A teljes átalakításon átesett tatabányai INTERSPAR áruház egy szokatlan, a környezetéből merészen kiugró, a síkokkal és a textúrákkal játszó, friss homlokzatot kapott. A LAB5 tervezte előtető sziklaszerűen keretezi a nagyvonalúan szellősre megnyitott kereskedelmi teret. Bán Dávid írása.
Hogyan dobjunk föl, tegyünk vonzóvá egy alapvetően egyhangú dobozt? Csomagoljuk be csillogó papírba, kerüljön rá valami feltűnő díszítés. Nincs ez nagyon másként a dobozszerkezetes nagy területű áruházakkal sem. A figyelemfelkeltés első eszköze általában az épület mellé felhúzott, lehetőleg minél magasabb póznán harsogó hirdetés, vagy legalább egy messziről jól beazonosítható logó, cégér felemelése az ég felé. Lehet azonban magát az épületet is hívogatóvá varázsolni, egyediségével önmagában a figyelem középpontjába helyezni és azzal odavonzani a vásárlókat. Ilyen lehetőségekkel, a városközponton kívüli dobozszerkezetes kereskedelmi terek esetében ritkán élnek Magyarországon.
Az utóbbi időben azonban mégis látszik valami felélénkülés. Tatabányán például a megszokott sémából sikerült jól továbblépni a helyi INTERSPAR áruház felújításánál. Mintha csak a Gerecséről legördülő sziklákat állította volna meg a vasútvonal és vésték volna ki belőlük az áruházat. A belvárosból az autópálya felé vezető Győri úton, a vasút és egy, az 1960-as években épült lakótelep határolta területen, számos hasonló társa mellett áll az INTERSPAR 2000-ben felhúzott áruháza. Eredetileg a helyi igényekhez igazított, nagy területű ipari- és kereskedelmi épületek megvalósítására szakosodott soproni Invex tervezte áruházépület az elmúlt lassan két évtizedben, a működés során elhasználódott, az összképet egyre jobban rontó, az eredeti koncepciót figyelmen kívül hagyó különböző elemek rakódtak rá. A lábakon álló épület alatt parkoló létesült, a belső tér pedig egyre inkább zegzugossá, átláthatatlanná kezdett válni. A vásárlók egy hosszú passzázson haladtak végig, amelynek egyik oldalán maga az INTERSPAR helyezkedett el, a másikon pedig különböző méretű bérleményekben kisebb üzletek, pékség és társai rendezkedtek be. A passzázs felül bevilágítóból jutott némi természetes fényhez, a térben a vásárlás élménye, valamint a használhatóság idővel erőteljesen megkopott.
A tavalyi évben igen rövid idő leforgása alatt az áruházat teljesen felújították, átstrukturálták. Elbontották az üzletsort, ezzel együtt leszedték a különböző magasságokba belógó, a teret szűkítő álmennyezeteket, így egy szellősebb, jobban átlátható belső teret nyertek, immár kellő belmagassággal. Az így felszabaduló, kellemes összhatású, levegősebb előtér nagyfelületű üvegtáblákon még északi tájolása ellenére is megfelelő benapozást kap, az előtér a nap folyamán természetes fényben fürdőzik.
A gyors belső felújítás és átszervezés, a nagyvonalú térkialakítás mellett a külső homlokzat felfrissítésére is hangsúlyt kívántak fektetni, különös tekintettel arra, hogy az utóbbi időben a megépülő vagy átalakuló INTERSPAR áruházaknak már egyedi, jól megkülönböztethető arculatot kívántak adni. Ebben a szellemben adták át nemrég az érdi áruházat és most a felújított tatabányait is. A homlokzat megújítására meghívásos pályázatot írtak ki, amit Erdélyi Linda, Dobos András, Korényi Balázs és Gáspár Virág Anna vezetésével a LAB5 csapata nyert meg, ők valósíthatták meg elképzelésüket az áruház dobozán.
A tervezők úgy gondoltak az új homlokzatra, mint egy figyelemfelkeltő gesztusra, amely egyaránt szól a közeli autópályán suhanó forgalom megszólításáról, a négysávos főúton haladók becsábításáról, a jóformán szomszédos vasútállomásról, de ugyanúgy szól a környező lakótelepről, vagy a távolabbi hegyek összképéről. A táj mellett ötvöződjön benne a város bányászati múltja is, így a homlokzat – az előírásokban megfogalmazott igen korlátozott – anyaghasználatával egyfajta ipari hatásra is törekszik. A tervezést a szűkös határidő, a laza beépítés és a sokszínű háttérhez való igényes igazodás mellett a különböző beépítési korlátozások is nehezítették.
