Helyek/Infrastruktúra

A T2.a Építésziroda harmadik díjas terve az őrmezői intermodális csomópontra

2013.04.12. 08:39

Bemutatjuk a Turányi Bence által vezetett csapat harmadik díjas munkáját az őrmezői intermodális csomópont tervezésére.

KONCEPCIÓ

A (tömeg)közlekedés 21. századi építészete a lokális és globális helyváltoztatáshoz kapcsolódó egyéni igények hatékony kiszolgálásához biztosít közösségi teret. A nagy forgalmú, a közlekedési infrastruktúrához kapcsolódó épületek mára már nem sorolhatók a hagyományos ipari-, vagy középület kategóriába. Feladatunk az, hogy az ilyen új típusú tereket valódi, értékes közösségi terekként definiáljuk. A közlekedési funkciók, és a kapcsolódó mérnöki létesítmények nem akadályt, hanem lehetőséget és inspirációt kell, hogy jelentsenek az építészeti gondolkodás számára. A tervezés során minden döntésünk azt az elvet helyezte előtérbe, hogy az Utazók az alapvető funkciókat a legegyszerűbben, a legrövidebb úton (vagyis a leghatékonyabban) el tudják érni, miközben valódi közösségi teret alkotunk.
Tervünkben a rendkívül bonyolult és összetett tervezési program minden kritériumát teljesítve, a gyalogosok mozgása sehol, semmilyen formában nem keresztezi a gépjárművek és a kerékpárok útját, és azok sem egymásét. A fő funkciók közötti áramlás akadálytalan és gyors. A buszok sehol, semmilyen formában nincsenek tolatásra kényszerítve.


1. válasz: KÖRGYŰRŰS TERMINÁL!
A Terminál jellegű kialakításhoz szükséges, a Program által meghatározott rendkívül nagy homlokzati felületet (kb. 350m!) két szintes, kör geometriájú épületként terveztük meg. A kialakítás legfontosabb előnye, hogy:

● nagy homlokzati hosszt kompakt tömegben hozza létre,
● a centrális tér minden irányban jól áttekinthető, könnyű vizuális tájékozódást tesz lehetővé,
● a megállókhoz vezető közlekedő utak rövidek, a tér középpontjától „demokratikusan” egyenlő távolságra vannak, ezért gyorsan elérhetők,
● a nagyvonalú közösségi tér jön létre.


2. válasz: „P+R” A TERMINÁL FÖLÖTT!
Javaslatunk a hagyományos sémákhoz képest a parkoló funkció térbeli elmozdítását jelenti. A Parkoló funkció Terminál fölé helyezésének számos előnye van:

● kisebb beépített felület, növekvő zöldfelület,
● kisebb hő terhelés, kedvezőbb energetikai feltételek,
● rövidebb, közvetlenebb kapcsolat a funkciók között: a függőleges közlekedőkön mind az Autóbusz terminál, mind a Metró gyorsan és egyszerűen elérhető,
● tág teret enged az Autóbusz Terminál közlekedési rendszerének ideális kialakításához

A Parkolóház forgalmát egymáshoz képest eltolt, egyirányú külső rámpák szolgálják ki. Az egyik rámpa a behajtó (felmenő) forgalomé, a másik a lefelé tartó (kihajtó) gépjárműveké.

A Parkolóház forgalomtechnikai rendszere teljes mértékben szabályozható. Az egyirányú rámpás közlekedési rendszer, az összesen 10 be- és kiléptető kapu, a parkolóhelyekhez telepített jelenlét érzékelők adatain alapuló, intelligens beléptető- és információs rendszerek alkalmazásával a Parkolóház képes a reggeli és esti csúcsidőszakok löketszerű terhelésének hatékony kezelésére.

II. ÜTEM
A pályázat során mind a Terminál, mind a tágabb környezet hosszú távú fejlesztésére vonatkozóan építészeti javaslatokat kellett megfogalmaznunk. Az Intermodális Központ egyrészt a hosszú távú fejlesztések katalizátora, másrészt az általa generált fejlődés haszonélvezője is kell, hogy legyen. A Terminál mind funkcionálisan, (metró-, autóbusz végállomás és P+R parkoló) mind helyzetét tekintve központi funkciót tölt be. Ennek figyelembe vételével javasoljuk a Terminál épület jövőbeli nagy léptékű térbeli és funkcionális fejlesztését. Az integrálható funkciók sokszínűek, elsősorban iroda, szálloda, szolgáltató funkciók telepítése reális, és nem szabad megfeledkezni a publikus funkciók megfelelő arányú bővítéséről sem. Az épület felsőbb szintjein helyet kaphat étterem, kilátóterasz, de még sportpálya is.