Három dongaboltozatos, középkori ház áll az út mentén, hátukat a hegy lábának vetve, a tufa kőzetbe vájt pincerendszerhez kapcsolódva. Ezekre a házakra épül több ütemben a kétemeletes barokk kastély. Az első emelet teraszos belső udvarokkal csatlakozik a hegyoldalhoz. Az önálló tömegű főlépcsőház geometriája ugyan koherens, a szegmensíves boltozatok áthatásaitól egészen a tejszínhabszerű gipsz ornamentikáig, de a ház többi területe valóságos labirintus. Látszik a régi mesterek szándéka a tiszta alaprajzi szerkesztésre, de közbeszól a földszinti főfal struktúra és a hegy morfológiája. Így aztán az épületbelsőt változatos helyiségek bűbájos összevisszasága uralja.
Munkánk kiindulópontja a projektmenedzsment (Virág Zsolt, Magyar Kastélyprogram Kht.) által kidolgozott program volt. A Látogatóközpont megnevezés egy több lábon álló, izgalmas, XXI. századi múzeumot takar. Belépőt csak az emeleti kiállításokra kell váltani, a földszint szabadon bejárható. Ruhatárat, mosdókat, múzeumi boltot alakítottunk ki itt, külön kézműves foglalkoztatót a gyerekeknek, egy jó méretű kávézó-cukrászdát és az Érsekség borait bemutató vinotékát.
Az első emeleten az Érsekség gazdag gyűjteménye látható. A teljesség igénye nélkül: ötvös-munkák - feszületek, kelyhek és ereklyetartók -, kő és fa szobrok, olajfestmények, könyvek, régi térképek és tervrajzok, főpapi viseletek. A kiállítás rendezői (Lipp Mónika és Kis Tímea, Érseki Gyűjteményi Központ) erősen megválogatták és jól felépített tematika szerint rendezték a hatalmas tárgyi anyagot. A második emelet reprezentatív térsorában – amely két, egyenként 100 négyzetméteres teremmel indul – enteriőr-történeti kiállítás készült, az Érsekség raktáraiban őrzött bútorokkal és replikákkal. A szobákat díszes cserépkályhák és restaurált díszítőfestések gazdagítják, a berendezett enteriőrökkel igazi „kastély élményben” részesül a látogató.
Az épületbelsőt az építési periódusok egymásra rakódott rétegei teszik még változatosabbá. A mi feladatunk a rétegek helyreállítása (ahol lehetett), pótlása (ahogyan régen lehetett), és a mai rendeltetés szerinti legújabb réteg megalkotása volt. Így került tégla járólap a földszintre (ilyen kora barokk kori lapok kerültek elő a feltárások során), táblás tölgy parketta a nagyobb szobákba és solnhofeni mészkő a közlekedőkbe, selyemfényűre csiszolva, kézzel pattintott éllel (geschliffen, handbekantet), ahogy azt illik. A rétegződést jól példázzák a belső ajtók is. A visszakanyarodó profilozású barokk ajtóktól a XIX. századiig sokféle található a házban. Elsősorban a földszintre kellet újakat terveznünk. Egyszerű formálású, ácsolt jellegű, mázolt, fa anyagú, valamint keretnélküli üvegajtók készültek a terveink szerint.
Sok új bútorra volt szükség, egyrészt a földszinti üzletbe, kávézóba, vinotékába és egyéb helyiségekbe, másrészt komplett kiállítási installációra az első emeleten. Kézenfekvő lett volna, hogy egységes, alázatosan minimalista formálású bútorokat tervezzünk, például dukkózott MDF-ből, azonban idegenkedtünk attól, hogy konyhabútor jellegű dobozok jelenjenek meg a palotában. A mai anyagok mind hitványnak tűntek fel a ház „igazi” anyagaihoz képest. Leegyszerűsítve a feladatot: a „valódi” padlóburkolat (kelheimi kő, táblás parketta) és a kiállított műkincsek közötti térbe kerestük a méltó anyagot és formát.
A bútorcsaládot tömör keményfából terveztük meg. Amerikai cseresznyefát választottunk, mert középbarna színe elüt a világos parkettától és mert fűrészáru és furnér is elérhető belőle a hazai fatelepeken. Hagyományos káva- és keretszerkezeteket rajzoltunk, látszó fakötésekkel. A cseresznye karakteres rajzolata, a megmutatott csapolások és néhány profilmarás adják a bútorok díszítését, egyébként egyszerű formálásra törekedtünk.
A gazdagon díszített katolikus kegytárgyak befogadása hamar megterhelheti korunk vizuálisan túltáplált emberének gyomrát. Nem is kiállítási installációt akartunk, hanem azt, hogy a palota mutassa meg kincseit. Egy élményt adni a látogatónak: mintha az ember egy régi házban, masszív bútorok között kotorászna, újabb és újabb kincseket felfedezve. A tárgyak egy részét az üvegezett tárlók alatti fiókokba rejtettük, ezeket a látogatók kihúzhatják. (A műtárgyakat a fiók kávába rögzített üveglap védi).
A főpapi viseleteket bemutató szobában például kisebb személyes tárgyakat rejtenek a fiókok, a bazilika régi fa modelljének állványa alatti fiókokat kihúzva a templom tervrajzait nézhetjük meg. A könyvtárszobában az értékes könyvek, oklevelek másolatait vehetjük kézbe és az asztalokhoz leülve olvashatjuk azokat. A gazdagon hímzett miseruhákat egy bejárható bútorban állítottuk ki, így mindkét oldalról megtekinthetőek. A kiválogatott műtárgyakhoz „személyre szabottan” készültek a bútorok. A termek ablakainak spalettáit behajtottuk, így a félhomályban a sínes világítási rendszer irányított fényei emelik ki a tárgyakat. Minimális mennyiségű tabló került a falakra (pontmegfogásos üveglapra nyomtatva), az eligazodást audioguide segíti.
Valójában nem hittünk benne, hogy a bútorok így el is készülnek. A közbeszerzéses középületek megvalósulásában már túl sok keserű tapasztalatot szereztünk. Félelmeink az Érseki Palota kivitelezése során rendre be is igazolódtak. Egy kivétellel: az asztalos munkákat a Faművészet Kft. készítette, szívvel és lélekkel, a tervek szerint, példás minőségben. Ezúton is hálásan köszönjük. A közös munka Földes László műtermével élvezetes együttdolgozás volt, Vértessy Ágival és Farkas Andrással a tervezés idején, Deigner Ágival pedig a megvalósulás szakaszában.
Frank György