Az idén 30 éves budapesti metró „arculata” gyakorlatilag semmit sem változott a három évtized alatt. A két metróvonal (2. és 3.) önálló, markáns arculattal nem rendelkezik, míg a Földalatti Vasút sajátos arculattal bír, az évekkel ezelőtti felújításnak is köszönhetően. Ez a felújítás az előbbi két metróvonalnál teljesen elmaradt, s esetükben így csak folyamatos pusztulásról beszélhetünk. Az egységességet, az arculat meglétét sajnos semmilyen szinten nem állapíthatjuk meg: sem építészeti megoldásokban, sem anyaghasználatban, nem beszélve az információs rendszerről. Ez a karaktertelenség a felszíni metróállomásoknál és a mélyállomásokon egyaránt jelen van. Amit Nemcsics Antal megvalósított a 3-as metrónál, erőteljesen kifogásolható.
Mindez azért elszomorító és megdöbbentő, mert a XIX. század végén Magyarország közlekedésben a világelsők közé tartozott. Két év alatt felszámolták a lóvasutat, amelynek helyén háromszáz kilométeres pályát villamosítottak. Megépítették a Siklót a Várhegyen és a Fogaskerekűt a Széchenyi-hegyen, amely a világon a harmadik ilyen jellegű közlekedési eszköz volt ekkoriban. 1895-ben, a honfoglalás 1000. évfordulóján pedig felavatták a Földalatti Vasutat, London után Európában a másodikat, a kontinensen viszont az elsőt. A földalatti-állomásokon automata osztogatta a jegyeket, az igényes, faborításos szerelvények esztétikusan kiképzett állomásokra érkeztek, kétpercenként követve egymást.
Hosszú kihagyás után a hetvenes években épült újabb földalatti utasszállító-hálózatunk. A 2-es metróvonal Deák tér–Örs Vezér tér közötti szakaszát 1970-ben, a teljes vonalat a Déli pályaudvarig 1972. december 22-én adták át. A 3-as, észak-déli metróvonal Deák tér–Nagyvárad tér közötti szakasza 1976-ban készült el, amelyet ezt követően Kőbánya-Kispest illetve Újpest központ végállomásig meghosszabbítottak.
Ezután már csak távlati tervek születtek, további metróvonalak nem. Jól tükrözi ezt dr. Várszegi Gyula 1982-ben megjelent „A világ metrói” címû könyvének szövege: „Az Élmunkás tér–Árpád híd között mintegy 2 kilométeres vonalszakasz 1984-re készül el és a teljes, a káposztás-megyeri lakótelepig kiépített 21 kilométeres vonal üzembehelyezésére várhatóan 1990 körül kerül sor. A távlati tervek további két metróvonal építését tartalmazzák (a 4. vonal Móricz Zsigmond körtér – Kálvin tér – Baross tér – Újpalotai lakótelep, az 5. vonal Óbuda – Flórián tér – Élmunkás tér – Baross tér – Klinikák – Boráros tér – Móricz Zsigmond körtér – Kelenföldi pályaudvar), így a teljes hálózat mintegy 75 kilométert tesz ki.” Az újabb, 4. metróvonal építése komolyabban csak a 90-es évek második felében (1996–97) vetődött fel újra.
A három évtized eltelte tehát jócskán meglátszik a jelenlegi vonalak állapotán. A különböző állomások hűen tükrözik a korabeli magyar gazdaság állapotát, politikai szemléletmódját (pl. Moszkva tér vörös mozaikborítása), anyaghasználati lehetőségeit (kő, fém, majd dekorit burkolatok). És sajnos mindenekelőtt a következetes tervezés hiányát.
A jelenlegi állapotból való továbblépés lehetősége abban rejlik, hogy a Budapesti Közlekedési Részvénytársasághoz tartozó budapesti metró tudatosan meghatározza saját helyét a budapesti közlekedésben, kialakítja saját karakterét, identitását megtalálja és így felvállalja önmagát. Ez az önmeghatározás az első legfontosabb lépés.
A metró jelenlegi állapotának elemzése
A budapesti metró három metróvonalból áll. Ezek közül az 1-es vonal, a Földalatti Vasút a legrégebbi, de egyben a legkorszerűbb is (arculatát illetően). Ez köszönhető egyfelől annak, hogy saját korának is kiemelkedõ színvonalú kéregvasútja volt és nagyszerûen eltalált léptéke, jellege kortól függetlenül fennmaradt: hordozza a millenniumi idõket, és mindig szervesen illeszkedik az aktuális korhoz is. Másfelõl a pár évvel ezelõtti felújításnak köszönhetõen sajátos arculattal rendelkező, európai színvonalú közlekedési eszköz lett újra. A sokkal későbbi, 70-es években átadott másik két vonalról sajnos nem mondható el mindez. Hiába „korszerűbbek”, mivel három évtizede épültek, mégis a folyamatos lepusztultság jellemzõ rájuk.
