A korábbi évek EUROPAN pályázataival kapcsolatos híreink:
EUROPAN 10 | EUROPAN 11 | EUROPAN 12 |
Az EUROPAN kezdete és a nevezés:
2015. március 2., hétfő
Az EUROPAN 13 oldalán megtalálható a nemzeti Europan szervezetek különböző témái, szabályai, leírásai, a találkozó részére javasolt helyszínek rövid bemutatásai és a nemzeti zsűrik listái. Az oldalról letölthetők a különféle helyszínek teljes mappái. Az internetes fórumon keresztül lehet feltenni kérdéseket a helyszínekkel és a szabályokkal kapcsolatban.
Részhatáridők:
2015. május 15., péntek: kérdések leadásának határideje
2015. május 31, péntek: kérdések megválaszolásának határideje
Pályázatok leadása:
2015. június 30., kedd: a pályázat beadásának határideje
2015. július 3., péntek: a beadványok ellenőrzésének határideje
Kiválasztás:
2015. július – október: a nemzeti zsűrik kiválasztják a pályázatokat
2015 októbere: a kiválasztott ötletek összehasonlító európai elemzése
Városok és Zsűrik Fóruma
2015 novembere: a nemzeti zsűrik kiválasztják a végső nyertes projekteket
Eredmények:
2015. december 4., péntek: eredmények kihirdetése
2016 novembere: találkozóközi Fórum
EUROPAN 13 - 10 PONTBAN
EUROPAN 13 TÉMA
Az Europan 13 részére javasolták, hogy folytassa az „alkalmazkodni képes város” általános témáját: alkalmazkodás a még fenntarthatóbb fejlődéshez, de alkalmazkodás a gazdasági válság összefüggéséhez is, amelyen az európai városok többsége jelenleg keresztülmegy. Három általános elképzelésen nyugszik ez az átfogó téma:
Ezen három téma figyelembevétele változásokat generál a várostervezési és építészeti rendben:
- a szereplők logikájában – jóléti állam <-> önszerveződés
Az európai város lényege a közösség egy bizonyos felfogása. Jelenleg egy változás figyelhető meg a „jóléti állam” csökkenése felől a nagyobb „önszerveződés” irányába. Mi lesz a közösségi- és magánszférák közötti új kapcsolat? Ki gondoskodik majd a közösségi szféráról, ha az állam kevésbé vesz ebben részt? És ez mit jelent az építészet és várostervezők munkája szempontjából?
- a tartalmakban – szegregáció <-> megosztás
A megosztás a városi szinten ösztönözheti a különböző kultúrák egymás mellett élésének fejlődését: a közösség megőrzésre kerül, míg a társadalom részére megfelelőbb szerveződés kerül megalkotásra. Hogyan lehet a megosztás annak a módszere, hogy olcsóbb és könnyebb megoldások jöjjenek létre a gazdaságos és fenntartható város építéséhez? Hogyan lehet a megosztás annak a módszere, hogy a vegyesen lakott környezetek feléledjenek?
- a tervezési fázisokban – tárgy <-> projekt (folyamat)
A kommunikációs eszközök és a közösségi hálózatok fejlődésével a kultúránk kevésbé lesz tárgy alapú; ez a jelenség befolyásolja az építészetet és a várostervezést is. Sok fiatal építész azáltal nyer elismertséget, hogy olyan projekteket valósít meg, amelyekben kevesebb fizikai tárgy szerepel és ahol a projektek alkalmazási területe mégis ugyanolyan fontos, mint a benne foglalt tárgyak. A tárgyak részben már létezhetnek, és a projekt vonatkozhat a már létező tárgyak felhasználására, a társadalmi szerkezettel való foglalkozásra, egy értelmi összefüggés kifejlesztésére és annak a kérdésnek a feltételére, miszerint „urbanisztika kevesebb növekedéssel, vagy anélkül”.
Az Europan 13 az európai városok alkalmazkodási képességét érintő legnagyobb kihívásokra tényleges fejlesztéseket javasol az egyes helyszínek képviselői által megadott rendben, amellyel a fiatal versenyzőknek a projekthez való, újszerű hozzáállását ösztönzi.
Hogyan integráljuk az üres telkeket a városfejlesztésbe?
A gazdasági, közigazgatási vagy társadalmi változások jelentős üres területeket hozhatnak létre a városi tájképben: egész épületegyüttesek várnak új hasznosítókra, volt katonai területek, maradék zöldfelületek… Ezeket a területeket nem lehet belefoglalni a rendes / szerves városfejlesztésbe, mivel ezek túl nagyok és teljes átalakításra szorulnak. Hol keressünk olyan elemeket, amelyekkel ezt az ürességet feltölthetjük, és mikor vehetjük értékként ezeket figyelembe? Hogyan adhatunk értelmet az ürességnek és hogyan foglalhatjuk ezt bele a város fejlesztésének új irányaiba?
Hogyan használjuk az új inputokat a városi tér megváltoztatása érdekében?
Hogyan profitáljunk az új inputokból a városi tér átalakítása érdekében és hogyan továbbítsuk az így kapott pozitív dinamikát a szomszédos területekre egy új városi környezet teremtése érdekében? Hogyan kezeljük a lehetséges feszültséget a helyi és a helyközi tevékenységek között? Ezek az inputok általában vagy új közösségi közlekedési hálózati csatlakozásokhoz vagy új programszerű fejlesztésekhez kapcsolódnak. Ezen beérkező, új városi dinamika a városi agglomerációktól az egész városra kiterjedhet.
Hogyan hozzunk létre pozitív dinamikát egy nehéz helyzetből?
Sok helyszín komoly problémákkal néz szembe. Ezen nehézségek gyökere a városi, gazdasági és környezeti faktorok által okozott problémákban, az eltérő értékekben, valamint a kulturális megértés hiányában található. Ezen nehézségek ellenére a helyszínek továbbra is kedvező alapot nyújtanak az új dinamika létrehozásához, amely a hagyományos építészeti és várostervezési eszközök megosztására és alkalmazkodására támaszkodik.
Hogyan változtassuk a fizikai akadályokat új összekapcsoló elemekké?
A „híd” alatt egy lineáris összeköttetést értünk különböző kontextusok között, amely átnyúlik egy akadályon, amely lehet egy folyó, vasúti pálya vagy más fizikai akadály. Néha úgy tudjuk átalakítani az akadályt, hogy az különböző értelemben és irányokban mozgásteret enged, és így inkább összekötő elemmé, mintsem elválasztó akadállyá válik. Az akadály lehet lakott, lakatlan vagy vegyes; lehetőség a sűrűség növelésére, bármely oldal funkciójának megváltoztatására, vagy egy új megközelítést ismert összefüggésbe helyezhet.