Az „ezres” tervezőgrafikai könyvsorozat újabb, magyar nyelven is megjelent kötete az éttermek, bárok, kávéházak világával foglalkozik. Az alcím világosan rögzíti a kötet koncepcióját: A feliratoktól a logókig, és minden egyéb, amit a vendég lát. A hangsúly a lát igén van, noha a szerkesztők teljes mértékben az olvasóra (adekvátabb kifejezéssel élve: a nézőre) bízták, hogy a pazar kiállítású képeskönyvet csak impressziókra éhesen lapozgatja (azaz nézegeti), vagy az egyes műveket a gyönyörködés közben értelmezi-e is (azaz látja-e a tartalmat). Olyan szakembereknek szól a válogatás, akik képesek választani az attitűdök között, s akik kellően tájékozottak a kortárs tervezőgrafika terén. Az érdeklődők számára semmilyen segítséget sem ad: nincsenek benne szakszerű tanulmányok, melyek rámutatnának a műfajban érzékelhető újabb jelenségekre, sajátosságokra, a szakma főbb központjainak jellegzetességeire. Az egyes munkák kontextusáról, pontos céljáról, keletkezési körülményeiről igen keveset tudunk meg, csak pőre adatok állnak rendelkezésünkre az alkotók személyéről. Ilyesfajta mankókra a szakembereknek is szükségük volna, hiszen nem árt, ha az alkotó a primer benyomásokon, az ihleten túl a forrásokat értelmezni is tudja. És akkor még nem beszéltünk a potenciális megrendelőkről, azokról, akiknek – legalábbis Magyarországon – még meg kell tanulniuk, mit is jelent a dizájn. Persze az Egyesült Államokban, ahol ez a könyv készült, ez talán már nem probléma.
A könyv tényleg csak a szem örömét szolgálja, s ha ezt elfogadjuk, igazán kellemes időtöltést ígér. Az alkotók temérdek ötletet és szellemes megoldást leshetnek el belőle, bár nagy az esély, hogy a lapozgatás közben az elme csendben elalszik. Mindemellett lenyűgöző az a szakmai színvonal, melyet a gyűjtemény darabjai képviselnek – a szerkesztők akkurátusan fejezetekre osztották a kötetet a cégérek, logók, étlapok, csomagolások, promóciós és arculati anyagok szerint.
Azonban arra is fel kell hívni a figyelmet, hogy elvileg nemzetközi válogatásról van szó, az összeállítás mégis erősen USA-centrikus. Míg viszonylag sok munka szerepel az Egyesült Királyság és a nyugat-európai országok területéről (bár az USA-beliekhez képest kevésnek tűnik), addig a világ többi részéről származó alkotások szinte csak mint egzotikus különlegességek jelennek meg. Régiónkat egy-egy lengyel, szlovén és cseh grafikai sorozat képviseli. Az új dizájnhatalom, India például egészen elsikkadt, bizonyítva, hogy az ott születő – valóban izgalmas és újszerű – alkotásokat még nem kezelik jelentőségüknek megfelelően. Afrika úgy ahogy van kimaradt – nyilván az „ott úgysincs semmi” elv alapján. Gyanítható, hogy a könyv szerkesztése nem valós szakmai mérlegelésen alapult, sokkal inkább a legkisebb anyagi ráfordítással és a legrövidebb idő alatt elérhető – ugyanakkor jó minőségű, vállalható – anyagot tartalmazza. De azért szép.
HP
1000 étterem, bár és kávézó grafikai világa
Scolar Kiadó, Budapest 2007.
www.scolar.hu