Az állomások kialakítását alapvetően meghatározták a szovjet terv-dokumentációval, majd műszaki segítséggel történő építkezések. A szintén szovjet gyártmányú hatkocsis metrószerelvények hossza alapján alakították ki az állomások 120 méteres peronjait, a peronok pedig a mélyállomások csarnokainak hosszát határozták meg. A mélyállomások típusuk szerint három-, öt- és hatalagutasak. Általánosan jellemző rájuk a meglehetősen nyomott, 265 cm-es belmagasság.
A mozgólépcsők szintén a Szovjetunióból importált gyártmányok voltak, melyek burkolatát az eltelt idő alatt többször is kicserélték, ám mindegyik burkolat jellemezte korának jobb-rosszabb színvonalát (fa utánzatú laminált, színes műanyag és fém). Mindezek a belső megoldások és a felhasznált járművek, berendezések hasonlóak a környező volt szocialista országokban használtakhoz. Prágában ugyanazok a mozgólépcsők fedezhetők fel, s ugyanazok a szovjet szerelvények futnak. De metrójuknak mégis van megtervezett arculata, amit folyamatosan tudnak fejleszteni az adott kor változásainak megelelően.
A 2-es és 3-as metró jelenleg felfedezhető arculati alapelemei
Mindkét vonalon alkalmazott alapelem a metrójelzés, a „betűtípus” (inkább betűalkalmazások), és a vörös illetve kék szín. A metrójelzés egy nem tiszta betűcsaládhoz tartozó „M”-betű kiemelése, fehér keretre helyezése, amely lefelé nyílszerű formában végződik, mindez vörös illetve kék négyzet alapon. A metrójel részarányai nem kifinomultak: az „M”-betű felülre és középre zárása kizárólag a nyílszerű alap végződése miatt történik, de mégsem alakul ki egy kiegyensúlyozott fent-lent viszony. Inkább folthatását tekintve mondható csak egységesnek: négyzetformában létrejövő pozítív-negatív viszony. Az „M”-betűvel a legnagyobb probléma az, hogy már nem azonosítható betűtípus, de még nem válik önálló értékű jellé sem.
A metrójel alkalmazása szembetűnően nem arculati kódex alapján történik, hiszen nemhogy a jel következetes elhelyezése nem követhető nyomon, de még az eredeti jel arányát, az „M”-betű betűtípusát is számtalan új variációban fedezhetjük fel. Hol a négyzetes alapformában egy más típusú betűt, hol pedig az alapforma nélkül, csak a nyílszerű formában található meg az „M”. Sőt, arra is akad számos példa, hogy a különböző vonalak számát is feltüntetik az „M” alá, középtengelyesen zárva a betűhöz.
Betűtípusként az Eurostile betűtípust használták a régebbi táblákon. Meglehetősen rossz elgondolás volt, hogy a betűcsalád kövér, extendált változatát alkalmazták. Mindezt egy olyan közegben, ami a földfelszín alatt van állandó mesterséges megvilágításban, és ahol a belmagasság gyakran csökken a nyilvános terekben megszokott, kellemes szint alá. Így semmiképpen nem állítható az, hogy a betûtípus jellege valamilyen módon kompenzálná a mélységérzést.
A peronnal szemközt elhelyezett állomásfeliratoknál egy másik betûtípus, a Cairoli ugyancsak extendált, de félkövér változatát használták, és csupa nagybetűs feliratokat helyeztek el. Ezek azok a kivágott betűk, amik immár harminc éve fittyednek és potyognak lefelé.
Az elmúlt évtizedben elhelyezett kivilágítható tájékoztató tábláknál ugyancsak más betűtípust alkalmaztak, ami a vizuális zűrzavart szintén fokozta. Van, hogy normál Arialt használtak, van, hogy az Avantgarde betűtípushoz hasonlító, de lekerekített változatot alkalmaztak (pl. Deák téri állomásfelirat a peronnál).
A színek alkalmazásánál azt lehet elmondani, hogy nem a színek határozzák meg a hordozók jellegét, hanem a hordozók anyaga a színek jellegét. Tehát nem a meghatározott színkódnak megfelelő plexi lett kiválasztva, hanem egy tetszőleges piros ill. kék színű plexi, ami saját anyagszínének megfelelő színt produkál. Így a harminc évvel ezelőtti piros ill. kék armatúrák és a pár évvel ezelőttiek egészen más színértékűek.