Az építészek úgy álltak hozzá, hogy ha az egész házhoz nem, csak a homlokzathoz nyúlhatnak hozzá, akkor abból legyen valami kiemelkedő, valami játékos, valami poénos megmozdulás, olyan, amely az adott korlátokat igyekszik a legnagyobb, még vállalható mértékig feszíteni. Legyen egy nyíltan felvállalt önálló színpadias elem, egy díszlet, egy térbeli szobor, valami olyasmi, amit az 1970-es években az amerikai James Wines és a Sculpture in the Environment tervezőcsapat követett el a Best Products áruházlánc kilenc ikonikussá vált homlokzatával – a beomlott téglával, az épületről leváló homlokzati síkkal, vagy a kiharapott sarokkal operáló, meghökkentő megoldásokkal, melyek sajnos az áruházlánc 1997-es felszámolásával eltűntek.
A LAB5 is ki akart lépni a doboz síkjából, s egy kissé megdőlt homlokzattal keretezi a főbejáratot és az áruházba nyíló hatalmas üvegtáblákat. Komoly megfontolást igényelt az anyaghasználat is. A vakolt falnál, az egyszerű, kézenfekvő megoldásoknál lényegesen többet, valami frisset szerettek volna, amihez azonban szükség volt a jól megválasztott anyagokra is. Ebben korlátozást jelentett a már említett gyors és az előre ki nem számítható időszakban zajló kivitelezés – így például a ragasztásos eljárások lehetősége igen kötött volt –, ugyanakkor a helyi szabályozás miatt a fémet és a műanyagot is ki kellett zárniuk a választható burkolóanyagok sorából. A „tapintható" homlokzat megvalósításához végül Equitone linea lapokat alkalmaztak, amellyel egy dinamikus, nagyvonalú geometrikus felületet alkothattak, amit szabadon „hajtogathattak". Sikerült egy nagyjából 1 centiméterre kidomborodó barázdás, taktilis felületet létrehozni, amelynek vonalhálózata váratlan pillanatokban irányt vált, jól kilépve a monotonitásból. Így maguk a táblák, de az azokon levő barázdák is kellő változatossággal mozognak, vesznek szokatlan fordulatokat. Mindezzel a változó napjárás szerint folyamatosan változtatják a vetülő árnyék hosszát és irányát is, így a játékosság egy újabb rétege jelenik meg a homlokzaton, teszi izgalmassá az összhatást.
Az épület bal sarka a vízszintes síkból is kilép, a felszínről elemelkedik. A megoldás egy újabb gag a homlokzaton, mintha egy barlang nyílna meg a sziklahasadék mélyén, de mindez funkcionalitást is szolgál, hiszen egyben a parkoló bejáratát is kijelöli.
A LAB5 tervezte külső homlokzati világ bizonyos mértékig az épület belső terébe is be tudott szivárogni, hiszen a megrendelők az előtér részleges felfrissítésére is kértek ötleteket az építészektől. A most kiépült mozgójárda feletti álmennyezetre monolit gipszkarton réteget húztak be, amely helyenként szintén meg-megtörik, ezzel díszletszerűen lép ki a síkból és vezeti le a külső homlokzaton elindított sziklamotívumot. A hatást lamellákkal is erősítik. Mindenképpen egy hatásos, optikai álmennyezetet szerettek volna megvalósítani, befejezve a külső felület szokatlan világát. A törekvés, hogy a mindennapi használatra, nagy forgalomra építő áruház valamivel többet adjon a puszta kereskedelmi funkcionalitásánál jól megvalósult Tatabányán. A LAB5 a mindennapokba csepegtetett merész, de konzekvens dizájn elemeket. Az általuk kidolgozott homlokzat külön szakmai sikere, hogy különdíjas lett az Equitone Év Homlokzatán.
Bán Dávid
Többek között a tatabányai INTERSPAR is megtalálható az Építészfórum kortárs építészeti térképén, melyet itt lehet böngészni további munkákért és cikkekért.