Geppetto – Hogyan működik a stressz nélküli tervezés?
A Geppetto Belsőépítész Stúdió Nyugati pályaudvar szomszédságában, a Katona József utcában található irodájának nagy, üvegezett frontja hívogatóan hat az emberre. A belső térbe lépve a galéria alatti nagyméretű, összefirkált felületű asztalborítás arra utal, hogy itt szabad művészek dolgoznak. Elek Marci, az alapító elmondása alapján az ügyfelet - a stresszmentes tervezés érdekében - a határidő kérdéséről az eredményes kapcsolatteremtés vonalára próbálják irányítani; amennyiben ez nem lehetséges, nem vállalják el a munkát.
Az előadás első felében Kucsera Péter a csoport stratégia-, és marketing-szemléletéről beszélve elmondta, hogy az ügyfelekkel hosszú távú kapcsolat kialakítására törekszenek, ezért a projekteknél 25-30% időt szánnak az ismerkedésre, a bizalom kialakítására; a szolgálat a céljuk az önmegvalósítással szemben. Szemléletesen manipulatív példával élt: nem ugyanazt a hatást kelti egy olyan cipőbolt, ahol a földön, kartondobozokban elhelyezve vannak a cipők, és egy másik üzlet, amelyben egy derék magasságú pulpitusra van egy pár cipő kihelyezve. Milyen érzést vált ki belőlünk az egyik elhelyezés, és mit a másik? Melyikbe térnénk be szívesebben vásárolni? Zsigerből ki tudjuk választani a pénztárcánknak megfelelő üzletet – ugyanis a tudatos belsőépítészek a tudat alatti érzékelésre is hatnak.
Paller Eszter belsőépítész tervező a Baldaszti’s étterem & gourmet store projektet a „Mert ennél jobb külföldön sincsen” vezérmondat szellemében tervezte. A siker érdekében több társtervezővel dolgozott a feladaton, Szily Sarolta világítástervező a péksütemények színének leghatásosabb kiemelésére is odafigyelt. Hogy a vásárló ne a konkurenciához menjen fűszerért, ikonikus tárgyként lefedhető „tasting point”-okat terveztek, ezzel a kóstolás élményére helyezték a hangsúlyt, valamint – megfontolt marketing eszközeként – egy beszédtémává váló, megismételhető tevékenységet hoztak létre, amely élménnyé válhat a vásárlók szemében. Eszter elmondta, hogy a megbízó később ezt a jól felépített márkát vitte magával az – általuk ismeretlen kivitelezők által kialakított – Andrássy úton megnyílt Baldaszti’s Grand bisztróba is.
Tervhivatal – Hogyan alkalmazkodnak az építészek a válsághoz?
A MOME diplomadíjas hallgatójaként végzett Lakos Dániel és a BME Építészmérnöki Karán diplomázott Benedek Zsanett 2005-től a Zoboki - Demeter & Társaik Építésziroda munkatársaiként dolgoztak együtt, majd 2009-ben alapították meg Tervhivatal néven közös tervezőstúdiójukat. Irodájuk hivalkodástól mentesen és szerényen bújik meg a Pasaréti úton, a budai hegyekben. A családias körben - hét fős érdeklődő közönségnek - tartott előadáson több műhelytitkot is elárultak.
Az esztergált lábakkal és minimalista felső szerkezettel rendelkező, Lábadozás nevű asztaluk a megrendelő család életében pelenkázó asztalként is funkcionált. A bútor különlegessége, hogy az asztallábak egyik magasságbeállítója hiányzott, amelynek helyére, gegként egy szimpla fehér kockát alkalmaztak. Az előadás végén Zsanett kérdésemre bevallotta, hogy építészeti látásmódja miatt általában az alapvető geometriai formákból indul ki. Az egyszerű geometrikus test ragasztása során több gyors-szorítót alkalmaztak, innen származik a logójukban szereplő perspektivikus rajz is.
A Tervhivatal és a Mono Fashion Store közös szervezésében bemutatott Substitute kollekciójuk darabjairól elárulták, hogy az Ecseri-piacon találták meg a tálalószekrényhez tartozó ajtókat, amelyek MDF lap vázú, karosszériafényezéssel fehérre festett, kortárs alapzatot kaptak, hogy a semleges környezetből mintegy „objet trouvé”-ként emelkedhessen ki a mívességük. A Design Hét 2011 kiadványában is látható multifunkcionális bútor (fogas - időszakos pad - újság-, és esernyőtároló) egy azonos sűrűséggel OSB lapba ragasztott falécek garmadájából felépülő szobainas. A helyszínen kipróbálva arra jutottam, hogy újságtárolásra kiválóan alkalmas, magassága ülésre lett méretezve, de konzolosan befogott kialakítása miatt tartósságában kételkedem, valamint csak egy pár cipő levételéhez szükséges időre kényelmes ülőfelület. Zsanett szerint hosszabb távra akár párnával is használható - amennyiben valaki az előszobában kívánja eltölteni az idejét.
MakettLabor – Hogyan lesz a nonprofitból félig forprofit, mindig nyitott stúdió?
A MakettLabor a Design Hét programsorozatán kívül is nyitott az érdeklődők számára. Vezetője, Gross András elmondása szerint havi két workshopnak, időszakos kiállításoknak, színházi előadásnak adnak teret, a forprofit rész erősítésére állandó shop kialakítását tervezik. A 10 éve működő Medence-csoport hatalmas lelkesedéssel vetette bele magát a Design Hét 2011 eseményeibe.
Recycling Workshopot bonyolítottak le a Design Terminálban, szerveztek egy Octopoly – Design okosan! kiállítást a Sziget Fesztivál Octopus Összművészeti Helyszínére tervezett köztéri installációi kapcsán. Helyet adtak egy műhelybeszélgetésnek is a fenntartható fejlődést fókuszba állítva, ahol a „Hogyan kooperáljunk együtt?” kérdést járták körül Bánáti Gábor formatervező, Martinkó József építészeti kritikus, Fehér Bori építész, design menedzser és Pozsár Péter építész közreműködésével.
A Design Hét szervezői is bevallják, hogy a programok kapcsán jelentős hulladékot termelnek, nyomtatott sajtóanyagok, molinók és egyéb reklámhordozók által, ezért a MakettLabor újrahasznosítási ötletét felkarolva, az ő vezényletük alatt készíthettek az érdeklődők egyedi táskákat a – megtisztított – veszélyes hulladéknak minősített molinókból a Design Terminálban, ingyenesen.
Az október 8-án zajló, egész napos Re+klám táska projekt ideje alatt – a forprofit részt erősítendő – három árfekvésű táska készítésére lehetett vállalkozni. Egy napra felhúzták az ideiglenes kiállítás – még fel nem dolgozott – molinóit, szólt a zene, és szorgos varrodává változott a Pipa utcában található MakettLabor. Estére összetolták az asztalokat, műfüvet borítottak rájuk, és a tér egy része kifutóvá változott, ahol szabad akaratból – vagy a speaker lelki terrorja hatására – egy Önbemutató keretein belül vonultak fel a csapat tagjai, családjuk, barátaik, és a vállalkozó kedvű tulajdonosok az általuk készített táskákkal. Szeretne készíteni egy saját „designer” táskát? Október 22-én, a csapat záró workshopján, a kiállítás installációi feldolgozása során megteheti.
Pók Enikő
Kapcsolódó oldalak:
Gepetto
Tervhivatal