Az arculati alapelemek és hordozók alkalmazása a felszíni és a földalatti utastájékoztatásban
Felszíni utastájékoztatás. A metróállomások jelölése a metrólogóval történik. Ez megjelenhet oszlopon és épülethomlokzaton. Rendkívül fontos lenne az állomásnevek felszínen történő feltüntetése, az adott vonal számának és útirányának megjelölése is, de ez sehol nem történik meg. A metróállomások metrólogóval történő jelölését meghatározza az állomások három megjelenési formája (példák a 2-es vonalról):
A felhasznált metrólogó, bár nagyságra mindenütt azonos (sokszor pont ez a baj!), alkalmazása mégis esetleges, az állomások különbözõ megjelenési formáit rosszul követi.
Általánosan előforduló esetek:
Mindenütt elõforduló probléma a metrójelzések méretének rossz megválasztása. A kivilágítható metrólogók armatúráit szembetűnően csak egyféle méretben gyártották le. Más méret kell az utcai gyalogoközlekedés számára oszlopra helyezett metrólogó(k)nak, amit több irányból észre kell venni, és fel kell vennie a versenyt a lámpaoszlopokról függõ hirdetésekkel is. Megint más méretût kell alkalmazni az épülethomlokzatokra és aluljárókba.
Föld alatti utastájékoztatás. Az aluljárókba való le-, illetve beérkezéskor már föld alatti utastájékoztatásról beszélhetünk. Aluljárókkal rendelkezõ állomások a 2-es vonalon: Déli pályaudvar, Batthyány tér, Deák tér, Astoria, Blaha Lujza tér.
Az itt alkalmazott tájékoztató rendszernek két alapvetõ funkciót kellene ellátnia:
Ezek közül a funkciók közül az elsõ sehol nem teljesül, a metró lejárata felé semmilyen tábla nem tereli az utast. A metró bejárata általában a metrólogóval jelezve van, de ezek egyáltalán nincsenek, vagy csak rendszertelenül vannak kivilágítva. Az aluljáró kijárata általában feliratokkal van jelölve, de a több elágazású feljáratokat már nem tudták érthetõen megjelölni, ami miatt az emberek rendszerint rutinból vagy próba-szerencse alapján jutnak csak a felszínre.
Külön probléma, amikor egy állomásnál rendszerek találkoznak, pl. pályaudvar csatlakozik. Ilyenkor a kijáratnál el kellene kezdõdnie a kapcsolódó létesítmények felsorolásának, iránya jelölésének. Amennyiben a mélyállomásról is van feljutási lehetõség a pályaudvarra, azt is jelölni kell.
Központi elosztóval egyedül a Deák téri állomás rendelkezik. A Deák tér központi elosztója az egyik legfontosabb zónája a metróvonalakra való átszállásoknak. A többi állomáson az utas a fogadócsarnokban kapja az elsõ lényeges információt az adott metróvonalról.
Az egyik alapszisztémája a jelenlegi rendszernek, hogy a végállomások vannak feltüntetve, az adott vonal színével együtt. Dehát miért kéne tudni, hogy egy végállomáshoz melyik metróvonal állomásai tartoznak? A mozgólépcsõvel való lejutás közben sem kapunk információt az állomásokról, csak ismételten a végállomásokról. A peronra kiérve látható csak a peronnal szemközti falrészen a következõ állomások felsorolása a végállomásig. Feltéve, hogy nem áll ott a metrókocsi, hogy nem potyogtak le a ragasztott betûk (MOS KVA TÉR), vagy hogy nem szorították õket egymásra az óriásposzterek (Deák tér, 3-as vonal).
A metrókocsikban talán egy évtizede jelentek meg az aktuális vonalat tartalmazó vonalábrák, öntapadós fóliára nyomva. A bemondórendszer gyakorlatilag harminc éve ugyanaz. Itt is, a Deák téri átszállási lehetõségek soha nincsenek megemlítve, pedig szükséges lenne, akár két nyelven is. A mélyállomásról való feljutást a kijáratot jelzõ táblák hivatottak segíteni. Ezek jelenleg kissé hibrid formát öltenek. Néhány éve ugyanis kötelezõvé tették, hogy helyezzék el a metróban a menekülési útvonalat jelzõ táblákat. Ez a tábla eredetileg egy nemzetközileg használatos piktogramot (kijárat felé rohanó figura) tartalmaz. A hazai metróban található táblán pedig összevonták a piktogramot és a kétnyelvû „Kijárat–Exit” feliratot. Így menekülési útvonal és kijárat egy és ugyanazt jelenti. Másutt pedig szimplán a menekülési útvonal jelzése található, és az utas kissé várja a kijárat hozzácsatolását is.
Felhasznált irodalom:
Dr Várszegi Gyula: A világ metrói. Idegenforgalmi Propaganda és Kiadó Vállalat, 1982
Signage – Graphic Communication in the Built World, 1976
Jens Nielsen: Danish Railway Design – arculati kézikönyv
Archigraphia – Architektural and Environmental Graphics by Walter Herdeg, 1978
c r e e – 1999. 04. és 08.
The Architectural Review – 1997. 05.