A MOME átalakulásait és az eredménytelenül zárult tudásközpont-vezetői pályázatot ismertető cikkünket követően az alábbi tájékoztatást kaptuk az intézménytől, amelyben a rektor reagál a tudásközpont-vezetői pályázatokra, a BA és MA építészképzés jövőjéről pedig a szakvezetők nyilatkoznak.
Ahogy arról korábban beszámolt az Építészfórum, a MOME hosszú távú vízióját adó Jövő Egyeteme program keretében a MOME szervezete is megújul. A korábbi intézeti struktúrát a tudásközpontok váltják (Digitális környezet és Média Tudásközpont, Film Tudásközpont, Forma és Anyag Tudásközpont, Grafika Tudásközpont, Filozófia és Vezetés Tudásközpont, Fotográfia Tudásközpont, illetve Épített környezet Tudásközpont), amelyek révén tovább erősödhet az oktatást, képzést támogató szakmai műhelymunka.
A tudásközpontok vezetésére 2024. november közepén írt ki nyílt pályázatot a MOME. A folyamat végén – az egyetem működési rendjének megfelelően – az egyetem rektora hozta meg a végső döntést, a pályázat négy tudásközpont esetében eredményesen zárult, míg három központ vezetésére új pályázatot hirdet az egyetem.
"Fontos tisztában lenni azzal, hogy az egyetem új szervezeti struktúrájának kiemelkedően fontos pillérei a tudásközpontok, amelyeknek feladatuk lesz az egyetemi szakmakultúrák fejlesztése, a közösség folyamatos önképzésének támogatása, valamint a MOME-n születő szakmai eredmények hazai és nemzetközi láthatóságának biztosítása. Fontos elvárás az is, hogy növekedjen a különböző szakterületek közötti együttműködés, valamint a MOME külső partnerségeinek száma és hatása. Az új egységek vezetőire tehát komplex feladatok várnak, amelyek megvalósításához elengedhetetlen feltétel a jövőbe mutató, lendületes szakmai koncepció. Rektorként az a feladatom, hogy a lehető legerősebb vízióval pályázó vezetőknek adjak lehetőséget" – mondta Koós Pál, a MOME rektora.
Az ismételt pályázati felhívások január 16. óta érhetőek el a MOME honlapján. Ahogy a korábbi körben, most is nyílt lesz a pályázás folyamata, február 17-ig az egyetemen belül dolgozó és kívülről érkező szakemberek is megpályázhatják a meghirdetett vezetői pozíciókat. A második körös pályázati folyamatot 2025. március 31-ei határidővel tervezi lezárni az egyetem vezetése.
A rektor hozzátette, hogy az elmúlt hetekben fontos szakmai viták zajlanak a MOME falain belül egyrészt arról, hogy milyen vezetői készségek és szakmai víziók szükségesek egy tudásközpont vezetéséhez, másrészt a hazai viszonylatban kiemelkedő MOME-építészképzés jövőjéről.
A MOME Építőművészet BA jövőjéről
Cseh András, a MOME Építőművészet BA képzés közelmúltban megbízott szakvezetője szerint a Jövő Egyeteme keretrendszere kiváló lehetőséget kínál arra, hogy a képzés erősségeit megtartva a jövőben intenzívebben kapcsolódhassanak az építész hallgatók más alapszakok hallgatóihoz. A korábban a győri Széchenyi István Egyetem építészképzésének, illetve a Pannon Egyetem pedagógusképzésének megújításában is részt vett szakember szerint a MOME Építőművészet képzése elsősorban az erős és összeszokott szakmai közösség, a jól felépített tervezési stúdiumok, a képzés identitását meghatározó erős grafikai tudás és a kétkezi alkotó műhelymunka miatt számít kiemelkedőnek hazai és régiós viszonylatban is. A szakvezető és a képzés megújításán dolgozó kollégái számára most az a legnagyobb kihívás, hogy az építőművészet képzés ezen erősségeit megtartva a jövőben intenzívebben tanulhassanak majd együtt a hallgatók más alapszakok hallgatóival, ezáltal új perspektívákat is beemelve a tanulásba. Ez a szorosabb együtt tanulás a jövőben a Klasszikus Tanulmányok Iskolájában valósul meg, amelynek meghatározó eleme a valamennyi alapszakosnak tervezett közös, holisztikus alapozó program. A szakvezető szerint a legfontosabb feladat az egyensúly megtalálása a Jövő Egyeteme új lehetőségei és a MOME építészképzésének hagyományai között: hogy az építőművészet szakos hallgatók olyan módon tudjanak becsatlakozni a közös kurzusokba, hogy amellett megmaradjon a képzés minden mai eleme és erőssége, az építész tervezői munkához és kamarai jogosultsághoz szükséges rétegzett szakmai tudás átadása.
"Garanciát vállalunk arra, hogy a jövőben is magabiztos szakmai tudással rendelkező építész és belsőépítész szakemberek kerülnek ki a MOME-ről, még érzékenyebben a környezetük kihívásaira, proaktívan részt vállalva a világ alakításában" – tette hozzá a szakvezető.
A MOME Építőművész MA jövőjéről
Marián Balázs, a MOME Építőművész mesterképzésének szakfelelőse szerint a Jövő Egyeteme új lendületet ad a szak finomhangolásához és a különböző tantárgyak arányosításához a tantervi hálóban:
"évek óta folyamatosan zajlik a szak korszerűsítése, ám az új rendszer lehetőséget ad az egymásra épülő, közösen meghatározott témák által vezérelt, a korábbinál sokkal interdiszciplinárisabb szemléletű képzésre."
A szakvezető szerint eddig is megvolt a folytatólagosság az Építőművész alapszak és mesterszak között, a legtöbb hallgató az alapszak elvégzése után egy év külföldi vagy hazai kitérő után visszatért a MOME-ra elvégezni a mesterszakot. A jövőben az Építőművészet alapszak és az Építőművész mesterszak tartalmában nagyobb hangsúlyt kap a szakterületeken átívelő megközelítés, ám a szak bemeneti vagy kimeneti követelményei nem változnak, a cél a szakmai tartalom megtartása és fejlesztése.
Forrás: MOME Press