A prezentációkat tegnap tartották, a mai napon pedig a Ludwig Múzeum honlapján vált nyilvánossá, hogy a zsűri Kondor-Szilágyi Mária REZIDUUM - The Frequency of Architecture című pályázatát ítélte legjobbnak, melynek kiindulópontjai azok a kortárs ornamentikaátiratok, amelyek az átadás előtt álló új Néprajzi Múzeum homlokzati árnyékoló fémrácsán jelennek meg.
Korábban, még tavaly novemberben mi is megírtuk, hogy dr. Fabényi Julia nemzeti biztos, a Ludwig Múzeum igazgatója meghirdette a 18. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennálé Magyar Pavilonjában rendezendő kiállítás kurátori pályázatát, amelyre február 22-ig várták a nevezéseket.
A múzeum honlapján a mai napon, március 9-én közzétettek egy közleményt, amelyben már be is jelentették a szakmai zsűri döntése alapján kiválasztott győztest. A felhívásra hét érvényes pályázat érkezett be, a pályázók az eredmény közlését megelőző napon, március 8-án a Ludwig Múzeumban prezentáción mutathatták be kiállítási tervüket a bírálóbizottság előtt.
A zsűri Kondor-Szilágyi Mária REZIDUUM - The Frequency of Architecture című pályázatát ítélte legjobbnak. A kiállítási projekt résztvevői: Ferencz Marcel építész (az épületet tervező NAPUR architect vezető tervezője), Z. Halmágyi Judit építész, Mátrai Péter építész-zeneszerző és Haász Ferenc világítástervező. A pályázatuk ide kattintva tekinthető meg.
A további hat pályázó és pályamunkájuk (megtekinthetőek a címre kattintva):
Bodó Sándor: Transmission – Párhuzamos valóságaink
É. Kiss Piroska: Kilátás, belátás
Gulyás Gábor: Szakralitás és természet. Makovecz Imre
Kőszeghy Flóra: Léptékvesztés
Tüdős Anna: Séta az éjjeli nap alatt. Paprika-ökológiák feltérképezése
Végh Júlia: BiNATURALISM
A nyertes pályázatról ez olvasható a múzeum közleményében:
"A projekt kiindulópontjai azok a kortárs ornamentikaátiratok, amelyek az átadás előtt álló új Néprajzi Múzeum homlokzati árnyékoló fémrácsán jelennek meg. A múzeumban őrzött különféle népek hagyományaiból származó mintákat a tervezők a legelemibb formákra, ősi keresztöltésre egyszerűsítették, majd tovább redukálták. Így keletkezett az a mintegy félmillió pixelből álló, raszterszerkezetű fémrács, amely végigfut az épület homlokzatán. Az ornamentika a magyar és az egyetemes kultúra szőtteseként az idén 150 éves Néprajzi Múzeum páratlanul gazdag gyűjteményét szimbolizálja. A projekt zeneszerzője, Mátrai Péter ezt a pixelmintázatot írta át hangjegyekké, így a fémrács motívumsora lejátszható kottává alakult. Ezt a mintázatot szólaltatja majd meg a Magyar Pavilon kiállítása, ugyanazzal az szándékkal, mint maga az új épület, amely a kortárs művészet eszközeivel teszi hozzáférhetővé a néphagyományt, és annak örökérvényű tartalmait. A tervezett velencei kiállítás izgalmas, kortárs összművészeti kísérlet: az archaikus motívumkincsből előbb építészeti ornamentika lett, majd e leképezhető formáktól eljutunk a legéteribb formáig, a megszólaltatott hangokig – a zenéig. Ez a zene képezi a kiállítás hang-, fény- és térinstallációjának az alapját. Az épület hangjait fantáziahangszerek segítségével a közönség is megszólaltathatja majd a pavilonban."
A bírálóbizottság tagjai voltak:
Boros Géza művészettörténész, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Velencei Biennále Irodája vezetője,
Dr. Fabényi Julia művészettörténész, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum igazgatója, a Velencei Biennále nemzeti biztosa (a zsűri elnöke),
Freivogel Gábor építész (Nürnberg),
Golda János építész, a Magyar Építőművészek Szövetsége alelnöke, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja,
Martinkó József építészetkritikus, az Octogon folyóirat főszerkesztője,
Szipőcs Krisztina művészettörténész, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum szakmai igazgatóhelyettese.
A 18. Velencei Építészei Biennále tervezett időpontja: 2023. május 20. – november 26. (Sajtónapok: május 18–19.) Főkurátor Lesley Lokko (Ghána/Skócia) építész, szakíró.