Múltjával, jelenével és jövőjével is szívesen foglalkozott idén a magyar, ha az hiteles, kreatív és merész formába volt öntve – állapíthatjuk meg a kor-kör-kórképet rajzoló Highlights of Hungary dobogós helyezettjeit szemlélve. A második helyet megszerző HBO Aranyélet produkció és a harmadik KUCKÓ Önkéntes Program előtt a hatalmas közönségkedvenc Red Bull Pilvaker tarolt, bizonyítva, hogy a klasszikus szavak kétszáz év múlva is nagyot szólhatnak, csak új hangokat kell keresni hozzájuk. Az elrappelt 1848/49-ből kibontakozó egyedi kulturális koncepció azt vallja, hogy az „új generációk” megszólításához néha elég leporolni az irodalmi szöveggyűjteményt és modernre faragni az időmértéket. Az egy színpadra állított fontos ügyek, a Highlights of Hungary ötvenöt jelöltje optimista képet mutat a tavalyi évről. A szoros verseny szavazatai alapján a közönség nem volt könnyű szerepben, amikor humor, nemeslelkűség, tolerancia és dizájn közül kellett győzteseket választani.
A Super Channel tartalomfejlesztő csapata által létrehozott Highlights of Hungary célja, hogy az elmúlt év legkreatívabb megmozdulásait és legszerethetőbb ügyeit tárja a nagyközönség elé: azokat az eseményeket vagy projekteket, amelyek a tavalyi évben közösségeket formáltak vagy új szempontot mutattak önmagunk és a világ megértéséhez.
A top 10 idén igazán színes képet mutat, és arra bíztatja a jelen és jövő kreatívjait, hogy merjenek közösségben, ügyekben és kulturális megmozdulásokban gondolkodni, mert a közönség nem csak nyitott, de odaadó és támogató is. Az első tíz hely egyikéért idén lehetett kis roma falu életét segíteni (#10 BAGázs //Játsszuk együtt!), kiállni az egyenlőség mellett (#9 Budapest Pride), irodalmi klasszikusokat kávéházban megidézni (#8 Hadik Irodalmi Szalon), Debrecenben biciklinyeregből fordítani egyet a világon (#7 Debrecen Bike Maffia), mások nappalijában filmet nézni (#6 Ernelláék Farkaséknál lakáspremierek), városi erdőben egy régi-új víztorony hangját hallgatni (#5 Nagyerdei Víztorony) vagy hátrányos helyzetű emberek álmából textilt szőni (#4 Igazgyöngy Alapítvány).
Szépen megrajzolt múlt-jelen-jövő háromszögben áll az első három helyezett: míg a KUCKÓ Önkéntes Program gyermekotthonban élő fiataloknak alakítja a jövőformáló élményeket (melyek közül a gospelkórus éppen annyira fontos, mint az önkéntes fodrászok tevékenysége), bizonyítva, hogy a gondoskodás nem egy sokadik plüssmackó, hanem a valódi igényekre való odafigyelés. A második helyezett HBO produkció a magyar valóságnak tart tükröt: hogyan lehet a rendszerváltás utáni Magyarországon a bűntudattól sem mentes hétköznapokat és súlyos jelent megélni – és hogyan lehet ezt az Aranyéletet magas minőségben, profi koncepcióval filmre vinni.
Az idei győztes a Red Bull Pilvaker, akik - az őket jelölő Super Channel ajánlása szerint - „képesek március 15-ét formailag és tartalmilag is úgy megszólítani, hogy a majd’ 200 éves szellemiség a fiatalokból is zsigeri reakciót váltson ki”. Takács Ákos kreatív koncepciója elég bátor volt ahhoz, hogy egy színpadra álmodjon olyan fiatal magyar MC-ket, mint Wolfie, Fluor vagy Diaz, melléjük állítson népszerű magyar színészeket és énekeseket, például Járai Márkot, Kollányi Zsuzsát, Hámori Gabriellát, Kautzky Armandot vagy Szabó Kimmel Tamást; felkérje Szabó Simont rendezőnek, házigazdának pedig elhívja a rádiók kedvenc hangját, Buda Mártont. A kezükbe nyomott irodalomtételek az elmúlt öt évben önálló pályára álltak, teltházas előadásaikra nézők helyett rajongók érkeznek és nemrég a Szavak című Juhász Gyula vers átdolgozásával szétrobbantották az iskolai irodalomkönyvek elefántcsonttornyát is.
A Highlights of Hungary fő partnere, a Magyar Turisztikai Ügynökség a debreceni Nagyerdei Víztornyot jutalmazta Turisztikai Innovációs Díjjal - az Építészfórumon is bemutatott projekt így az 5. hely díja mellé egy különdíjat is begyűjtve duplázott. A már-már pusztulásra ítélt épület, értő kezek munkája nyomán, modern, emblematikus közösségi térré alakult át, amely a helyi lakosságnak és a turistáknak is izgalmas élményt jelent. Az Ügynökség kiemelt feladatának tekinti a turisztikai kínálat fejlesztését, a hazai desztinációk vonzerejének növelését, és ezzel az országmárka építését.
A Forbes különdíját a Green Go, Budapest első elektromos közösségi autóbérlő szolgáltatása kapta, amelyre a jövő zöld nagyvárosa épülhet. A díjat a magazin azzal is indokolta, hogy a megosztott használaton alapuló szolgáltatásra “láthatóan felkészült a város, hiszen használják a budapestiek”. A A WMN különdíját az interneten közkinccsé tett fotóarchívumnak, a hat éve indult Fortepannak ítélte, amely indoklásuk szerint „maga a mindennapok történelme, Magyarország XX. századának egy szubjektív, de mindenki számára ismerős szelete, a nosztalgia on-line otthona, amely köré mára igazi közösség szerveződött.”
A Highlights of Hungary kitalálója és megvalósítója, a kreatív tartalomgyártó és tartalomfejlesztő Super Channel célja idén is az volt, hogy közös platformon szerepeltesse azokat a kreatív, kiemelkedő koncepciókat és ügyeket, melyek az adott évben mi, magyarok voltunk.
Kurátorok:
Támogató: Magyar Turisztikai Ügynökség
Médiapartnerek: Forbes, PS Magazin, We Love Budapest, WMN
Szakmai partnerek: appwerk, Ustream - an IBM company, Zerocom
forrás: sajtóközlemény