Épülettervek/Középület

Beton Hala Waterfront Centre - bemutatjuk a PIKASCH Építész Stúdió pályaművét

2011.09.09. 11:12

A Belgrád Száva-parti zónájának fejlesztésére kiírt „Beton Hala Waterfront Centre” nemzetközi építészeti tervpályázaton részt vett a  PIKASCH Építész Stúdió is. A Schrammel Zoltán és Pirayesh Arash vezette csapat nem kívánta újabb elemmel terhelni az összetett helyszínt, inkább a természet és ipari környezet harmóniáját keresték.

Vezérelvek
Belgrád neve az európai történelemben összefonódott Hunyadi János győzelmével, a Száva-, Duna-menti vidéken aratott nándorfehérvári diadalával. A pályázat helyszíne  a védművek központja, a ma már műemlék Kalemegdan-erőd alatti terület a Száva mentén. A kanyargó Száva ideérve méltóságteljes folyóvá szélesedik, mielőtt a Dunával egyesülne a domb lába alatt. Kiépített partja ősidőktől fogva kikötőnek használt terület, ahonnan a város zegzugos kaptatókon közelíhető meg.

 

 

 

Ma a XX. század lenyomatai a meghatározók: a kikötői raktársor, az ún. Beton Hala, mögötte a vasúti alagút, a villamospálya és a forgalmas közút. A folyóparti oldal lassan kezd a főváros bohém művészeti negyedévé válni, a raktárak egyike-másika galériává, építészirodává, műteremmé, étteremmé, kávéházzá alakult, és a folyamat elkezdte önmagát gerjeszteni. Hogy ez ne szoruljon korlátok közé, ahhoz meg kell oldani a folyó és a a partmenti korzó kapcsolatát az erőd alatt húzódó, népszerű Kalemegdan-parkkal, valamint a város egyik legfestőibb negyedével, a Kosancicev Venac meredek utcáival.

Természet találkozik itt urbánus és ipari környezettel, amelyek harmóniáját kerestük a tervezés során. A sokféle önálló elem nem kívánt egy újabbat, ezért válaszunkat a meglévő kínálatra alapoztuk. A fő motívumot a hegyről a folyó felé ömlő víz és hordalékai eredményezték, befedve az utat, lejjebb húzva a villamosvonalakat, létrehozva egy sima, egyenletes lejtőt. A lejtőn ejtett „metszéssel” olyan folyamot alakítunk ki, ahol az emberek hullámzó tömegei és a kereskedelmi egységek mind a mozgás részévé válnak, és egyenként - mint a vízcseppek - reagálnak az áramlás ritmusára. Mint egy erős mágnes, a gravitáció, és a folyó vonzereje együttesen csábítják lefelé az embereket, akik a különböző városi tevékenységeknek helyet adó teraszok mellett elhaladva a csodás kilátásban is gyönyörködhetnek.

 

 

 

A folyók mindig is meghatározó jelentőséggel bírtak a kultúrák kialakulása során, a hajók pedig állandó főszereplők a folyók színpadán. Belgrád sem kivétel ez alól. A hajók látványa szerves tartozéka a Száva-torkolatnak is, így kézenfekvő volt beépítésük  a tervünkbe. A tervezendő kiállító- és konferenciaközpontot összekapcsolt uszályokra helyeztük, ami egyszerre szolgál emlékeztetőül az évszázados kikötői tevékenységre a Beton Hala előtt, kiemelve annak múltbéli szerepét, és biztosít egyedülálló mobilitást és  rugalmasságot. A Beton Hala Waterfront Centre így tudja legjobban kihasználni a Száva és a Duna összefolyásához való közvetlen közelségét, és így töltheti be nem titkolt kultúrális kapu misszióját - vagy helyben, vagy egy távoli ponton átmenetileg kikötve.

Városi kapcsolatok
A „metszés" egy biztonságos lejtős gyalogút, ami összeköti a Kalemegdan-erődöt a Beton Hala tetejével. A „metszés” a Nagy lépcsők egy élénk, dinamikus, modern változata. Vele párhuzamosan fut a belgrádi sikló, mely megkönnyíti az emberek mozgását és biztosítja a kereskedelmi egységekhez kapcsolódó szállítást. A látogatók a sikló két végén és a nagyobb teraszos szinteknél is kiszállhatnak. A Beton Hala két szintje közötti kapcsolatot az építmény két végéhez tervezett rámpákkal és lépcsőkkel biztosítjuk, melyek mind a gyalogosok, mind a kerékpárosok folyamatos áramlását biztosítják.  

A domb alatti villamosvonalat annyiban módosítottuk, hogy a tervezett létesítmények elférjenek a lejtő alatt, de a forgalmas út szintje nem változott, csak befedésre került. Erről érhető el az új háromszintes garázs, amely az egész központot kiszolgálja. Megépítéséhez nem szükséges mélyítés, hiszen a terep meglévő adottságai teszik lehetővé az új lejtő alá rejtését.

 

 

 

A Beton Hala Waterfront Center általános építészeti koncepciója
A kiállító- és konferenciaközpont céljára szolgáló, "Beton Hala" nevű átalakított uszálysort a „metszés" tengelyébe kötjük ki, ami az áramlás végpontjában helyezkedik el, ahol végül az emberek a folyóhoz érnek. A tervezett létesítmény hat, egyenként 15 x 50 méteres dunai uszályra épül. A moduláris rendszer biztosítja azt a rugalmasságot, amely létfontosságú a kiállító- és konferenciaközpont számára. “Végtelen” számú beépítési, bővítési, módosítási lehetőséggel rendelkezik. A rendszer mobilitását, kulturális misszióra való alkalmasságát az adja, hogy egy hajóval a központ egyes részei vagy akár egésze is elvontatható más, ideiglenes helyszínekre. Mivel Szerbia az Európai Közösséghez való csatlakozás kifutópályáján tart, a Beton Hala uszályai ezen az úton előmozdító szerepetet játszhatnak.


Beton Hala Waterfront Center, Belgrád

vezető tervezők: Schrammel Zoltán, Pirayesh Arash - Pikasch Építész Stúdió
tervezés éve: 2011
bruttó szintterület: kb. 18.000 m2

 

Kapcsolódó oldal:
Beton Hala Waterfront Centre - bemutatjuk az ARCVS megosztott 1. díjas pályaművét

Beton Hala Waterfront Center - bemutatjuk Dejan Miljković csapatának megosztott 3. díjas pályaművét

Beton Hala Waterfront Center - bemutatjuk az MX_SI megosztott 3. díjas pályaművét