szempontjainak kommunikációját. A fa használata mindemellett egyedi megjelenést és barátságos belső tereket biztosít.
Az auditórium az opera, kínai opera, balett és modern táncszínház műfaján túl különlegesen nagyméretű színpadi előadások befogadásására is alkalmas. Az opera terem 2300 zsöllyeszékkel rendelkezik, formáját és méretét elsősorban a teremakusztikai szempontok, az oldalirányú rálátás biztosítása, valamint a közösségi és vizuális élmény szempontjainak érvényre juttatása határozta meg. Egyedi erkélyrendszert terveztünk, mely biztosítja a pályázati kiírásban előírt 33 méteres maximális nézői távolságot a színpad homlokától. A modern termektől elvárható módon az utózengési idő változtatható. A terem fontosabb adatai: nézőszám 2300 fő; terem térfogata: 23000 m3, utózengési idő RTmin=1,4s, RTmax=1,8s; EDT=1,6s; C=2+/-1dB; G=0+/-1dB; NR15.
A tervezett teremforma a tradícionális patkóformát követi, mely az elmúlt négy évszazadban töretlen fejlődésével bizonyította a proszcénium formátumának időtállóságát. A koncepció alapja a néző és az előadó közötti közvetlen kapcsolat kialakulása, mely páratlan közösségi élménnyel társul, akusztikáját tekintve pedig az intimitás és a kiváló hangtisztaság letéteményese. A modern termekben ugyanakkor megjelenik a gazdag, telített hangzás (reverberation fullness) igénye is, melynek létrejötte főként a felső technikai terek optimális kialakításával biztosítható és egyúttal manipulálható.
Számos kortárs operaházban komoly nehézséget jelent a fenti szempontok érvényre juttatása, az erkélyek hátsó soraiban jellemzően igen száraz hangzás alakul ki. Koncepciónkban a hangzás egyenletességéhez kívántunk hozzájárulni, ezért a karzatokat hídszerűen alakítottuk ki, elvágva az erkélyeket a terem hátsó falától. Így a terem felső régióiban létrejövő kései visszaverődések a karzatok mögötti térben “megtalálják" a hátsó sorokban ülő hallgatókat is, míg az elsődleges oldalirányú visszaverődéseket a tradicionális szerkesztés biztosítja. A lebegő karzatok egyúttal lehetővé teszik, hogy a felsőbb erkélyek a színpadhoz közelebb kerüljenek kialakításra. Hasonló formai kialakítással néhány koncertteremben már találkozhattunk, azonban a szimfonikus zenét befogadó terekben ezt a megoldást teljesen eltérő teremakusztikai célok, mondhatni kényszerek hatására alkalmazták, ezzel szemben operaházi megvalósítása szerves fejlődést jelenthet: az opera élményének demokratizálódási folyamatában egy újabb lépcsővé válhat.
Gutowski Robert
Szerk.: Sulyok Georgina