A klímaválság és az AI valósággal ontja magából az új szempontrendszereket és trendeket, amelyek az üvegfalakra és térelválasztó elemekre szakosodott szektort is elérték. Szmolár Balázzsal, a GMB Solutions értékesítő mérnökével beszélgettünk friss tendenciákról Az Év Irodája díj apropóján.
Az okosrendszerek kitartóan felkapott szereplők az ingatlanpiacon. Meglátásod szerint mennyire szempont a megrendelők számára ezek használata? Milyen okos szolgáltatásra tartanak igényt a befektetők a térelválasztók, mobilfalak kapcsán?
Szmolár Balázs: Az okosrendszerek egyértelműen alapvetővé váltak az irodapiacon, hiszen a WELL és BREEAM minősítéseket az okos automatizációs rendszerekkel lehet megszerezni. A McKinsey & Company mellett a Néprajzi Múzeumba, és az MBH bankfiókjaiba is kértek tőlünk okosfóliákat, amiket egyébként folyamatosan fejlesztünk. Nem véletlenül szerepel a Solutions szó a GMB nevében, hiszen mi tényleg a legkomplexebb kérésekre is igyekszünk megoldást találni. Biztatom a tervezőket, hogy merjenek nagyot álmodni, és keressenek minket akár magánjellegű projektekkel is – ezért vagyunk.
A klímaválság hatására a fenntarthatóság is kiemelt elvárássá vált az építőiparban. Hogyan tud véleményed szerint egy zöldebb ingatlanpiachoz hozzájárulni a cég?
Szmolár Balázs: Egy új üveg gyártásához mindig szükség van egy öreg üveg beolvasztására. Emellett alumínium profilokkal dolgozunk, ami az egyik legjobban újrahasznosítható fém. A frissen megjelenő trendek, például a feljövőben lévő faprofilok is az ökoszemlélet felé tolják a szektort. Nem egy olyan projektet vittünk már végig, aminek a végén BREEAM tanúsítványt szerzett a beruházó, és ehhez többek között az is fontos volt, hogy minden beszállítási utunk visszakövethető legyen. Az idei Az Év Irodája díjon ráadásul nyert egy projektünk, a HelloOffice, ahol az összes beépített üvegfal bontott anyagból készült, és ez ráadásul designkategóriában győzedelmeskedett, aminek talán az a legfontosabb üzenete az építészeknek, hogy nem mindig az újjal érjük el a legnagyobb hatást. Hasonló zöld megoldásokra került sor a DVM Grouppal közös projektünknél, a Kostal Groupnál, ahol körülbelül 230 fm profilt bontottunk vissza, majd minden egyes szálat újra felhasználtunk, és nagyjából 200 m² üveggel dolgoztunk, hogy új üvegfalakat építsünk.
Az open office nagyjából 60 éve a vállalati kultúra része, a Covid óta viszont egyre több alkalmazott vágyik privát, flexibilis irodai környezetre. Hogyan tudja kielégíteni ezeket az igényeket a GMB?
Szmolár Balázs: A tervezők is egyre inkább ideiglenes leválasztásokban gondolkodnak, tehát nem feltétlenül fix üvegfalakat akarnak lehelyezni, hiszen nem biztos, hogy mindig szükség van zárt terekre. Éppen ezért megugrott az FG17 üvegfalunk utáni kereslet, ami egyrétegű és ezért költséghatékony, viszont 42 decibel hanggátlási értékkel bír. Ezt szokták még kiegészíteni azzal, hogy a már fix tárgyalókat mobilfallal osztják fel. Mi a mobilfalakból is tulajdonképpen bármilyen formájú, színű, felfüggesztési és parkolási lehetőségű opciót tudunk ajánlani – mondhatni mobilfal Gombóc Artúrok vagyunk. Továbbá üvegfalrendszereink sérülésmentesen bonthatóak és újra felhasználhatók, így tökéletesen illeszkednek a fenntarthatósági trendbe is.
Milyen egyéb irányokat figyelhetünk meg az irodaházak kapcsán, illetve milyen, Magyarországon egyelőre még nem elterjedt innovációk keltették fel az érdeklődésed az elmúlt időszakban?
Szmolár Balázs: Az említett, hamarosan nálunk is elérhető 100% faprofilok, amik ha 60 percen át égnek is, nem engedik át a tüzet. Ez majdhogynem világszenzáció. Továbbá izgalmasnak tartom a LED és digitális fóliákat, amiket szinte akármilyen felületre fel lehet helyezni, és reklámokat, dekorációkat futtathatunk rajtuk. Az építőipar a BIM-től is zeng, amiben minden hasznos információ elérhető az összes szakág számára, ezáltal pedig egyszerre többen is tudnak a terveken dolgozni. És ha ehhez még csatlakozik a VR technológia is, akkor végképp csodálatos dolgokat lehet létrehozni. El tudom képzelni, hogy felépítjük egy irodaház modelljét, a megrendelő pedig felveszi a VR szemüveget, és körbenéz. És persze az AI: a GMB-nél például már használjuk az AutoCAD automatizációs folyamataira, amivel felgyorsítjuk a gyártmánytervek rajzolását. Mindig próbálunk kicsit elébe menni a piacnak, hogy mi legyünk az elsők ezekben a dolgokban.
Milyen jelenleg futó vagy a közelmúltban lezárt GMB-projektről számolnál be?
Szmolár Balázs: Az egyik hamarosan lezáruló projektünk az E.ON Baker Street. A megrendelő nagyon sok színt szeretett volna látni, valamint 9 emeletet kellett a legvastagabb profiltokkal ellátnunk, és rohamos tempóban ment a kivitelezés, így a projekt alaposan próbára tette a céget projektmenedzsment szempontjából. A mindössze 6 hetes gyártási idő alatt kellett ráadásul számos anyagot beszereznünk a világ összes tájáról, így ez kétségkívül interkontinentális projektté nőtte ki magát.
Végezetül pedig a HelloOffice-on és a Kostal Groupon túl idén további GMB-hez köthető projektek is részesültek Az Év Irodája díjban. Mitől emlékezetesek ezek?
Szmolár Balázs: Különösen egyedi kihívás volt a már említett McKinsey & Company irodájának íves, S-alakú üvege, amit faprofilokba öltöztettünk, és okosfóliát szorítottunk közé, valamint függőleges és vízszintes osztást is terveztünk bele, ezáltal természetközeli hatást értünk el. A Sanofi HUB2-be ezzel szemben öt különböző színű üvegfalat terveztünk, amik között FG2 kétrétegű és FG egyrétegű üvegfalak szerepelnek. Ezeket remekül tudtuk kombinálni egymással, mert utóbbi mérsékeltebb hanggátlással bír és kedvezőbb árkategóriába esik, míg előbbi emelt hanggátlású, ezért high-endebb üvegterméknek számít. Az Év Irodája díj egyébként kicsit olyan számunkra, mint a Bajnokok Ligája a fociban, és tudtommal nem volt olyan év, amikor ne lettünk volna díjazva. A mostani ráadásul kifejezetten termékeny év volt, hiszen négy kategóriában is sikerült győzedelmeskednünk.
Borda Réka