A Ferenc körút megújulásával ért véget a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Agóra-fórumsorozata, amelynek során a BKK szakértői a helyi lakosokkal és más érdeklődőkkel közösen vitatták meg a Nagykörút jövőjét. Az alábbiakban a BKK összefolglalóit szemlézzük a négy eseményről.
Mint ismert, közösségi tervezéssel szeretné megújítani a Nagykörutat a BKK, melynek részeként Agóra-fórumsorozatot indítottak. Az erzsébetvárosi, terézvárosi, józsefvárosi és ferencvárosi nyílt fórumok során a BKK szakértői bemutatták a fejlesztés részleteit, majd meghallgatták a résztvevők visszajelzését a megújuló funkciókkal kapcsolatban.
Erzsébetváros és Terézváros
Az adott kerületi szakaszok térképei mellett zajló kiscsoportos beszélgetések során visszatérő téma volt, hogy a helyi lakosok közül sokan gyalog, autóval és kerékpárral is közlekednek, ezért összetetten látják a helyzetet. A teljesség igénye nélkül, a BKK a következő témákban kapott visszajelzést a jelenlegi állapotokat jól ismerő érdeklődőktől:
Józsefváros
A BKK összefoglalója szerint az örökké nyüzsgő Blaha Lujza tértől a József körúton át a Corvin negyedig terjedő nyolcadik kerület az ikonikus Nagykörút fiatalos, lehetőségekkel teli szakasza. Egyben népszerű kerékpáros útvonalak gerince, diákok találkozóhelye és egy kezdődő vendéglátós felvirágzás potenciális helyszíne. Ám 2029-ig sok még a teendő, írják.
A nyolcadik kerületben szerintük már most is nagy érdeklődést kelt, hogy milyen gyorsan követheti a bringasztráda kivitelezését a járdák és közterületek komplex rendezése. A Nagykörút Portálprogram ismeretében a gyalogosoknak dedikált területek megtervezése, a rakodás és a biciklisek védett sávjának párhuzamos működésének szabályozása, illetve a villamosmegállók biztonságának javítása is szerepel a megoldandó feladatok listáján. Míg a lakosok közül többen az általános sebességcsökkentésben és a hatékony szankcionálásban látják az élhető belváros egyik kulcsát, a józsefvárosiakat hasonlóan foglalkoztatja a tranzitutak és az ezekkel kapcsolatos várható átminősítések forgalmi és parkolási vonatkozásai is.
Ferencváros
A BKK közleménye szerint a közúti közlekedés oldaláról nézve a Ferenc körút hálózati szerepe eltér a nagykörúti projektben érintett többi szakasztól. Ennek az az oka, hogy az útvonal a belvárosban közlekedők kiszolgálása mellett kiemelt jelentőséggel bír az Üllői út és a Petőfi hídon át Dél-Buda között haladó forgalom elvezetésében is. Emiatt itt még kiemeltebb szempont, hogy megfelelő összhang legyen a helyiek érdekei és az átmenőforgalom igényei között. Ennek elérését szolgálta a BKK által szervezett legutóbbi lakossági találkozó, amelyet ezúttal Ferencvárosban tartottak.
Az előző három lakossági egyeztetéshez hasonlóan az Agóra fórumsorozat utolsó állomásán, a IX. kerületben is hangsúlyosan jelentek meg a helyi lakosságot kiemelkedően érintő témák. Szóba került például
Emellett több kérdés és észrevétel érkezett a kerékpározás feltételeinek javításával, valamint a parkolási lehetőségekkel kapcsolatban is. Olyan részletek is napirendre kerültek, amelyek nem a BKK hatáskörébe tartoznak, ezért önkormányzati döntéseket igényelnek. Ilyen a vendéglátóhelyek funkcióinak átgondolása, illetve a közvécék, a kutyavécék és a fedett biciklitárolók telepítésének lehetőségei is. Ahogy az Agóra fórumon kiderült, utóbbiak a kerületi önkormányzat megvalósítási listáján is előkelő helyen szerepelnek.
A fórum során lakossági kérdésre válaszolva az is elhangzott, hogy már a Nagykörút átépítése előtt is várható pozitív változás a Ferenc körút mentén élők és közlekedők számára: az Üllői út és a Tűzoltó utca közötti szakaszon a Petőfi híd irányában hamarosan több fát ültetnek, a Főkert már létező terveinek köszönhetően. Ezek alapján a BKK hat vagy nyolc fa telepítésével kalkulál az adott szakaszon, ami érezhető különbséget jelent majd a nyári hőhullámok idején.